Liturgie-topic

Gijs83

Re: Liturgie-topic

Bericht door Gijs83 »

Oude-Waarheid schreef:
Gijs83 schreef:Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
En Gijs hoe is dat bij jullie zingen na de wet des Heeren?
dat is meer en meer gewoonte geworden bij de GG vroeger kwam
dat bijna niet voor?
Je springt al wat verder maar ik kan daar wel wat over zeggen: tot onze huidige dominee kwam(nu 7,5 jaar geleden) zongen we na de wet altijd het laatste vers van de berijmde 10 geboden. Dat was eigenlijk een beetje sleur aan het worden vond ik zelf. Sinds 7,5 jaar zingen we iedere zondag een vers van Psalm 119. Als we dan bij vers 88 zijn beginnen we weer opnieuw bij vers 1, maar dan is er ook al zo'n 1,5 jaar voorbij. Er zijn plaatsen waar ze helemaal niet na de wet zingen, dat vind ik wel wat 'kaal'. In de gemeente van Ede waar we 's-zomers wel eens komen zingen ze 's-avonds na de 12 artikelen ook nog een vers. Wat ik denk dat ze waarschijnlijk doen is: ze beginnen bij de 1e Psalm en zingen daar vers uit en de volgende zondag een vers uit Psalm 2 enz. Ook wel een goede gewoonte.
Nu we het toch over zingen dacht, dan kunnen we ook wel gelijk het zingen na de wet of de 12 artikelen pakken.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gijs83 schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Gijs83 schreef:Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
En Gijs hoe is dat bij jullie zingen na de wet des Heeren?
dat is meer en meer gewoonte geworden bij de GG vroeger kwam
dat bijna niet voor?
Je springt al wat verder maar ik kan daar wel wat over zeggen: tot onze huidige dominee kwam(nu 7,5 jaar geleden) zongen we na de wet altijd het laatste vers van de berijmde 10 geboden. Dat was eigenlijk een beetje sleur aan het worden vond ik zelf. Sinds 7,5 jaar zingen we iedere zondag een vers van Psalm 119. Als we dan bij vers 88 zijn beginnen we weer opnieuw bij vers 1, maar dan is er ook al zo'n 1,5 jaar voorbij. Er zijn plaatsen waar ze helemaal niet na de wet zingen, dat vind ik wel wat 'kaal'. In de gemeente van Ede waar we 's-zomers wel eens komen zingen ze 's-avonds na de 12 artikelen ook nog een vers. Wat ik denk dat ze waarschijnlijk doen is: ze beginnen bij de 1e Psalm en zingen daar vers uit en de volgende zondag een vers uit Psalm 2 enz. Ook wel een goede gewoonte.
Nu we het toch over zingen dacht, dan kunnen we ook wel gelijk het zingen na de wet of de 12 artikelen pakken.
Dus jij vind het kaal als er na de Wet des HEEREN niet gezongen word?

Vraag me af hoe dat is bij de OGG en GGIN? zelf heb ik het daar nl nog nooit mee gemaakt
die enkele keren dat ik daar gekerkt hebt.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Oude Waarheid
Naar mijn weten wordt dat in de GGiN nergens gedaan, maar ik weet het niet zeker.
Waarom niet of wel??? Ik weet het echt niet. Traditie denk ik!
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Oude Paden schreef:Oude Waarheid
Naar mijn weten wordt dat in de GGiN nergens gedaan, maar ik weet het niet zeker.
Dank je wel Oude Paden denk dat het een verschuiving is ook bij de GG?
Net als het reizen van de predikanten op zondag ook bij de GG.
Weet nog goed in de jaren 60 ik hoorde bij die (slechte) Hervormde kerk waar de
predikanten maar op zondag reisden dat komt bij ons GG niet voor maar ze vergaten
dat bij ons ook verschillende predikanten niet op zondag reisden.
Zodoende was ik even benieuwd er naar nogmaals dank!!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Gijs83 schreef:Ik ga weer een stapje verder: als ik in de vakantie de bv.de Ger.Gems in De Valk-Wekerom of Kootwijkerbroek bezoek dan zie ik dat men het stille gebed direct doet als men de bank inkomt. Doordat de mannen dat staande doen valt dat op. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me om het begin van de dienst als de kerkenraad is binnengekomen het rustigste moment is om het te doen. Soms is er dan ook een kleine opstopping, omdat er iemand staat te bidden. Dan denk ik: dat kan toch voorkomen worden...
In de kerk waar ik eerst kerkte is het ook de gewoonte om stil gebed gelijk te doen bij binnenkomst. 't Lijkt wat rommelig. Ik weet nog dat het ter sprake kwam tijdens een ledenvergadering. Een lid wilde het veranderen. De dominee zei toen dat wanneer je het stil gebed allemaal tegelijk doet het een bidden op commando wordt. Je hoort dat iedereen weer gaat zitten of dat de dominee zijn luidspreker opspelt, dus je zorgt ook dat je snel klaar bent. Wanneer je een stil gebed doet wanneer je de kerk binnen komt kun je het wat rustiger doen. Zit wat in...
Behalve als er iemand staat te wachten die er langs wil...
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:
Oude Paden schreef:Oude Waarheid
Dank je wel Oude Paden denk dat het een verschuiving is ook bij de GG?
Waarom noem je dat een 'verschuiving'?

