Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Zonderling

Bericht door Zonderling »

Oude Paden schreef:De Heilige Geest gebruikt de uitwendige roeping als middel voor de inwendige. Daardoor gaan de oren horen wat hij zonder de inwendige roeping niet hoort, nl. zijn gescheiden staat van God.
Dit topic is de plaats niet om hierover te twisten, maar ik ben het hier niet mee eens. In de inwendige roeping wordt het verstand verlicht en de mens getrokken tot Christus. In dat ogenblik wordt het zaligmakend geloof gewerkt.

(Dat was de ook leer onzer vaderen zoals ik je met vele, vele bewijzen (gisteren nog gelezen in de Acta Dordtse Synode) zou kunnen aantonen. Ook de Westminster Confessie zegt dit zeer duidelijk.)

Dus de inwendige roeping leidt niet tot besef van de gescheiden staat van God, maar leidt onmiddellijk tot vereniging met Christus en in Christus tot een verzoende staat met God.

Zonderling
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:De Heilige Geest gebruikt de uitwendige roeping als middel voor de inwendige. Daardoor gaan de oren horen wat hij zonder de inwendige roeping niet hoort, nl. zijn gescheiden staat van God.
Dit topic is de plaats niet om hierover te twisten, maar ik ben het hier niet mee eens. In de inwendige roeping wordt het verstand verlicht en de mens getrokken tot Christus. In dat ogenblik wordt het zaligmakend geloof gewerkt.

(Dat was de ook leer onzer vaderen zoals ik je met vele, vele bewijzen (gisteren nog gelezen in de Acta Dordtse Synode) zou kunnen aantonen. Ook de Westminster Confessie zegt dit zeer duidelijk.)

Dus de inwendige roeping leidt niet tot besef van de gescheiden staat van God, maar leidt onmiddellijk tot vereniging met Christus en in Christus tot een verzoende staat met God.

Zonderling

Zonderling,
Hiermee ben ik het eens. Christus gerechtigheid word toegerekend in de wedergeboorte. De mens word dan met Christus verenigd. Op deze wijze vind ik het echter ook definitie vormen aannemen. In deze bijdrage mis ik bevindelijke gang, die meestal spottend word begroet. Christus en Zijn gerechtigheid te kennen zijn niet de eerste vruchten van de wedergeboorte. Eerst word de scheiding ingeleefd. Eerst word schuld en zonde levend.
Maar hier scheiden blijkbaar onze wegen.
Ik had trouwens zelf al eens gezegd me niet meer in deze discussie te mengen. Die belofte heb ik verbroken, maar ga ik weer gestalte geven.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Mijn reactie op de posting van Oude Paden heb ik opgenomen in het nieuwe topic "Inwendige roeping, geloof en rechtvaardiging gaan samen".

M.vr.gr.,
Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

OP schreef:Het lijkt misschien een definitie. M.i. is het dat niet. Volgens mij is juist dit PRAKTIJK.
Het is een theorie óver de praktijk. :wink:
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Afgewezen schreef:
OP schreef:Het lijkt misschien een definitie. M.i. is het dat niet. Volgens mij is juist dit PRAKTIJK.
Het is een theorie óver de praktijk. :wink:
Dat ben ik met je eens. Als je deze geestelijke levendmaking mist is het altijd theorie. Maar je op die wijze verschuilen achter de term definities lijkt me niet correct.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zonderling schreef:Het één wordt niet afgezwakt ten koste van het ander.
Het één zou niet moeten worden afgezwakt ten koste van het ander. De vraag is dus of dat gebeurd. Daarom heb ik dit topic gestart.
Auto

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Auto »

Hier verder over "Aanbod van genade" / eventueel kan de titel aangepast worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:Hier verder over "Aanbod van genade" / eventueel kan de titel aangepast worden.
Kun je die laatste posts ook overzetten?
Auto

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
Auto schreef:Hier verder over "Aanbod van genade" / eventueel kan de titel aangepast worden.
Kun je die laatste posts ook overzetten?
Dat probeer ik, maar lukt niet helemaal :bobo
Ander

