Leer der Gereformeerde Gemeenten...

MarthaMartha

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door MarthaMartha »

mentos schreef:Het werkstuk is goedgekeurd :yahoo :yahoo (met dank aan jullie!)
o o
door wie :quoi
:8|

fijn Mentos, goed cijfer?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
mentos

Bericht door mentos »

MarthaMartha schreef:
o o

Het is goedgekeurd door de godsdienstleraar, het was nl. een handelingsdeel waar we geen cijfer voor krijgen.
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
memento

Bericht door memento »

Nu zijn we natuurlijk heeel benieuwd naar de inhoud. Mogen we t lezen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
wel via de kerkelijke weg indienen hè? :OO
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
memento schreef:
wel via de kerkelijke weg indienen hè? :OO
Mafkees!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek

Bericht door freek »

mentos schreef:
MarthaMartha schreef:
o o

Het is goedgekeurd door de godsdienstleraar, het was nl. een handelingsdeel waar we geen cijfer voor krijgen.
J.J.G.?
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Van harte gefeliciteerd! Fijn dat het binnen is...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

De leer van een gemeente" is natuurlijk (al weet ik ook heel goed dat dit nu eenmaal realiteit is) iets wat niet zou moeten bestaan.
Maar waarom dan niet?
Één algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof. Soms lijken (vooral kerk)mensen uit het oog te verliezen dat het om de éne christelijke boodschap gaat, hoeveel kerken er ook zijn en hoe verschillend die ook denken. Dan wordt er zoveel op scherp gezet binnen een paar honderd duizend mensen dat overige miljoenen worden vergeten.

In de Apostolische geloofsbelijdenis, want daarin vind ik deze regel staat het volgende:
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen. Bedoelde je dat? Maar daar word Christelijke Kerk met een hoofdletter geschreven en daarmee word niet te kerk op aarde bedoeld.

Als het niet in de Apostolische geloofsbelijdenis staat waar kan ik het dan anders wel vinden? Want zou wel graag willen weten hoe het zit :langue

En ik heb nog nooit een dominee uit de gereformeerde gemeente horen zeggen dat God niet werkt buiten de gereformeerde gemeente, dus op welk uitspraak of feit is dan gebaseerd dat deze groep mensen andere kerkmensen uit het oog verliezen?

Volgens mij is het op meerdere manieren op te vatten: Eén algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof.
of niet dan?
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

gewoonjacolien schreef:
De leer van een gemeente" is natuurlijk (al weet ik ook heel goed dat dit nu eenmaal realiteit is) iets wat niet zou moeten bestaan.
Maar waarom dan niet?
We zouden toch aan 1 Bijbelseleer genoeg moeten hebben.
Één algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof. Soms lijken (vooral kerk)mensen uit het oog te verliezen dat het om de éne christelijke boodschap gaat, hoeveel kerken er ook zijn en hoe verschillend die ook denken. Dan wordt er zoveel op scherp gezet binnen een paar honderd duizend mensen dat overige miljoenen worden vergeten.

In de Apostolische geloofsbelijdenis, want daarin vind ik deze regel staat het volgende:
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen. Bedoelde je dat? Maar daar word Christelijke Kerk met een hoofdletter geschreven en daarmee word niet te kerk op aarde bedoeld.

Als het niet in de Apostolische geloofsbelijdenis staat waar kan ik het dan anders wel vinden? Want zou wel graag willen weten hoe het zit :langue

En ik heb nog nooit een dominee uit de gereformeerde gemeente horen zeggen dat God niet werkt buiten de gereformeerde gemeente, dus op welk uitspraak of feit is dan gebaseerd dat deze groep mensen andere kerkmensen uit het oog verliezen?

Volgens mij is het op meerdere manieren op te vatten: Eén algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof.
of niet dan?
Er is ook een geloofsbelijdenis waar katholieke kerk staat i.p.v. christelijke kerk.
Zou dat nou ook een wezenlijk verschil inhouden?
Ik ben zelf altijd uit gegaan van niet.

Helaas heb ik wel is mensen binnen de Ger.Gem. horen zeggen dat dit de ware kerk is en niet in alle kerken daarbuiten kinderen van God zitten. Vooral over de katholieke kerk wordt dan getwijfelt. Het was geen dominee die dat heeft gezegd, maar gemeenteleden.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
albion

Bericht door albion »

Lapressa schreef:[
Vooral over de katholieke kerk wordt dan getwijfelt. Het was geen dominee die dat heeft gezegd, maar gemeenteleden.

