Mensen alsjeblieft. Stop daar eens mee en ga bij jezelf te rade. Dit is heilloos, die wijzende vingertjes.hervormde schreef:TV; open internet.
Deze begrippen spelen een bepalende rol op dit moment in de discussie. Is best eens goed, maar er is meer.
Denken we ook aan het gemeentelid dat uit volle borst meezingt: God heb ik lief, maar eigenlijk al weer bezig is, in gedachten, om de belasting te tillen. Of, die de volgende week zwart werk doet. Hij of zij heeft God niet lief, maar zichzelf.
Of het gemeentelid die binnenkomt gekleed in dure merkkleding en de collecte voor minder bedeelden af doet met een argument: ik geef maar niet. je weet niet wat ze met je geld doen en waar het terecht komt. Ze gebruiken soms ook hele vrome argumenten. Onder het mom van identiteit.
Leer der Gereformeerde Gemeenten...
Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...
Nee hoor, niet als die vingertjes naar jezelf wijzen...Erasmiaan schreef:Mensen alsjeblieft. Stop daar eens mee en ga bij jezelf te rade. Dit is heilloos, die wijzende vingertjes.hervormde schreef:TV; open internet.
Deze begrippen spelen een bepalende rol op dit moment in de discussie. Is best eens goed, maar er is meer.
Denken we ook aan het gemeentelid dat uit volle borst meezingt: God heb ik lief, maar eigenlijk al weer bezig is, in gedachten, om de belasting te tillen. Of, die de volgende week zwart werk doet. Hij of zij heeft God niet lief, maar zichzelf.
Of het gemeentelid die binnenkomt gekleed in dure merkkleding en de collecte voor minder bedeelden af doet met een argument: ik geef maar niet. je weet niet wat ze met je geld doen en waar het terecht komt. Ze gebruiken soms ook hele vrome argumenten. Onder het mom van identiteit.
-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat de discussie een bepaalde koers vaart is denk ik niet mijn probleem.
Je leest iets en reageert daarop.
Of ik ook mezelf denk? Laten we dat maar voor onszelf houden. Maar wat wel gezegd moet worden: Het Woord veroordeelt ons allemaal. Ook mij.
Je leest iets en reageert daarop.
Of ik ook mezelf denk? Laten we dat maar voor onszelf houden. Maar wat wel gezegd moet worden: Het Woord veroordeelt ons allemaal. Ook mij.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Geache Ander, ja we hebben ook een TV, hetwelk van zichzelf niet goed of niet kwaad is, maar een stuk techniek. Geef ik ook toe, ben ik met je eens, het is het kwade dat er op komt waar we ons voor moeten wachten. Maar dat moet uit het hart komen, dus uit Godsvrees, niet uit slaafse vrees. Daar doet de kerkelijke tucht niks aan. Die kwaadheid komt uit ons aller harten.Ander schreef:Ik weet niet waarop dit slaat? Heb je ook TV Bert? Ik neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld is.Bert Mulder schreef:neem eerst die balk uit eigen ogen,
dan zul je goed zien kunnen, om die TV splinter uit je buurman's oog te halen!
Zonderling,
't Is waar hoor. Je hebt gelijk. Maar de reactie van jvdg is van het kaliber: zeur niet over TV of internet, 't gaat om belangrijkere dingen. Op zich is dat zo maar het is ook wel eens goed om bepaalde dingen bij de naam te noemen. Ik heb niks tegen TV, niks tegen open internet maar wel tegen de zooi die er over heen komt. En ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik een filter nodig heb. Het is een bijzondere genade als je geen filter nodig hebt.
En die kwaadheid, die zonde kan alleen, mijns insziens, door de kerkeraad recht behandeld worden, niet door symptomen te behandelen, maar door de kerkelijke tucht op de hoofdzonde, het ongeloof, toe te passen. En dat gaat inderdaad weer terug naar het vraagstuk belijdenis des GELOOFS.