Bericht door Ander »

maak je gewoon een nieuw topic. Altijd boeiend om weer zoveel forummers actief te krijgen rond dit onderwerp.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:maak je gewoon een nieuw topic. Altijd boeiend om weer zoveel forummers actief te krijgen rond dit onderwerp.
Blijkbaar leeft het dus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:maak je gewoon een nieuw topic. Altijd boeiend om weer zoveel forummers actief te krijgen rond dit onderwerp.
Zeker. Zolang een probleem niet opgelost, zal het vroeg of laat weer de aandacht vragen.
Inderdaad kun je je afvragen: wat versta je onder het 'aanbod'? Het is verkondiging van het Evangelie, afkondiging van een goede boodschap.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

(Zo, zelf maar even wat gesleept.)
Ander schreef:Nou, ja als ik het samenvat wat ik hoorde: Vanuit Gods welbehagen is er onderscheid tussen hen die God dienen en hen die God niet dienen. Er is geen verschil in de mens (Israëliet/Egyptenaar) maar het Bloed maakt onderscheid. Dus het welbehagen verwezenlijkt door het offer van Christus. God werkt op de onmogelijkheid aan (het volk van Israël voor de Schelfzee, er was wel een weg om de zee heen maar de wolk- en vuurkolom wees een onmogelijke weg) en vanuit die onmogelijkheid wijst de Heere de weg. Dat doet de Heere ook bij zijn kinderen. Zuiver toch? En ja, om in zo'n prediking nog wat aanbod te friemelen dan krijg je een afzwakking van de boodschap. Het is een eenzijdig werk, er komt niets van de mens bij maar het wordt je wel aangeboden...
Heel zuiver. Maar is dat Evangelieprediking? Ik dacht het niet.
Wat ik mis in zulke preken en in het algemeen in de prediking ter rechterzijde - en ik meen dat uit de grond van mijn hart - is het gegeven dat het werk van Christus, het werk van de verlossing, het bloed van Christus, voor iedereen relevant is, of hij daar nu erg in heeft of niet. Nu is het zo dat het werk van de verlossing alleen relevant is voor ontdekte zondaren.
Je krijgt dan een heel aparte sfeer in een gemeente, een hele wereldse sfeer in feite. Het grootste gedeelte 'hoort er niet bij', maar, en dat is het erge, heeft ook geen boodschap aan het heil van Christus, 'want dat is voor Gods kinderen'.
Mensen durven er ook niet om te vragen, 'want je kunt niets uit je zelf'. (En dan heb ik het ook over oude mensen, die bang zijn voor de dood!)
En dan heb je ook nog 'Gods volk', en die zijn onschendbaar, die krijgen ook geen onderwijs, alleen nog maar in de 'gangen en standen', maar niet over hoe ze zich nu als christen in de wereld te gedragen hebben.
Ik zou willen dat ik e.e.a. nog beter uit kon drukken, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:Ds. Pieters gaat hier op in op een positieve manier. Zijn conclusie is uiteindelijk: We concluderen: God komt met Zijn wet en met Zijn evangelie tot dode zondaren, maar Christus krijgt pas waarde voor onze ziel, als we ontdekt zijn aan onze zondeschuld voor God.
Waarbij de ware gereformeerde leer eraan toevoegt:

Nochthans dient aan een ieder het evangelie rijkelijk gepredikt en aangeboden te worden, namelijk dat God gewillig is de vergeving der zonden in Christus aan iedere hoorder (dus niet alleen de ontdekte hoorder!) te schenken.

Waar die notie niet functioneert (en uit jouw omschrijving maak ik op dat die gemist wordt bij "de GG in jouw buurt" en de GGiN's waar je kerkt), is toch een grote breuk met de kerk der Reformatie...
Je bent weer stellig bezig, wat mij betreft wat storend maar ik ben het van je gewend. De prediking die ik gisteren hoorde stond voluit in de lijn met de kerk der Reformatie en was in de GGiN.
't Gaat er altijd maar weer om: Hoe functioneert e.e.a. Dat zinnetje uit de belijdenis is prachtig maar ja, je kunt in iedere prediking dat zinnetje opdreunen maar dan verliest het z'n kracht. Wat is aanbieden van evangelie?
Auto

Bericht door Auto »

Ander schreef: 't Gaat er altijd maar weer om: Hoe functioneert e.e.a. Dat zinnetje uit de belijdenis is prachtig maar ja, je kunt in iedere prediking dat zinnetje opdreunen maar dan verliest het z'n kracht. Wat is aanbieden van evangelie?
Zit hem dat niet in de zin "Ik kan niet zeggen dat Christus voor u gestorven is, maar er is wel een gestorven Christus voor u !!"
Plaats reactie