Stofje bruidsjurk laten zien

Mister
Administrator

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Mister »

Dit zijn allerhande wonderlijke uitwassen die in de loop van de jaren zo gegroeid zijn.
Ik vind er wel wat voor te zeggen als een predikant bij het trouwgesprek een halve minuut besteed aan kleding. Bloot is niet de bedoeling van onze kleding, zeker niet van trouwkleding. Je knielt daar voor een predikant neer. Zorg als meisje/dame dat dat gewoon netjes is. Dat mag een predikant best benoemen. Zeker als je de trouwjurken van tegenwoordig soms ziet :oO
Trouwjurk wit is nergens in de Bijbel terug te vinden. Sterker nog, witte kleding wordt vaker genoemd... Doopjurk, ik heb sowieso al nooit begrepen waar dat vandaan komt. Maar als je als kerk zegt tegen een witte trouwjurk te zijn, dan moet je ook tegen een witte doopjurk zijn. Helder, anders ontken je impliciet de erfzonde.
refo

Bericht door refo »

Mannen worden ook in een jurk gedoopt. Dat is pas echt vreemd.

Ds Hoogerland stelde indertijd 1 vraag over de trouwjurk: is-tie eerbaar? En antwoord geven was voldoende.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
henriët

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door henriët »

Mister schreef:
Gian schreef:In de gg in Ned mag je niet in het wit trouwen. Volgens mij is dat algemeen bekend.
Maar wel een witte doopjurk :quoi
Ja, dat is nou het frappante, wat ik zo onbegrijpelijk is...
maar dan wordt er gezegd een baby heeft nog geen dadelijke zonden gedaan,
en sowieso vind ik het heel erg raar dat een jongetje dan wel in een jurk mag...
doopjurk...
tja, dat ze dan nog steeds geen zwart belijdenisbroekpak voor de dames hebben eigenlijk...
;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ik moet zeggen dat ik het niet herken maar me wel heel goed kan voorstellen dat het voorkomt....helaas.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je moet de symboliek van de doopjurk en de trouwjurk niet door elkaar halen.

De doopjurk stamt af van het doopkleed, dat dopelingen vroeger ná hun doop (door onderdompeling) kregen. Dat witte kleed gaf aan, dat de dopeling nu bekleed was met de gerechtigheid van Christus in een nieuw leven.

Het witte van een trouwjurk symboliseert de zuiverheid van de bruid. Doorgaans wordt "zuiverheid" vertaald met maagdelijkheid. Deze symboliek heeft anno 2008 bij de grote meerderheid van de getrouwde stellen in de westerse wereld echter haar betekenis verloren; ondanks de vrije opvatting over seks trouwen de meeste bruidsparen nog steeds in het wit.
Het andere uiterste bestaat ook, zoals in dit topic wordt gesignaleerd: er wordt dan met "zuiverheid" niet alleen de maagdelijkheid verstaan, maar ook het überhaupt geheel vrij zijn van zonden. Binnen die visie is het niet onmogelijk om in het wit te trouwen.
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:Je moet de symboliek van de doopjurk en de trouwjurk niet door elkaar halen.

De doopjurk stamt af van het doopkleed, dat dopelingen vroeger ná hun doop (door onderdompeling) kregen. Dat witte kleed gaf aan, dat de dopeling nu bekleed was met de gerechtigheid van Christus in een nieuw leven.

Het witte van een trouwjurk symboliseert de zuiverheid van de bruid. Doorgaans wordt "zuiverheid" vertaald met maagdelijkheid. Deze symboliek heeft anno 2008 bij de grote meerderheid van de getrouwde stellen in de westerse wereld echter haar betekenis verloren; ondanks de vrije opvatting over seks trouwen de meeste bruidsparen nog steeds in het wit.
Het andere uiterste bestaat ook, zoals in dit topic wordt gesignaleerd: er wordt dan met "zuiverheid" niet alleen de maagdelijkheid verstaan, maar ook het überhaupt geheel vrij zijn van zonden. Binnen die visie is het niet onmogelijk om in het wit te trouwen.
dank voor deze uitleg, helder! Ik had herkomst van de witte doopjurk nog nooit gehoord..
( maar ik snap alleen nog minder dat er in de ggn in het wit gedoopt mag worden....)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:( maar ik snap alleen nog minder dat er in de ggn in het wit gedoopt mag worden....)
Een echte GGiN-ter zal dat ook nooit doen.
Maar ja, dat hellend vlak, he? ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zonder gekheid, hebben die ook gekleurde doopjurken??
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
henriët schreef:( maar ik snap alleen nog minder dat er in de ggn in het wit gedoopt mag worden....)
Een echte GGiN-ter zal dat ook nooit doen.
Maar ja, dat hellend vlak, he? ;)
??
fam in de ggn en als het dopen is... zie ik alleen maar wit....
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

als we toch waarde aan kleuren hechten, waarom dan in zwarte pakken en witte boorden? Zwart is de kleur van de dood. In de Satanskerk lopen ze ook allemaal in het zwart.
En dat terwijl er in de kerk een boodschap van Leven wordt gebracht :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
claus

Bericht door claus »

Een bruid versiert zich voor haar bruidegom. In het Bijbelse land tref je en trof je (zie Flavius Josephus) vrijwel altijd bruiden aan in het wit. Ik begrijp die advertenties in ons RD niet van de 'Bruidsstal' , met alleen maar beige, pimpelpaarse, groene, blauwe (in ieder geval gekleurde
) jurken. Op zo'n bruiloft haal ik de bruid er soms niet eens uit. In de provincie Zeeland is men te dien opzichte vrij nuchter en zakelijk. Daar trouwen in alle Ger. Gems de bruiden in het wit. Bij de GGinNed mag dat niet. Ik weet niet op welke Bijbelse gronden. Want reinheid kun je nooit aanhalen. Niemand geeft een reine uit een onreine. Niemand, ook Gods verst gevorderde kinderen niet. Zij hebben nog maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid. Ik begrijp van die gekleurde of witte bruidsjurken niks. Van mij mag het altijd wit (crème) zijn.
henriët

Bericht door henriët »

jakobmarin schreef:als we toch waarde aan kleuren hechten, waarom dan in zwarte pakken en witte boorden? Zwart is de kleur van de dood. In de Satanskerk lopen ze ook allemaal in het zwart.
heb ik idd ook wel s over nagedacht ja.. maar dan kom je toch weer uit op traditie...
hmprff

Bericht door hmprff »

henriët schreef:
jakobmarin schreef:als we toch waarde aan kleuren hechten, waarom dan in zwarte pakken en witte boorden? Zwart is de kleur van de dood. In de Satanskerk lopen ze ook allemaal in het zwart.
heb ik idd ook wel s over nagedacht ja.. maar dan kom je toch weer uit op traditie...
Bovendien is het bij de meeste mannen geen gezicht als ze een wit pak aan hebben :deg
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
refo

Bericht door refo »

hmprff schreef:
henriët schreef:
Bovendien is het bij de meeste mannen geen gezicht als ze een wit pak aan hebben :deg
Dat ligt aan de omgeving. Op de boulevard van Schevingen ligt het anders dan op de Mbuma zendingsdag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
hmprff

Bericht door hmprff »

refo schreef:
hmprff schreef:
henriët schreef:heb ik idd ook wel s over nagedacht ja.. maar dan kom je toch weer uit op traditie...
Dat ligt aan de omgeving. Op de boulevard van Schevingen ligt het anders dan op de Mbuma zendingsdag.
laat ik het dan zo zeggen:

ik vind het bij de meeste mannen 'smerig' staan als ze in de kerk in een wit pak lopen
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gesloten