Zonderling schreef:
Gelukkig leerden onze vaderen niet zo iets als een levendmaking die in tijd vóór het geloof plaatsvindt, en ik weiger in die gedachtegang mee te gaan. Luther leerde dat het waar christen-zijn begint bij de rechtvaardigmaking door het geloof en het lijkt mij buitengewoon gevaarlijk op dit punt een andere leer toe te vallen.
Zonderling
Geachte broeder Zonderling, heb je Witsius op dit punt gelezen?
En jij Luther?
Klavier, goede bijdrage!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zonderling schreef:
Gelukkig leerden onze vaderen niet zo iets als een levendmaking die in tijd vóór het geloof plaatsvindt, en ik weiger in die gedachtegang mee te gaan. Luther leerde dat het waar christen-zijn begint bij de rechtvaardigmaking door het geloof en het lijkt mij buitengewoon gevaarlijk op dit punt een andere leer toe te vallen.
Zonderling
Geachte broeder Zonderling, heb je Witsius op dit punt gelezen?
En jij Luther? ;)
Klavier, goede bijdrage!
Nee, maar ben goed bekend, en eens met wat hij leerde. Op die punten stonden de hervormers nagenoeg naast elkaar.
hoezo???
Zeide ik iets tegen Luther dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
nee maar omdat de een verwees naar Luther en de ander naar Witsius hoop te ik alleen dat dit niet zou uitmonden in het slechts elkaar doorverwijzen naar een hervormer die het meest aansluit bij eigen visie/standpunt
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:nee maar omdat de een verwees naar Luther en de ander naar Witsius hoop te ik alleen dat dit niet zou uitmonden in het slechts elkaar doorverwijzen naar een hervormer die het meest aansluit bij eigen visie/standpunt ;)
Dat was mijn bedoeling dus niet.
Mijn bedoeling is alleen, dat we als gereformeerden altijd op de schouders van onze geachte voorgangers staan, wat betrefd de ontwikkeling van de leer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling schreef:Maar noem dat (in de meeste gevallen) nog geen ware bekering. Van Gods zijde is het wel één werk, maar wel met een duidelijke markering wanneer iemand tot geloof komt (en dán ook gerechtvaardigd en wedergeboren wordt).
Zoals je weet, of in elk geval kúnt weten, ben ik het hier helemaal mee eens.
Mijn punt ligt alleen maar hier: zouden die voorafgaande dingen, omdat ze van de Geest zijn en omdat het van Gods zijde één werk is, dan toch geen 'levens'ritselingen genoemd mogen worden?
Zonderling schreef:Maar noem dat (in de meeste gevallen) nog geen ware bekering. Van Gods zijde is het wel één werk, maar wel met een duidelijke markering wanneer iemand tot geloof komt (en dán ook gerechtvaardigd en wedergeboren wordt).
Zoals je weet, of in elk geval kúnt weten, ben ik het hier helemaal mee eens.
Ik dacht inderdaad dat dit zo was.
Maar gelukkig bevestig je het nu, ik begon namelijk te twijfelen of we het hier wel over eens waren.
Mijn punt ligt alleen maar hier: zouden die voorafgaande dingen, omdat ze van de Geest zijn en omdat het van Gods zijde één werk is, dan toch geen 'levens'ritselingen genoemd mogen worden?
Aan zo'n terminologie heeft niemand iets, denk ik.
Zonderling schreef:
Gelukkig leerden onze vaderen niet zo iets als een levendmaking die in tijd vóór het geloof plaatsvindt, en ik weiger in die gedachtegang mee te gaan. Luther leerde dat het waar christen-zijn begint bij de rechtvaardigmaking door het geloof en het lijkt mij buitengewoon gevaarlijk op dit punt een andere leer toe te vallen.
Zonderling
Geachte broeder Zonderling, heb je Witsius op dit punt gelezen?
Bert - je mag me ook gewoon Zonderling noemen - ik heb van Witsius gelezen (bijvoorbeeld diverse preken van hem over het gebed), maar niet over dit onderwerp.
Maar van nog meer belang dan Witsius blijf ik toch vinden de Reformatoren uit de 16e eeuw en daarnaast de eerste helft van de 17e eeuw met daaronder de Dordtse Synode, Westminster Confessie en het handboek van de Leidse professoren. Wanneer ik het over 'onze vaderen' had, bedoel ik toch vooral deze bloeitijd. Witsius was enige tijd later.
Afgewezen schreef:Mijn punt ligt alleen maar hier: zouden die voorafgaande dingen, omdat ze van de Geest zijn en omdat het van Gods zijde één werk is, dan toch geen 'levens'ritselingen genoemd mogen worden?
Aan zo'n terminologie heeft niemand iets, denk ik.
Zonderling schreef:
Bert - je mag me ook gewoon Zonderling noemen - ik heb van Witsius gelezen (bijvoorbeeld diverse preken van hem over het gebed), maar niet over dit onderwerp.
Maar van nog meer belang dan Witsius blijf ik toch vinden de Reformatoren uit de 16e eeuw en daarnaast de eerste helft van de 17e eeuw met daaronder de Dordtse Synode, Westminster Confessie en het handboek van de Leidse professoren. Wanneer ik het over 'onze vaderen' had, bedoel ik toch vooral deze bloeitijd. Witsius was enige tijd later.
M.vr.gr.,
Zonderling
Ok, gewoon Zonderling dus.
Ben ik zeker met je eens dat die periode beslist wel de bloeitijd waren, iig, als we de rechtzinnigen nemen. Daarna zijn er veel 'slechte gebruiken' in de kerk gekomen, en daarvan is de 'Nadere Reformatie' ook niet van verschoond gebleven.
Maar dit boek lijkt toch niet in Nederland bekend te zijn. Geloof dat het uit Latijn in het Nederlands vertaald is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.