Rokerskerk
Rokerskerk
Ik verbaas mij werkelijk over de felle reacties in Nederland over het rookverbod. In Zuid Afrika hebben we al 12 jaar een verbod op roken in publieke gebouwen en het heeft bij mijn weten nog nooit tot reacties geleid zoals dit. We kunnen dit haast vloeken in de kerk noemen:
Uit NRC:
Alkmaar, 15 juli. Café Lindeboom uit Alkmaar wordt morgenmiddag ingewijd tot de Enige en Universele Rokerskerk van God uit Amsterdam.Nieuwsthema - Rookverbod
Met deze actie probeert de uitbater van het café het rookverbod te omzeilen. Dit heeft kroegeigenaar Cor Busch dinsdag gezegd.
De Rokerskerk "bedrijft haar religie vanuit de goddelijke drie-eenheid van rook, vuur en as en vereert haar god door in de kerk roken".
Uit NRC:
Alkmaar, 15 juli. Café Lindeboom uit Alkmaar wordt morgenmiddag ingewijd tot de Enige en Universele Rokerskerk van God uit Amsterdam.Nieuwsthema - Rookverbod
Met deze actie probeert de uitbater van het café het rookverbod te omzeilen. Dit heeft kroegeigenaar Cor Busch dinsdag gezegd.
De Rokerskerk "bedrijft haar religie vanuit de goddelijke drie-eenheid van rook, vuur en as en vereert haar god door in de kerk roken".
Atze
Re: Rokerskerk
Juridisch gezien de meest voor de hand liggende optie, om een kerkgenootschap op te richten. Ik wens de minister een hoop creativiteit toe, om deze wet helemaal dicht te timmeren...Alkmaar, 15 juli. Café Lindeboom uit Alkmaar wordt morgenmiddag ingewijd tot de Enige en Universele Rokerskerk van God uit Amsterdam.Nieuwsthema - Rookverbod
Hm.. ik vertrouw erop dat de rechter hier wel een stokje voor kan steken en zo de wet een beetje 'dicht bouwt'.
- MarthaMartha
vreselijk!!!
Krijg hier echt kippenvel van.
Krijg hier echt kippenvel van.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
waarom kippenvel krijgen?
De rechter doet in Nederland per definitie geen inhoudelijke uitspraken over de leer van een kerkgenootschap...Jongere schreef:Hm.. ik vertrouw erop dat de rechter hier wel een stokje voor kan steken en zo de wet een beetje 'dicht bouwt'.
Gewoon op een ander punt pakken. Café Lindeboom is nu feitelijk geen normaal horeca-bedrijf meer, maar een zgn. paracommerciële insteling. Daarvoor gelden strengere regels. Bovendien vervalt een drank- en horecavergunning als de ondernemingsvorm wijzigt. Je zou kunnen stellen dat dat hier zo is. Lindeboom moet in dat geval een nieuwe vergunning aanvragen en die weiger je dan gewoon, omdat een kerk geen alcohol mag schenken.memento schreef:Juridisch gezien de meest voor de hand liggende optie, om een kerkgenootschap op te richten. Ik wens de minister een hoop creativiteit toe, om deze wet helemaal dicht te timmeren...Alkmaar, 15 juli. Café Lindeboom uit Alkmaar wordt morgenmiddag ingewijd tot de Enige en Universele Rokerskerk van God uit Amsterdam.Nieuwsthema - Rookverbod
Dus dan hebben ze nog wel hun peukie, maar zonder borrel of biertje...

P.S. Dit bewijst maar weer dat de meeste rokers eigenlijk maar zielige mensen zijn...

