Refokring wacht organistentekort

Jongere

Re: Refokring wacht organistentekort

Bericht door Jongere »

Josephus schreef:
memento schreef:Ik ken een organist die dit prachtig kan, zelfs binnen een psalm, zonder dat er chaos ontstaat. En t klinkt ook nog mooi...
Noem ons toch de naam van dit wonderkind... :modo
Neenee, ik wil graag anoniem blijven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Josephus schreef:
memento schreef:Ik ken een organist die dit prachtig kan, zelfs binnen een psalm, zonder dat er chaos ontstaat. En t klinkt ook nog mooi...
Noem ons toch de naam van dit wonderkind... :modo
Neenee, ik wil graag anoniem blijven.
Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Intussen heeft het RD er alweer anderhalve pagina aan gewijd.
Geen nieuwe gezichtspunten? Afbeelding

[ik vond die ingezonden brief vandaag (Stichtelijk 3) nogal pittig...]
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Genade door recht schreef:Op de Mbuma-zendingsdag zingen jaarlijks duizenden mensen a capella:

zingen geen enkel probleem.

Recent bezocht ik een bijeenkomst van de plaatselijke SGP-kiesvereniging. Aanwezig ruim 25 mensen. In ieder geval minder dan 50:

zingen geen enkel probleem.

Van dat organistentekort lig ik dus niet wakker.
hmmm, dan zingen we binnenkort dus echt nog maar een handje vol psalmen. Alleen die met een wijs die iedereen kent. Dat zou heel jammer zijn. Nee, dan toch maar een goeie organist.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Intussen heeft het RD er alweer anderhalve pagina aan gewijd.
Geen nieuwe gezichtspunten? Afbeelding
Wat mij betreft niet echt. Ik kan me trouwens goed vinden in het opiniestuk van vandaag.
[ik vond die ingezonden brief vandaag (Stichtelijk 3) nogal pittig...]
Tsja. De schrijfster ervan is getrouwd met een orgelfanaat pur sang, dus in die zin ben ik niet echt verbaasd. Ik vond de laatste alinea wel grappig.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Begrijp ik uit deze verzuchting, dat het probleem eigenlijk groter opgeblazen wordt, dan het in werkelijkheid is? Of niet?

(Anderzijds, de kranten moeten ook vol; niemand gaat dik 200 euro betalen voor een jaar lang dunne floddertjes.)
Josephus schreef:Ik vond de laatste alinea wel grappig.
Van die getalenteerden die plaats moesten maken voor kneusjes (in mijn woorden), bedoel je?
Grappig niet zozeer, wel herkenbaar.
Maar goed, aangezien het aantal kneusjes waarschijnlijk beduidend hoger is als getalenteerden, zal het tekort wel mee vallen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Ik vond de laatste alinea wel grappig.
Van die getalenteerden die plaats moesten maken voor kneusjes (in mijn woorden), bedoel je?
Grappig niet zozeer, wel herkenbaar.
Maar goed, aangezien het aantal kneusjes waarschijnlijk beduidend hoger is als getalenteerden, zal het tekort wel mee vallen.
Nee, dat stond ergens in het begin. En ik denk dat ik zelf de term 'kneusjes' niet gebruikt zou hebben in een ingezonden brief, hoezeer het voor (te) veel organisten ook zal gelden.