Ik ken overigens diverse GG's waar men al ruim 25 jaar of nog langer een psalmvers zingt na het voorlezen van de wet. Het is dus bepaald geen nieuwe gewoonte.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:Behalve als er iemand staat te wachten die er langs wil...
Waarom? Is er iemand in de kerk die haast heeft dan?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bij ons bidden we allemaal tegelijk bij het begin van de dienst, nadat de oproep tot de godsdienstoefening gegeven is - gewoonlijk een Bijbeltekst tot aanmaning van de dienst van God. Dit gebeurd staande...
-Daarna zingen we, nog steeds staande (Praise God from whom all blessings flow, etc.)
-Daarop volgt de groet en zegen
-Nu gaan we zitten, en zingen een psalter
-Dan de Bijbellezing en wet/belijdenis des geloofs (wet na Bijbel, geloofsbelijdenis voor Bijbel) Als het geen speciale dienst is, dan lezen we ook een artikel uit de NGB, na de apostolische belijdenis
-zingen
-mededelingen
-gebed
-collectes
-zingen (staande)
-preek
-gebed
-zingen (staande, van hier tot einde dienst)
-zegen
-zingen (psalm 72)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:Behalve als er iemand staat te wachten die er langs wil...
Waarom? Is er iemand in de kerk die haast heeft dan?
Nee, maar je staat zo te staan in een gangpad als je staat te wachten, vooral als het wat langer duurt.... lekker te kijk....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Bij ons bidden we allemaal tegelijk bij het begin van de dienst, nadat de oproep tot de godsdienstoefening gegeven is - gewoonlijk een Bijbeltekst tot aanmaning van de dienst van God. Dit gebeurd staande...
-Daarna zingen we, nog steeds staande (Praise God from whom all blessings flow, etc.)
-Daarop volgt de groet en zegen
-Nu gaan we zitten, en zingen een psalter
-Dan de Bijbellezing en wet/belijdenis des geloofs (wet na Bijbel, geloofsbelijdenis voor Bijbel) Als het geen speciale dienst is, dan lezen we ook een artikel uit de NGB, na de apostolische belijdenis
-zingen
-mededelingen
-gebed
-collectes
-zingen (staande)
-preek
-gebed
-zingen (staande, van hier tot einde dienst)
-zegen
-zingen (psalm 72)
Mooie liturgie Bert, ook dat "regelmatige" staan, maar ik heb toch nog een vraag: De slotzang uit Psalm 72 is dat altijd hetzelfde vers (en dan denk ik aan het laatste vers)?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef: Mooie liturgie Bert, ook dat "regelmatige" staan, maar ik heb toch nog een vraag: De slotzang uit Psalm 72 is dat altijd hetzelfde vers (en dan denk ik aan het laatste vers)?
Nee, dat is 's morgens altijd # 196:

http://www.rsglh.org/Psalter196ps72pa.rm
196. Grateful Adoration. Psalm 72. C.M.

Blest be the Lord, our fathers' God,

Eternal King of kings,

Who only is omnipotent,

Performing wondrous things.

Blest be His great and glorious Name

For evermore, Amen,

And let His glory fill the earth

From shore to shore. Amen.
en 's middags #197:

http://www.rsglh.org/Psalter197ps72pa.rm
197. The Doxology. Psalm 72. C.M.

Now blessed be Jehovah God,

The God of Israel,

Who only doeth wondrous works,

In glory that excel.

And blessed be His glorious Name

To all eternity;

The whole earth let His glory fill.

Amen: So let it be.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Dat wordt in de NRC's, Netherlands Reformed Concregations, de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika ook gedaan.
Ik weet alleen niet of het dezelfde verzen zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

caprice schreef:Dat wordt in de NRC's, Netherlands Reformed Concregations, de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika ook gedaan.
Hoe dan ook, een (lof-)slotpsalm na de Zegen lijkt me prachtig.
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
caprice schreef:Dat wordt in de NRC's, Netherlands Reformed Concregations, de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika ook gedaan.
Hoe dan ook, een (lof-)slotpsalm na de Zegen lijkt me prachtig.
doen ze bij ons ook. Na de zegen wordt er nog een vers gezongen.
Marco

Bericht door Marco »

- mededelingen
- Gezongen votum ('onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft')
- zegengroet
- gezongen amen
- lied

- lezing vd wet
- antwoordlied
- gebed om de opening van het Woord
- schriftlezing
- lied
- tekstlezing en preek
- lied
- voorbedegebed
- collecte
- lied
- zegen
- gezongen amen

cursief: de gemeente staat.

Waar 'lied' staat worden een of -meestal- meer coupletten gezongen uit het psalmboek, of een van de geselecteerde liederen uit het Liedboek voor de Kerken. Het voorbedegebed wordt soms afgesloten met een hardop gebeden of gezongen Onze Vader.

Er is een variant voor de morgendienst, waarin op de plaats van de lezing van de wet een 'blok' schuldbelijdenis en genadeverkondiging wordt ingelast. Daarin wordt beleden dat wij schuldig staan voor God, en dat wie oprecht zijn schuld voor God brengt, ook genade mag verwachten. De wet wordt dan aan het eind van de dienst gelezen, als richtlijn voor de dankbaarheid. In sommige gemeenten wordt deze variant eens per maand gevierd, in andere minder regelmatig.

In de middagdienst vervalt de lezing van de wet. Aan het einde van de dienst wordt dan de geloofsbelijdenis gelezen of gezongen (staand). Meestal de apostolische geloofsbelijdenis, maar vaak ook Nicea.

Opvallend is het wisselen van 'wie er aan het woord is'. De voorganger spreekt namens God de zegen uit, de gemeente be-aamt dat. Hardop dus. Het Woord wordt bediend in de preek, waarna de gemeente daarvoor dankt, en de 'geleerde boodschap' nazingt in het antwoordlied. Daarom is de collecte in het eind van de dienst geplaatst. De collecte is een zelfstandig onderdeel van de eredienst, en moet dus niet tussen schriftlezing en schriftverklaring (=preek) geplaatst worden.
Plaats reactie