freek schreef:Ik sprak vorige week iemand die zei: Temidden van alle ellende die ik altijd in de krant lees, las ik in elk geval één hoopgevend bericht: de kerkorganist sterft uit. Dan komt er eindelijk ruimte voor andere instrumenten.
En t was gewoon een degelijke Ger. Gemmer.
freek schreef:Ik sprak vorige week iemand die zei: Temidden van alle ellende die ik altijd in de krant lees, las ik in elk geval één hoopgevend bericht: de kerkorganist sterft uit. Dan komt er eindelijk ruimte voor andere instrumenten.
Niet meer mee praten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg schreef:Is er dan weer geen gebrek aan een voorzanger?
Ach, dan huren ze gewoon zo'n bovenstembruller in. Sweelinck weet er nog zat te zitten
Hier nog genoeg voorzangers, bij ons in de kerk zeker 3. En hier in de Ger.Gem. ook nog wel één. Hier zou het zeker gaan. En misschien zou het in de GG nog wel wat beter klinken ook.
Daar is het al. Er zijn althans al heel wat kerken die zondags worden "bediend" door rondreizende organisten. En er zijn al heel wat kerken die op een zondag drie of vier diensten "afwerken", soms op behoorlijke afstanden van elkaar gelegen. Gewoon omdat er ter plekke niemand is...
het is echt nog wel rond te krijgen. Mijn vriend speelt in 4 gemeentes waarvan 3 verschillende kerkgenootschappen en daarbij staat hij bij verschillende op de reservelijst. Toch hebben ze een heel netwerk van organisten en het komt zelden voor dat ze echt zodner zitten. Altijd is er toch wel een organist te vinden die kan spelen. En nee, echt niet 4 keer op een zondag. 3 is zeer zeldzaam. Geloof 1 keer voor gekomen maar verder niet. gewoon 1 a 2 diensten op een zondag.
Het is echt nog te doen op moment maar de toekomst ziet er moeizamer uit.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'