Maar, geachte Ander, dit sloeg totaal niet op u, maar was een algemene opmerking, zie mijn post al eerder op dit onderwerp. Ben het zo ongeveer zat hoe velen hier bij anderen de vliegen af te zitten vangen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
TV en open internet zijn onlosmakelijk verbonden bij het lid zijn en het deelnemen aan de sacramenten in een groot aantal gemeenten binnen de GG.Erasmiaan schreef:Mensen alsjeblieft. Stop daar eens mee en ga bij jezelf te rade. Dit is heilloos, die wijzende vingertjes.hervormde schreef:TV; open internet.
20 eurocent in de collectezak stoppen als dure merkkleding dragend lid niet.
Deze items zijn volledig legaal en ontopic.
Waarom zo allergisch als het gaat over TV en internet. Het is heilloos om telkens maar weer te zeggen: we moeten bij onszelf beginnen. Want dan gebeurt er doorgaans niets. (beetje zwart-wit, maar goed, dat is niet ongebruikelijk op dit forum)
Als de kindertjes zo klein zijn als op je plaatje, dan heb je nog het idee dat je de hele wereld kunt besturen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:Als de kindertjes zo klein zijn als op je plaatje, dan heb je nog het idee dat je de hele wereld kunt besturen.

Dat vraag ik me ook wel eens af.Ander schreef: Waarom zo allergisch als het gaat over TV en internet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dit citaat gebruik ik voor de discussie en spreekt géén waardeoordeel uit over de schrijver!Het is heilloos om telkens maar weer te zeggen: we moeten bij onszelf beginnen. Want dan gebeurt er doorgaans niets.
Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Bij ons zelf beginnen. Toch zal het moeten. De woorden, de belijdenis, zal in uw hart zijn. Een hartelijke belijdenis, omdat ze in het hart gelegd is.
Deze belijdenis wordt gedeeld met het nageslacht. Niet zomaar, maar ingescherpt.
Andersom is pas echt een heilloze weg. Eerst de buitenkant reformeren, en dan de binnenkant. Doet me aan witgepleisterde graven denken.
Moeten is de wet.Gijs83 schreef:...maar hij vroeg zich waarom nou grenzen opzoeken. Als je daar uit de buurt kunt blijven dan moet je dat doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ja, maar die geldt nog, hoor. Van Paulus 'moeten' ook een heleboel dingen...Gian schreef:Moeten is de wet.Gijs83 schreef:...maar hij vroeg zich waarom nou grenzen opzoeken. Als je daar uit de buurt kunt blijven dan moet je dat doen.
Dan brengt jouw Paulus je weer onder de wet.
Jammer voor Paulus dan...Gian schreef:Dan brengt jouw Paulus je weer onder de wet.

Dat is mooi.hervormde schreef:Dit citaat gebruik ik voor de discussie en spreekt géén waardeoordeel uit over de schrijver!Het is heilloos om telkens maar weer te zeggen: we moeten bij onszelf beginnen. Want dan gebeurt er doorgaans niets.
hervormde schreef:[Bij ons zelf beginnen. Toch zal het moeten. De woorden, de belijdenis, zal in uw hart zijn. Een hartelijke belijdenis, omdat ze in het hart gelegd is.
Deze belijdenis wordt gedeeld met het nageslacht. Niet zomaar, maar ingescherpt.
Andersom is pas echt een heilloze weg. Eerst de buitenkant reformeren, en dan de binnenkant. Doet me aan witgepleisterde graven denken.
Je gaat me nu echt dingen laten zeggen die ik niet gezegd heb! Dat is niet zo mooi. Ik ben het volledig met je eens dat het een zaak van het hart is, absoluut! Maar weet je, ik ken mensen die dingen doen die ze op grond van Gods Woord en op grond van wat 'regels' zijn van de kerkelijke gemeente niet mogen. Hun argument is: 'k weet ook wel dat het verkeerd is, maar ja, ik kan mezelf niet veranderen. Of: ach, 't gaat toch om de binnenkant. Erasmiaan noemde het heilloos om met vingers naar elkaar te wijzen, ik noem het nog steeds heilloos om alleen maar te zeggen: we moeten bij onszelf beginnen en dat als argument te nemen om de zonde niet meer bij de naam te willen noemen. (al weet ik bijna zeker dat Erasmiaan het zo niet bedoelde)