Wij hebben het niet over ee katholieke kerk want dat betekent eigenlijk algemeen.
Wij hebben het over de roomse kerk met de paus als hoofd van de kerk. Ja die hebben een beeldendienst en vereren Maria. Daar mag denk ik wel aan getwijfeld worden. (Aan hun leer bedoel ik dan), volgens mij stappen degenen die tot het geloof komen uit de roomse kerk. Maar misschien vergis ik me wel?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Lapressa schreef:
gewoonjacolien schreef:
Maar waarom dan niet?
We zouden toch aan 1 Bijbelseleer genoeg moeten hebben.

Dat is het nu juist. Een ieder beroep zich op de bijbel. Zelfs de duivel deed het al in het paradijs. Is het ook dat God gezegd heeft....
Of bij de verzoeking in de woestijn. Hij haalde toen Ps 91 aan. Matth 4:6: En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts: want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij u op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

Lapressa schreef:
Helaas heb ik wel is mensen binnen de Ger.Gem. horen zeggen dat dit de ware kerk is en niet in alle kerken daarbuiten kinderen van God zitten. Vooral over de katholieke kerk wordt dan getwijfelt. Het was geen dominee die dat heeft gezegd, maar gemeenteleden.
Dat is dan wel heel kortzichtig (vind ik)
Of mag ik dat niet zeggen,
en het hoeft dan niet voor iedereen te geleden in de gergem natuurlijk die dat zouden zeggen?
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:Er is ook een geloofsbelijdenis waar katholieke kerk staat i.p.v. christelijke kerk.
Dat wordt dan "Ik geloof één heilige, algemene katholieke Kerk" i.p.v. "Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk"

Dat lijkt me stug.
Katholiek betekent gewoon algemeen, dus dan is er taalkundig sprake van een tautologie.
Lapressa schreef:Helaas heb ik wel is mensen binnen de Ger.Gem. horen zeggen dat dit de ware kerk is en niet in alle kerken daarbuiten kinderen van God zitten. Vooral over de katholieke kerk wordt dan getwijfelt. Het was geen dominee die dat heeft gezegd, maar gemeenteleden.
Dat de Ger.Gem. de ware kerk is, kan je nooit zo zeggen.
Maar het verwondert me niets dat dat gebeurt. Ik kan zo hele rijen kerkverbanden opdreunen die dat van hun eigen kerk vinden en loochenen dat buiten hun eigen splinter kinderen van God kunnen zijn. Althans niet lang, want als ze tot geloof komen, komen ze vanzelf naar hun kerkverband over.

Overal waar Gods Woord recht gepredikt en de tucht gehandhaafd wordt, is de ware kerk.
Marco

Bericht door Marco »

Als je van je eigen kerk niet vindt, dat die ware kerk is, waarom ben je er dan lid van? Het lijkt mij dus niet meer dan normaal dat je je eigen kerk een ware kerk vindt. Het wordt lastiger als er daarom ook over andere kerken uitspraken worden gedaan. Al is dat zeker niet verboden, of zo. Van de Roomse Kerk zijn we het hier over het algemeen wel eens dat die geen ware kerk genoemd kan worden in het kader van artikel 29 NGB en ik denk dat met dit artikel in de hand het aantal valse kerken nog wel groter is dan alleen de RK.

Maar ook onderling verschillen we op dit punt nogal eens van mening...

Of in alle andere kerken kinderen van God zitten (dat is een ander punt dan dat het al of niet ware kerken zijn), is een vrij zinloos discussiepunt. Vooral dat woordje 'alle'. Wat mij betreft: ik ben er wel van overtuigd dat er kinderen van God zitten in kerken die geen 'ware' kerk te noemen zijn.

En inderdaad: katholiek betekent gewoon algemeen. De apostolische geloofsbelijdenis en die van Nicea worden dus ook wel gelezen met "een heilige, katholieke christelijke kerk" (12 art) of "een heilige katholieke en apostolische kerk" (Nicea).
Niks mis dus met katholiek...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Als je van je eigen kerk niet vindt, dat die ware kerk is, waarom ben je er dan lid van?
Het gaat mij over de term DE ware kerk, daarmee andere kerken buiten sluitend. Misschien zei ik dat niet helemaal duidelijk in mijn vorige posting, maar dat is hetgeen ik niet vind kunnen. Want ook in andere kerkverbanden brengt de bazuin vaak een helder geluid voort.

Anderzijds ben ik een tegenstander van zomaar shoppen tussen allerlei ware kerken. God heeft je in een bepaald kerkverband geplaatst en ik denk niet dat het goed is om zomaar ergens anders heen te gaan. Ook al wordt Gods Woord daar wel recht gepredikt.
Gesloten