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- jakobmarin
Wie niet buiten roken kan, die rookt maar buiten. (overigens paf ik er ook wel eens eentje hoor, maar nooit en te nimmer binnen. Dat is pas echt vies, en je valt er een ander ook maar lastig mee.)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- MarthaMartha
Hiervan:Lassie schreef:waarom kippenvel krijgen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Maar een kerk mag aan haar leden toch gewoon alcohol schenken? Anders zouden alle feestjes en partijtjes in kerkzalen allang afgeblazen zijn.Josephus schreef:Gewoon op een ander punt pakken. Café Lindeboom is nu feitelijk geen normaal horeca-bedrijf meer, maar een zgn. paracommerciële insteling. Daarvoor gelden strengere regels. Bovendien vervalt een drank- en horecavergunning als de ondernemingsvorm wijzigt. Je zou kunnen stellen dat dat hier zo is. Lindeboom moet in dat geval een nieuwe vergunning aanvragen en die weiger je dan gewoon, omdat een kerk geen alcohol mag schenken.memento schreef:Juridisch gezien de meest voor de hand liggende optie, om een kerkgenootschap op te richten. Ik wens de minister een hoop creativiteit toe, om deze wet helemaal dicht te timmeren...Alkmaar, 15 juli. Café Lindeboom uit Alkmaar wordt morgenmiddag ingewijd tot de Enige en Universele Rokerskerk van God uit Amsterdam.Nieuwsthema - Rookverbod
Dus dan hebben ze nog wel hun peukie, maar zonder borrel of biertje...![]()
P.S. Dit bewijst maar weer dat de meeste rokers eigenlijk maar zielige mensen zijn...
M.i. kan de rechter hier doorheen prikken en deze schijnvertoning opheffen. Het is overduidelijk dat men het rookverbod wil omzeilen.
Een rokersvereniging heeft m.i. meer kans van slagen.
Incidenteel mag een kerk best eens een wijntje aanbieden tijdens een bijeenkomst. Op het moment dat dat structureel wordt of dat het kerkzaaltje verhuurd wordt inclusief het schenken van alcohol, zul je formeel gezien een vergunning moeten aanvragen (die je dan waarschijnlijk niet krijgt). Je kunt het clandestien houden, maar dat vind ik toch minder bij een kerk passen...Erasmiaan schreef:Maar een kerk mag aan haar leden toch gewoon alcohol schenken? Anders zouden alle feestjes en partijtjes in kerkzalen allang afgeblazen zijn.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Een rokers vereniging heeft i.d.d. meer kans van slagen. Maar dan wel onder voorwaarden. Als iemand een rokersvereniging wil oprichten, prima, maar dan zou de overheid wel kunnen stellen dat die vereniging niet ook alcohol mag schenken. Dan gaan ze maar water drinken om de keel te smeren.
Verder interessant: in Amsterdam was een beroemde sigaren zaak die als gewoonte had dat klanten bepaalde smaken van sigaren mochten 'testen'. Maar ja, er moet wel een rookvrije werkplek zijn voor medewerkers van een tabakszaak en ook evt. voor bezoekers. De betreffende sigaren speciaal zaak heeft toen achterin het winkel complex een aantal cabines laten maken waar achter schuifdeuren en met afzuiging gerookt kan worden. Dan heeft een klant zijn sigaar getest. Dan dooft hij hem weer en loopt naar voren in de winkel en zegt: Ja, van dit merk wil ik wel een kistje...
Rokerskerk: Heel slim om onder de noemer van een kerk te proberen een cafe te runnen, maar er is, schat ik in, geen een kerk in Nederland die een horeca vergunning heeft.
Mvg
Verder interessant: in Amsterdam was een beroemde sigaren zaak die als gewoonte had dat klanten bepaalde smaken van sigaren mochten 'testen'. Maar ja, er moet wel een rookvrije werkplek zijn voor medewerkers van een tabakszaak en ook evt. voor bezoekers. De betreffende sigaren speciaal zaak heeft toen achterin het winkel complex een aantal cabines laten maken waar achter schuifdeuren en met afzuiging gerookt kan worden. Dan heeft een klant zijn sigaar getest. Dan dooft hij hem weer en loopt naar voren in de winkel en zegt: Ja, van dit merk wil ik wel een kistje...

Rokerskerk: Heel slim om onder de noemer van een kerk te proberen een cafe te runnen, maar er is, schat ik in, geen een kerk in Nederland die een horeca vergunning heeft.
Mvg
Lijkt me weinig kans maken.
Aanknopingspunt is het bekende 'Kerk van Satan' of 'Zusters van Sint-Walburga'-arrest.
(HR 31-10-1986, NJ 1987, 173) (Bekend bij juristen neem ik aan?)
Niet alles wat iemand als een godsdienst, religie of een belijdenis daarvan ziet wordt door de Hoge Raad als zodanig aanvaard.
Aanknopingspunt is het bekende 'Kerk van Satan' of 'Zusters van Sint-Walburga'-arrest.
(HR 31-10-1986, NJ 1987, 173) (Bekend bij juristen neem ik aan?)
Niet alles wat iemand als een godsdienst, religie of een belijdenis daarvan ziet wordt door de Hoge Raad als zodanig aanvaard.
Veritas odium parit
Ook bij verenigingen mag niet gerookt worden.
Denk ook aan sportkantines en dergelijke dus een rokersvereniging gaat niet op.
Vrijwilligers zijn ook werknemers in deze.
Denk ook aan sportkantines en dergelijke dus een rokersvereniging gaat niet op.
Vrijwilligers zijn ook werknemers in deze.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hm men heeft dit puur om juridische redenen gedaan... en om het een beetje te onderbouwen een dergelijk statement bedacht. Niemand zal dat verder serieus nemen... maar ja, het blijven rokende totempalen, die dingenMarthaMartha schreef:Hiervan:Lassie schreef:waarom kippenvel krijgen?

Astroguy, dat verbod was er in Nederland ook al lang. De horeca werd echter buiten schot gehouden. Ik weet niet hoe het in Zuid-Afrika is, of daar in cafe's en restaurants roken ook verboden is? In de meeste landen mag dit wel of is dit pas recent afgeschaft. Maar goed, als het altijd heeft gemogen en nu opeens niet meer kan ik me voorstellen dat dat voor mensen erg wennen is, helemaal voor verslaafden. Het went wel, het kost alleen even tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."