In de laatste alinea (vrij weergegeven) stond iets over de situatie dat sommige organisten de eredienst worden uitgejaagd (te modern, te frivool, te eigenwijs, etc.) en dat 'we' vervolgens wel en masse in de kerk zitten als deze musici een concert geven. Vind ik toch wel iets om over na te denken.
Laatst gewijzigd door Josephus op 12 mar 2008, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:In de laatste alinea (vrij weergegeven) stond iets over de situatie dat sommige organisten de eredienst worden uitgejaagd (te modern, te frivool, te eigenwijs, etc.) en dat 'we' vervolgens wel en masse in de kerk zitten als deze musici een concert geven. Vind ik toch wel iets om over na te denken.
Ok.
Alleen die alinea vond ik juist niet zo sterk. Want er is wel degelijk een verschil tussen de eredienst en een concert. Met die alinea haalt ze dus eigenlijk haar eigen argumenten weer onderuit. Althans: zo kwam het op mij over.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:In de laatste alinea (vrij weergegeven) stond iets over de situatie dat sommige organisten de eredienst worden uitgejaagd (te modern, te frivool, te eigenwijs, etc.) en dat 'we' vervolgens wel en masse in de kerk zitten als deze musici een concert geven. Vind ik toch wel iets om over na te denken.
Ok.
Alleen die alinea vond ik juist niet zo sterk. Want er is wel degelijk een verschil tussen de eredienst en een concert. Met die alinea haalt ze dus eigenlijk haar eigen argumenten weer onderuit. Althans: zo kwam het op mij over.
Tegen de stelling dat een eredienst iets anders is dan een concert valt feitelijk niets in te brengen. Alleen, meestal zit in die stelling een ondertoon van: "voor de eredienst stellen wij minder hoge eisen, als je kunst wilt horen ga je maar naar een concert". En daar maak ik ernstig bezwaar tegen. Je moet het omdraaien: omdat de eredienst eredienst is, moet je daaraan juist hogere muzikale eisen stellen dan aan een concert.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Ok.
Tegen de stelling dat een eredienst iets anders is dan een concert valt feitelijk niets in te brengen. Alleen, meestal zit in die stelling een ondertoon van: "voor de eredienst stellen wij minder hoge eisen, als je kunst wilt horen ga je maar naar een concert". En daar maak ik ernstig bezwaar tegen. Je moet het omdraaien: omdat de eredienst eredienst is, moet je daaraan juist hogere muzikale eisen stellen dan aan een concert.
Dat wel, ja.
Maar als het gaat om "te modern, te frivool, te eigenwijs, etc" dan zou je kunnen zeggen: dat kan wel in een concert maar niet in een eredienst.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Maar als het gaat om "te modern, te frivool, te eigenwijs, etc" dan zou je kunnen zeggen: dat kan wel in een concert maar niet in een eredienst.
Als het gaat om eigenwijsheid misschien wel. Anderzijds: de kerkenraad en de gemeenteleden moeten zich wel realiseren dat de organist in principe (laten we het hopen!) wel degene is die het meeste verstand van kerkmuziek heeft. Geef hem daarin dan het vertrouwen en de vrijheid (in overleg met elkaar uiteraard!). Als dat niet het geval is, kan ik me in elk geval heel goed voorstellen dat een organist zich wel eens eigenwijs gaat gedragen.

Wat betreft "modern" of "frivool": dat zijn eigenlijk uiterst subjectieve begrippen. Er zijn mensen die een psalmbewerking in barokstijl al te frivool vinden en er zijn mensen die een dissonant per definitie modern vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kijk, ik ben absoluut niet muzikaal, dus ik kan dat niet zo beoordelen.
Maar dat geldt, schat ik, voor 90% van de kerkgangers. Dus dan is enigszins laagdrempelige kerkmuziek wel beter.

Ik vergelijk het maar als ik een lezing houd voor vakgenoten, dan is het niveau veel hoger (hoop ik), dan wanneer ik een lezing / cursus houd voor klanten of zelfs eindgebruikers. In dat laatste geval moet ik me aanpassen, want die klant trekt dat niveau niet. Zou ik die aanpassing niet kunnen maken, dan ben ik niet geschikt om die klantencursus of -lezing te houden. Hoe veel verstand ik ook van mijn vak heb.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Begrijp ik uit deze verzuchting, dat het probleem eigenlijk groter opgeblazen wordt, dan het in werkelijkheid is? Of niet?
Nee, geenzins.
Het viel me op dat er op het forum niet meer gereageerd werd op dit topic, vandaar mijn opmerking.
Josephus schreef: En ik denk dat ik zelf de term 'kneusjes' niet gebruikt zou hebben in een opiniestuk, hoezeer het voor (te) veel organisten ook zal gelden.
De term "kneusjes" stond volgens mij in die ingezonden brief, niet in het opiniestuk.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef: En ik denk dat ik zelf de term 'kneusjes' niet gebruikt zou hebben in een opiniestuk, hoezeer het voor (te) veel organisten ook zal gelden.
De term "kneusjes" stond volgens mij in die ingezonden brief, niet in het opiniestuk.
Als je het hebt over het RD van gisteren heb je gelijk, maar ik doelde hier eigenlijk op 'opiniestuk' in het algemeen. In wezen behoort een ingezonden brief ook tot die categorie. Maar oké, het is inderdaad wat verwarrend zo, ik heb heb daarom maar gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Nee, geenzins.
Het viel me op dat er op het forum niet meer gereageerd werd op dit topic, vandaar mijn opmerking.
Het probleem is aan de rechterkant van de gereformeerde gezindte niet zo groot, zoals ds. Meeuse maandag ook al aangaf.
Vaak zijn er genoeg capabele (in eigen ogen zeker) organisten aanwezig.
Van sommige organisten in de rechterflank is het dilemma "hoe komen we er zonder kleerscheuren vanaf" groter, dan de vraag hoe krijgen we er één bij.
Hendrikus schreef:
Dat klopt, ja. Het was een pittige ingezonden brief.
Plaats reactie