Barneveld, een overpeinzing

freek

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

Als ik over Hoog Catharijne loop, en een stel malloten staan (mij) daar te filmen, vind ik dat ook niet lollig. Want wie weet voor welk vaag programma de beelden gebruikt worden. Maar je kunt toch met geen mogelijkheid om die reden de politie bellen? En al helemaal niet zeggen dat ik dus meegewerkt heb aan het maken van TV-opnamen.

In het Barneveldse geval; laat de mensen van Netwerk lekker filmen. Nodig ze desnoods uit om na het filmen de dienst bij te wonen. Je hébt toch ook iets om te laten horen. Zeker op een tweede Paasdag. De boodschap van de Opgestane Levensvorst! Die mag gehoord worden, zou ik zeggen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het klinkt allemaal heel idealistisch, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om als 'attractie' beschouwd te worden.
In de St. Jan in Gouda kun je dat ook zo hebben. Als je 's zondags naar de kerk gaat, kun je daar toeristen tegenkomen die de Goudse glazen bekijken en die dan en passant ook de kerkgangers mee kunnen bekijken...
Liever niet.
henriët

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:Het klinkt allemaal heel idealistisch, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om als 'attractie' beschouwd te worden.
In de St. Jan in Gouda kun je dat ook zo hebben. Als je 's zondags naar de kerk gaat, kun je daar toeristen tegenkomen die de Goudse glazen bekijken en die dan en passant ook de kerkgangers mee kunnen bekijken...
Liever niet.
je kunt je een 'attractie' voelen, maar je mag ook een zoutend zout zijn toch..
dus nodig ze mee de kerk in.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Dat je beter niet op zondag planten water kan geven is jou mening en gelukkig niet de Bijbelse lijn.
Dat is zeker wel de Bijbelse lijn. Zondag is een rustdag! Werken der noodzakelijkheid mag je, nee moet je op zondag doen, maar planten water geven is absoluut geen werk der noodzakelijkheid! Waar is de eerbied voor de rustdag gebleven!? Ja, waar is de eerbied voor de God van de rustdag gebleven?
Dat bedoel ik niet. Als ik over straat loopt, een cameraman net een shot aan het draaien is en ik zodoende op tv kom als voorbijganger, heb ik daarmee nog niet meegewerkt aan tv-maken
Dan ben je voorbijganger. Nu ben je de hoofdinhoud van de opnamen, om jou is het te doen. Liever niet, zoals Afgewezen zegt.

Waarom wil je overigens mensen overtuigen dat ze gefilmd mogen worden? Dat is toch nota bene een persoonlijke afweging?! 't Begint zo langzamerhand vermoeiend te worden.
freek

Bericht door freek »

Volgens mij spelen er twee dingen: 1) Is het leuk om gefilmd te worden, 2) is het een ramp om gefilmd te worden.

Antwoord 1 is duidelijk: nee het is niet leuk. Ik zou het ook niet echt waarderen. Hoewel éénmalig misschien nog wel overkomelijk is.

Antwoord twee is nog duidelijker. Nee het is geen ramp en al helemaal géén overtreding.

Dus wat doe je als er voorafgaand aan de eredienst buiten gefilmd wordt: zo snel mogelijk zorgen dat je binnenkomt. Of als je een wat groter zout-gehalte hebt: knik eens vriendelijk en nodig ze uit om de dienst bij te wonen. Eventueel met het verzoek een volgende keer toestemming te vragen. Maar please, bel niet de politie. Daar word ik pas moe van. :fi
freek

Bericht door freek »

En even ter aanvulling. Gisteren zei een medestudent n.a.v. deze uitzending tegen mij: "Jij woont toch ook in zo'n refodorp. Zijn jullie ook van die zuurpruimen"? Kijk, dat is het beeld dat 'men' van ons heeft. Ik zou graag willen dat we iets positiever op de kaart staan. Dat ongelovigen kunnen zeggen: tjonge, wat straalt er veel liefde uit van de orthodoxe christenen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
Afgewezen schreef:Het klinkt allemaal heel idealistisch, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om als 'attractie' beschouwd te worden.
Liever niet.
je kunt je een 'attractie' voelen, maar je mag ook een zoutend zout zijn toch..
dus nodig ze mee de kerk in.....
Tuurlijk. :quoi
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:Als ik over Hoog Catharijne loop, en een stel malloten staan (mij) daar te filmen, vind ik dat ook niet lollig. Want wie weet voor welk vaag programma de beelden gebruikt worden. Maar je kunt toch met geen mogelijkheid om die reden de politie bellen? En al helemaal niet zeggen dat ik dus meegewerkt heb aan het maken van TV-opnamen.

