Maar nu ben ik, slapende hond, wakker gemaakt

Was een pb-tje.Tiberius schreef:Geen hatelijke opmerkingen, a.u.b. en ook geen opmerkingen om iemands identiteit te onthullen op een openbaar forum.Gian schreef:Dag Erasmiaan,Erasmiaan schreef: Overigens, Afgewezen, ik mag sinds kort me onder een prediking bevinden die -heel verfrissend- juist het simpele evangelie en de heilsfeiten doorgeeft, met een ernstige toepassing.
Begrijp ik dat je weg ben bij de gginbv V'daal?
Gr
Ok, zand erover.Gian schreef:Was een pb-tje.
Verkeerde knop gebruikt. En met de hand op mn hart, ik heb dit niet hatelijk bedoeld. Integendeel.
welk artikel?Gijs83 schreef:Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
Vond het een prima column! Verbaasde me er zelfs over dat die er doorheen is gekomen bij het RD.Gijs83 schreef:Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
Dit:Lassie schreef:welk artikel?Gijs83 schreef:Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
Beeldenstorm schreef:Alleen geopend op zondag
13-05-2008 08:36| gewijzigd 13-05-2008 10:46 | Rudy Ligtenberg
/media/In veel dorpen met een christelijk karakter worden nieuwe kerken gebouwd
In veel dorpen met een christelijk karakter worden nieuwe kerken gebouwd
Het stond er echt: Zondag gesloten. ’t Bordje hing niet op de deur van een ijssalon in een toeristisch refodorp op de Veluwe, maar zat vastgeschroefd op de verweerde muur van een oude kerk in Den Haag. Bij zo’n mededeling sta je verrast even stil. Het gebouw had zijn oorspronkelijke functie als bedehuis allang verloren, dus eigenlijk moet je blij zijn met de zondagse sluiting. Maar toch, een kerk die op zondag gesloten is, dat stemt triest.
Zeker in de grote steden hebben veel kerkgebouwen een andere bestemming gekregen. Voor een deel heeft dat natuurlijk te maken met de ontkerkelijking, die na de Tweede Wereldoorlog in een stroomversnelling kwam. Toch is er ook iets anders aan de hand. Christenen van bevindelijk gereformeerde signatuur -en niet alleen zij- trekken weg uit de grote steden om elders een goed heenkomen te zoeken. Ze voelen zich niet langer thuis tussen de vele buitenlanders, ze zijn de criminaliteit beu, ze vinden het niet prettig om op zondag door winkelend publiek naar de kerk te lopen. En waar mensen vertrekken, verdwijnen voorzieningen. Scholen gaan dicht, kerken sluiten de deuren, de krant wordt niet meer bezorgd. Daardoor voelen de achterblijvers zich steeds sterker gedrongen óók maar de biezen te pakken.
In de advertenties speuren ze naar werk elders in het land en naar een huis „dicht bij kerken en scholen.” Want dat is de keerzijde van de trek uit de grote stad: reformatorische christenen concentreren zich in gebieden waar al veel soortgenoten wonen. Dat voelt prettig, daar ben je geen eenling, daar kunnen de kinderen spelen met kerkelijke vriendjes. Met als gevolg dat dáár de kerken te klein worden. In Barneveld zijn de stofwolken nog maar net opgetrokken van een heftige discussie over de nieuwbouw van maar liefst twee kerken van bevindelijk gereformeerde signatuur. Een plaatselijke politica signaleerde verontrust dat het dorp bezig is te reformatoriseren.
Wat opvalt, is dat de nieuwe bedehuizen verrijzen aan de rand van Barneveld, een verschijnsel dat ook in andere christelijke plaatsen valt waar te nemen. Net als de IKEA’s en de bouwmarkten, moeten kerken kennelijk vooral goed bereikbaar zijn en over voldoende parkeerplaatsen beschikken. Nadat Bijbelgetrouwe christenen de grote stad hebben verlaten en in de dorpen zijn neergestreken, bouwen ze nu kerken in het weiland. Weg uit het hart van de samenleving, naar een zelfgekozen positie aan de rand ervan.
Die keus is begrijpelijk, maar daarom niet minder erg. Want er spreekt een houding uit die zorgen baart. Alsof de kerk een instelling is voor alleen de eigen mensen die er twee keer op een zondag hun vaste plek innemen. Een bastion waarin ingewijden in veilige beslotenheid onder gelijkgezinden zijn. Hoe welkom zijn eventuele ’toevallige’ passanten in de diensten? Zien we de toerist die uit nieuwsgierigheid even in de bank wil aanschuiven liever een deur verder gaan? Hebben we nog wel een woord -het Woord- voor de wereld of preken we alleen voor eigen parochie? Of nog erger: hebben we de wereldling allang afgeschreven? „Gij zijt het zout der aarde”, zei Jezus tegen Zijn discipelen. En een kaars hoort niet onder een korenmaat.
Het is tekenend dat veel reformatorische kerken wel op zondag de deuren openen, maar doordeweeks hermetisch gesloten zijn. In grote steden kan iedereen elk moment van de dag een rooms-katholieke kerk binnenstappen voor een moment van stilte en bezinning. Zou het niet mooi zijn wanneer ook reformatorische kerken in de meest letterlijke zin openstonden voor zoekende zielen? Want die zijn er juist in deze tijd van secularisatie meer dan ooit. Een gesprekje met een vrijwilliger, een aangereikte evangelisatiefolder, een Bijbeltekst in de hal, ze kunnen vérstrekkende gevolgen hebben.
Daarom: ga niet weg uit het dorp. En blijf, als het even kan, in de stad.
Reageren aan scribent?
beeldenstorm@refdag.nl.
Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheidmemento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.
Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.
Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs!Gijs83 schreef:Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheidmemento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.
Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Om maar 2 punten te noemen waarvan ik concrete voorbeelden ken:MarthaMartha schreef:Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs!Gijs83 schreef:Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheidmemento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.
Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Goed dat je dat laatste er even bij gezegd hebtGijs83 schreef:Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheidmemento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.
Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Misschien een beetjeMarthaMartha schreef:Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs!Gijs83 schreef:
Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheid(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Gijs, het is heerlijk om "er bij te mogen horen"! En dat is alleen maar heerlijk als je er ook echt bij hoort. Zou het zo kunnen zijn dat je er in bepaalde gemeenten pas "bij hoort" als je zegt "er buiten te staan" en zodra je getuigen mag "erbij te horen" er pas echt "uit ligt"? (oké, hier heb je bijna wiskunde voor nodig om het te snappen)....Gijs83 schreef:Misschien een beetjeMarthaMartha schreef:Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs!Gijs83 schreef:
Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheid(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
en er zullen zijn die het hard vinden, maar ik zie vaak genoeg dat mensen omdat ze het niet eens met de leer van de GG overgaan naar bv.HHK(waar ze met zulke overgangen ook niet altijd blij zijn). Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat. Bij de laatste 3 zinnen bedoel ik overigens niet dat ze dat bij alle HHK's zo leren. Een dominee uit de GG zou wel zeggen: ik vind zo intens gemeen dat dat op bepaalde bijeenkomsten geleerd word, dat maakt dan los van de GG. Terwijl dat men er juist het beste met de mensen voor heeft. Uiteraard wel met gebreken, maar de GG is ook maar een menselijk instituut.