In het Barneveldse geval; laat de mensen van Netwerk lekker filmen. Nodig ze desnoods uit om na het filmen de dienst bij te wonen. Je hébt toch ook iets om te laten horen. Zeker op een tweede Paasdag. De boodschap van de Opgestane Levensvorst! Die mag gehoord worden, zou ik zeggen.
Nou, maak je geen zorgen. Die mensen van Netwerk horen de boodschap van de Opgestane Levensvorst zeker hoor.

Afgewezen, mijn kerk staat ook in het hartje van het centrum. Af en toe komen er ook mensen koekeloeren, voorbijgangers, winkelaars, toeristen.... met carnaval hebben we wel eens gehad dat mensen niet helemaal nuchter de kerk. Ik heb dat veel liever dan dat er niemand binnenkomt. Het gebeurt ook regelmatig dat mensen de dienst blijven bijwonen. Gooi als kerk lekker de deuren open.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 mar 2008, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat is zeker wel de Bijbelse lijn. Zondag is een rustdag! Werken der noodzakelijkheid mag je, nee moet je op zondag doen, maar planten water geven is absoluut geen werk der noodzakelijkheid! Waar is de eerbied voor de rustdag gebleven!? Ja, waar is de eerbied voor de God van de rustdag gebleven?
De plantjes water geven is heel wat anders dan "arbeiden". En overigens, als je zaterdag weg bent geweest en je plantjes lopen te verleppen is het wel een werk der noodzakelijkheid. Goed voor de schepping zorgen is een opdracht. Kortom, het heeft niks met eerbied voor de rustdag te maken... het zijn menselijke bedenksels. Prima als je je daar aan wil houden, ik hou me niet tegen. Maar ga geen anderen om de oren slaan over eerbied voor de rustdag op basis van die eigen wetten. Ik luister liever naar wat Jezus er over leert en als je ziet hoe hij daarmee omgaat (en tegen het farizees wetticisme van alle regels van wat niet op de sabbat mocht) vind ik dat een hele verademing.

Dan ben je voorbijganger. Nu ben je de hoofdinhoud van de opnamen, om jou is het te doen. Liever niet, zoals Afgewezen zegt.

Waarom wil je overigens mensen overtuigen dat ze gefilmd mogen worden? Dat is toch nota bene een persoonlijke afweging?! 't Begint zo langzamerhand vermoeiend te worden.
Of ze gefilmd MOGEN worden is geen persoonlijke afweging. Dat is wettelijk vastgelegd. :) Als mensen het dan liever niet hebben is dat prima, maar ze kunnen het niet verbieden en de politie bellen heeft sowieso geen zin.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JALP

Bericht door JALP »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Dat je beter niet op zondag planten water kan geven is jou mening en gelukkig niet de Bijbelse lijn.
Dat is zeker wel de Bijbelse lijn. Zondag is een rustdag! Werken der noodzakelijkheid mag je, nee moet je op zondag doen, maar planten water geven is absoluut geen werk der noodzakelijkheid!
Nou als mijn bloemetjes bijna verleppen..... :fi :?
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:
freek schreef:Als ik over Hoog Catharijne loop, en een stel malloten staan (mij) daar te filmen, vind ik dat ook niet lollig. Want wie weet voor welk vaag programma de beelden gebruikt worden. Maar je kunt toch met geen mogelijkheid om die reden de politie bellen? En al helemaal niet zeggen dat ik dus meegewerkt heb aan het maken van TV-opnamen.

Nou, maak je geen zorgen. Die mensen van Netwerk horen de boodschap van de Opgestane Levensvorst zeker hoor.

;)
freek

Bericht door freek »

JALP schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat is zeker wel de Bijbelse lijn. Zondag is een rustdag! Werken der noodzakelijkheid mag je, nee moet je op zondag doen, maar planten water geven is absoluut geen werk der noodzakelijkheid!
Nou als mijn bloemetjes bijna verleppen..... :fi :?
Ik ben zondags ook wel eens in de weer met de gieter. 't is jammer als de bloemen die door ons met liefde verzorgd worden na een zondagse hittedag de volgende dag op apegapen liggen :)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:De plantjes water geven is heel wat anders dan "arbeiden". En overigens, als je zaterdag weg bent geweest en je plantjes lopen te verleppen is het wel een werk der noodzakelijkheid. Goed voor de schepping zorgen is een opdracht. Kortom, het heeft niks met eerbied voor de rustdag te maken... het zijn menselijke bedenksels. Prima als je je daar aan wil houden, ik hou me niet tegen. Maar ga geen anderen om de oren slaan over eerbied voor de rustdag op basis van die eigen wetten. Ik luister liever naar wat Jezus er over leert en als je ziet hoe hij daarmee omgaat (en tegen het farizees wetticisme van alle regels van wat niet op de sabbat mocht) vind ik dat een hele verademing.
Marnix, ik wist wel dat je weer een voorbeeld kon bedenken, maar ik heb er principiëel niets op tegen om in de situatie zoals jij die schetst op zondag planten water te geven (al zou ik het zelf niet doen). Wel heb ik er iets op tegen als je het ook op een andere dag zou kunnen doen, dan zou ik het er niet mee eens zijn als je toch op zondag je planten gaat besproeien. Overigens weet mijn kleine neefje ook altijd een extreme situatie te verzinnen waarin een verbod, dat zijn ouders hem opgelegd hebben, niet geldt.

Maar on topic: de Barnevelders bedoelden natuurlijk ook nog wel een extremere situatie dan plantjes water geven. Pas zette iemand die bij ons naast de kerk woonde een nieuwe schutting. Het lukte hem om daar drie zondagen over te doen... Dat is diep droevig. Misschien nog wel droeviger dat geen der kerkmensen vrijmoedigheid had om hem daar op aan te spreken.
Of ze gefilmd MOGEN worden is geen persoonlijke afweging. Dat is wettelijk vastgelegd. :) Als mensen het dan liever niet hebben is dat prima, maar ze kunnen het niet verbieden en de politie bellen heeft sowieso geen zin.
Nou leg me dat dan maar eens haarfijn uit. Want wat doe je met het recht op privacy en de auteurswet?
Marnix

Bericht door Marnix »

Misschien is het goed om eerst eens even de mediawet door te lezen. Wat lastig om het kort uit te leggen maar waar het op neer komt heb ik al beschreven. Het is niet verboden om op openbaar terrein algemene beelden van voorbijgangers te maken. Dat soort dingen leer je tijdens een journalistiekopleiding :) Op zich ook logisch, anders zou een cameraploeg als ze ergens op straat zouden willen filmen daar ergens toestemming voor moeten vragen of de mediawet / grondwet overtreden.

Overigens is er ook een wet dat iedereen het recht heeft te vragen waar de opnamen voor zijn en daar dan ook antwoord op moet krijgen.

Overigens bedacht ik geen extreme voorbeelden maar hele eenvoudige kleine dingen zoals de planten water geven. (Wat overigens best lekker ontspannen kan zijn en zelfs al had je het dan op een andere dag kunnen doen, dan nog is het totaal geen probleem. De rustdag mag ook voor ontspanning en andere dingen dan het werk dat je al 5 dagen per week doet gebruikt worden :))

Wat die schutting betreft, wat heeft het voor zin om naar die man toe te lopen en te zeggen: Dat mag niet van de Bijbel? Zelfs al zou hij luisteren, als hij God niet kent gaat hij verloren. Je kan dan beter gaan evangeliseren dan hem vooral vertellen wat hij niet mag. Met die instelling heb ik wel moeite. Dan krijg je zo'n beeld als wat Freek al noemde. Mensen die vragen: Heej ben jij ook al zo bekrompen? Dan heb je de verkeerde boodschap uitgedragen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
gravo schreef:Er is toch wel wat veranderd, of niet?
Het zoutend zout wordt opgeslagen in een zoutpakhuis.

Overigens jammer dat ze er niet één kerk van gemaakt hebben.
Ze staan er dicht genoeg voor bij elkaar; zowel fysiek als qua leer.
Aan de ene kant heb je gelijk.
Aan de andere kant: z'n gemeente is dan toch niet te bearbeiden voor één predikant.
GGiN 2000 leden en GG meen ik ook bijna 1500.
Dus welke ds. ga je beroepen als wijkpredikant?
Bij GGiN hebben ze weinig predikanten en bij GG ook te kort!

Maar het zou inderdaad mooi zijn. Maar of het praktisch is?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie