Prediking en Zending zonder een Verzwakkend Aanbod

Marnix

Bericht door Marnix »

Je hoeft ook niet mee te doen ;)

Bert, ik ben het er wel mee eens dat God de ellendekennis werkt in mensen. Op dat moment zullen die mensen dat misschien niet zo zien maar als ze geloven zullen ze terugkijken en zeggen: God was toen al in me aan het werk. Ik stel alleen dat het daarmee nog niet onderdeel van de wedergeboorte is. Dat is dus heel wat anders. Bekering begint bij ellendekennis. Wedergeboorte begint bij onderwerping aan Christus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Je hoeft ook niet mee te doen ;)

Bert, ik ben het er wel mee eens dat God de ellendekennis werkt in mensen. Op dat moment zullen die mensen dat misschien niet zo zien maar als ze geloven zullen ze terugkijken en zeggen: God was toen al in me aan het werk. Ik stel alleen dat het daarmee nog niet onderdeel van de wedergeboorte is. Dat is dus heel wat anders. Bekering begint bij ellendekennis. Wedergeboorte begint bij onderwerping aan Christus.
Ik denk dat hier om een definitie van de wedergeboorte gaat. Als je zegt: God was toen al in me aan het werk, lijkt me dat iets wat je niet buiten het 'geestelijk leven' kunt houden, dus hoort al bij de wedergeboorte (in beginsel).
Waar het om gaat is een 'voltooide' wedergeboorte: wanneer Christus door het geloof wordt omhelsd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Onduidelijk? Joh.3.16. Daar ging het de hele tijd om in de strijd tussen de remonstranten en contra-remonstranten.
De remonstranten wilden vooral de uitverkiezing op de voorgrond stellen, om daarmee te bewijzen dat de leer van Calvijn inconsistent was met Joh.3.16. De DL hebben juist geloof op de voorgrond geplaatst, net als Calvijn als weg waarin de uitverkiezing op een verborgen wijze ten uitvoer wordt gebracht.
Uitverkiezing en geloof zijn niet strijdig.
Volgens mij heb je me niet begrepen.
De belofte van het Evangelie is iets wat mij toegezegd wordt. Wat in de DL de belofte van het Evangelie genoemd wordt, is in feite geen toezegging, maar een vermelding: als je gelooft in Christus, word je behouden. Dat is ook wat er in Joh. 3:16 staat: ook dat is geen belofte. Hooguit kun je het een 'voorwaardelijke' belofte noemen.
Een toezegging is: alstublieft, het is voor u.
Dit heeft niets te maken met wel of geen uitverkiezing, maar wel met: wat is de objectieve grond voor mijn geloof (zoals Polemicus terecht stelde).
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Ik zou toch een wedervraag willen stellen, Zonderling.
Hoe verklaar jij het dat een dode naar God gaat zoeken? Terwijl er in de Schrift staat dat er niemand is die God zoekt.
Afgewezen,

Je had nog een antwoord van mij tegoed op een aantal vragen. Ik voeg dit in vanuit een ander topic (omdat het daar off-topic). Het past hier misschien ook niet helemaal, maar gezien een aantal recente postings, komt dit onderwerp ook híer terug.

Je had nog een antwoord van mij tegoed.
Ik had aangegeven het te willen houden bij het Sola Fide van de Reformatie. Buiten het geloof en het aannemen en rusten op Christus is er geen zaligheid.
Je stelt mij echter de vraag hoe ik het dan verklaar dat een dode naar God gaat zoeken. Terwijl er in de Schrift staat dat er niemand is die God zoekt.
Ik meen dat het antwoord moet luiden, dat een onwedergeborene (‘dode’) nog niet naar God zoekt vanuit het ware beginsel, namelijk: Hij haat niet in werkelijkheid de zonde, maar hij vreest allereerst nog de gevolgen van de zonde. Hij treurt nog niet vanwege een nieuw beginsel waarin de liefde tot God in zijn hart is uitgestort, maar zijn treuren komt voort uit een werking op zijn verstand en geweten, echter zónder dat dit verstand en geweten reeds vernieuwd zijn.
Hoe verklaar jij het dat de ‘Geest der genade en der gebeden’ wordt uitgestort over de pinksterlingen (Zach. 12), zodat zij naar God gaan vragen, terwijl zij nog immer dode zondaren zouden zijn (immers, ze moesten Christus nog door het geloof aannemen)?
Wanneer gezegd wordt dat de Geest der genade en der gebeden wordt uitgestort, dan geloof ik niet dat we nog kunnen spreken van onwedergeboren mensen. Dan geloof ik ook niet dat zij dan Christus nog door het geloof moeten aannemen. Je past Zacharia 12 toe op de situatie van de pinksterlingen vóórdat zij Christus leerden kennen, maar waarop baseer je dat eigenlijk?
Als het genade is, dat iemand om genade leert roepen (Calvijn schrijft dat ergens), wat voor genade is dat dan? Een genade die de zondaar dood laat in de misdaden en de zonden? Nee toch?
Dat het roepen om genade reeds genade is, is een uitspraak die we wel met onderscheid moeten hanteren. Want er zijn ook niet-zaligmakende genaden, zoals in de Dordtse Acta door de meeste afgevaardigen geleerd wordt (ook de Nederlandse afvaardigingen). Het beginsel waaruit het roepen voortkomt, kan zo verschillend zijn. Is een mens reeds venieuwd naar Gods Beeld en heeft hij Christus aangedaan? Dán mogen we zeker zeggen dat het roepen om genade reeds genade is. Maar zo iemand kent ook reeds in de grond de genade van Christus.
Het probleem is en blijft dat er inderdaad een soort ‘tussenstaat’ is: of je deze nu vóór of na de wedergeboorte plaatst. Er is een stadium, waarin de zondaar God gaat missen en zoeken.
Als je zegt, dat er dan nog geen leven is, doe je het – wederbarende – werk van de Heilige Geest te kort. Immers, Wíé leert de zondaar roepen om genade?
MAAR:
Als je zegt dat iemand dan al een kind van God is, ken je die persoon een status die hem niet past, want Hij is God juist kwijt en moet Hem tot zijn Deel hebben.
Wat betreft een tussenstaat, dat ben ik niet met je eens. Ik geloof niet dat we het zó mogen stellen. Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest, maar het onderscheid tussen een uitverkorene en niet-uitverkorene komt pas openbaar in de wedergeboorte en het zaligmakend geloof. Daar ligt ook de scheiding.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Het ging over voorbereidingen van Gods kant, niet van de kant van de mens.
Als er voorbereidingen zijn van Gods kant, gebeurt er ook iets aan de kant van de mens. En wat is dat dan?
Ik weet niet of deze vraag zoveel zin heeft. Gods Geest bewerkt ook de verworpenen. De scheiding wordt voltrokken door de wedergeboorte en het zaligmakend geloof. En daarvóór mogen we onszelf en niemand rust geven.

M.vr.gr.,
Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Ik meen dat het antwoord moet luiden, dat een onwedergeborene (‘dode’) nog niet naar God zoekt vanuit het ware beginsel, namelijk: Hij haat niet in werkelijkheid de zonde, maar hij vreest allereerst nog de gevolgen van de zonde. Hij treurt nog niet vanwege een nieuw beginsel waarin de liefde tot God in zijn hart is uitgestort, maar zijn treuren komt voort uit een werking op zijn verstand en geweten, echter zónder dat dit verstand en geweten reeds vernieuwd zijn.
Dus eigenlijk zeg je dat de bekering altijd begint met het zoeken vanuit een verkeerd beginsel. Dat lijkt me op zijn minst een merkwaardige gedachte. Dat er tweeërlei zoeken is, ben ik met je eens: een waarachtig zoeken en een niet-waarachtig zoeken; uit de uitkomst zal blijken wat het ware zoeken was. Maar dat elke bekering begint met een niet-waarachtig zoeken, nee, dat geloof ik niet.
Zonderling schreef:Wanneer gezegd wordt dat de Geest der genade en der gebeden wordt uitgestort, dan geloof ik niet dat we nog kunnen spreken van onwedergeboren mensen. Dan geloof ik ook niet dat zij dan Christus nog door het geloof moeten aannemen. Je past Zacharia 12 toe op de situatie van de pinksterlingen vóórdat zij Christus leerden kennen, maar waarop baseer je dat eigenlijk?
Wij moeten goed in het oog houden dat de heilsprofetieën in beginsel vervuld zijn op de pinksterdag. Wie dit betwist, zou ik willen wijzen op Hand. 3: 24.
Welnu, zo ik ook de profetie van Zacharia 12:10 in beginsel op de pinksterdag in vervulling gegaan. En zou jij de gebeden, de genadesmekingen, willen plaatsen op het moment dat de pinksterlingen Christus reeds aangenomen hebben?
Zie verder ook de kanttek. bij Zach. 12:10.
Zonderling schreef:Het beginsel waaruit het roepen voortkomt, kan zo verschillend zijn. Is een mens reeds venieuwd naar Gods Beeld en heeft hij Christus aangedaan? Dán mogen we zeker zeggen dat het roepen om genade reeds genade is. Maar zo iemand kent ook reeds in de grond de genade van Christus.
Wat moet ik me hier concreet bij voorstellen? Het roepen om genade die reeds ontvangen is? En wat bedoel je met “in de grond” de genade van Christus kennen? Is dat geen denkconstructie, bedoeld om alles kloppend te krijgen?
Zonderling schreef:Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest, maar het onderscheid tussen een uitverkorene en niet-uitverkorene komt pas openbaar in de wedergeboorte en het zaligmakend geloof. Daar ligt ook de scheiding.
“Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest.” En toch komt het niet voort uit een vernieuwd beginsel? Hoe kun je dat met elkaar rijmen?
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Bert Mulder schreef:Ooit dit gelezen, Marnix, uit de DL:
3/4-5. Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der tien geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.

3/4-6. Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht des Heiligen Geestes, en door het woord of de bediening der verzoening, welke is het Evangelie van den Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.
Lees je eigenlijk wel goed, wat je aanhaalt Bert?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Polemicus schreef:
Bert Mulder schreef:Ooit dit gelezen, Marnix, uit de DL:
3/4-5. Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der tien geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.

3/4-6. Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht des Heiligen Geestes, en door het woord of de bediening der verzoening, welke is het Evangelie van den Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.
Lees je eigenlijk wel goed, wat je aanhaalt Bert?
Geachte Polemicus, ik meen van wel. Hoezo?

Ik lees hier dat van nature we dood in de zonden liggen. Een dood mens kan niets doen. Door de kracht van de Heilige Geest, door de middelen der genade, wordt de wedergeboorte, in brede zin, in ons gewerkt, wat ook inhoudt de zondekennis. Voor dat werk van de Geest kunnen we wel (onzaligmakende) wroeging hebben over onze zonden, maar dat is meest te doen met het onze eigen ik, en de gevolgen op de zonde.

Hoe lees jij het dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Wel, Bert, soms lijkt het net of je zomaar in het wilde weg dingen aanhaalt. Maar volgens mij haalde je de citaten aan in een reactie op de volgende opmerkingen van Marnix:
Marnix schreef: Daarmee zit de ellendekennis nog niet in de wedergeboorte inbegrepen alsof iemand die wel ellende kent maar Christus niet al in een beginstadium van de wedergeboorte zou zitten, want zijn oude mens kan niet afsterven zonder dat Hij met Christus afsterft en iemand die Christus nog niet kent sterft niet met Hem.
In jouw aanhalingen heb ik vet gemaakt, wat nu juist de reactie van Marnix onderstreept. Hoe kan je dat nu toch ooit tegen hem gebruiken!?
Bert Mulder
Contacteer:

Polemicus schreef:
In jouw aanhalingen heb ik vet gemaakt, wat nu juist de reactie van Marnix onderstreept. Hoe kan je dat nu toch ooit tegen hem gebruiken!?
Dus jij leest, dat als God de mens levendmaakt en roept, hij dan eerst zijn zonden begint te zien. Dan als hij volkomen genoeg zijn zonden ziet, volop beseft dat die zonden zo groot zijn dat ze nooit vergeven kunnen worden, dan eindelijk begint hij naar een Zaligmaker te zoeken, en met groot verloop van tijd loopt hij de hele Heidelberger door, stapje voor stapje, totdat hij EINDELIJK! verzekering des geloofs heeft?

Als je het zo leest, dan lees je het wel verkeerd. De Heere laat Zijn volk niet lange tijd in de wanhoop en twijfel liggen.

Zo geloof ik dat er inderdaad stadia zijn. Zo komt zondekennis ook eerst in de ordo salutis, na de roeping, en dat samen met de bekering, en voor de rechtvaardigmaking. Maar daar gaat geen lange periode van tijd overheen. Ook is het ook zo, dat hoemeer men vorderd in het geloof, hoemeer men ook vorderd in de zondekennis.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Je hoeft ook niet mee te doen ;)

Ik denk dat hier om een definitie van de wedergeboorte gaat. Als je zegt: God was toen al in me aan het werk, lijkt me dat iets wat je niet buiten het 'geestelijk leven' kunt houden, dus hoort al bij de wedergeboorte (in beginsel).
Waar het om gaat is een 'voltooide' wedergeboorte: wanneer Christus door het geloof wordt omhelsd.
Tja, ik denk dat we daarin dan verschillen, in hoe we tegen wedergeboorte aankijken. Betreft dat het hele proces? Of betreft dat het moment waarop Christus echt als Heer wordt erkend, iemand zich overgeeft aan Hem en met Hem zijn oude mens sterf en zijn nieuwe opstaat? In het eerste geval zou de doop, ja zelfs de uitverkiezing ook bij de wedergeboorte horen omdat dat werk toen al begon. Ik denk overigens niet dat het zo belangrijk is. We hetzelfde alleen benoemen we het wat anders.

Dus Bert Mulder, ik lees wat jij ook leest, dat het niet uit onszelf komt, zelfs de ellendekennis niet want die wordt alleen door de Geest in ons hart geschreven. Ik stel alleen dat de term wedergeboorte gekoppeld is aan het sterven en opstaan met Christus en ellendekennis niet een deel van de wedergeboorte zelf is maar wel in de lijn naar bekering en wedergeboorte thuishoort. Dus verschillen we niet in zaken op zich maar slechts in hoe we die benoemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zonderling

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Ik meen dat het antwoord moet luiden, dat een onwedergeborene (‘dode’) nog niet naar God zoekt vanuit het ware beginsel, namelijk: Hij haat niet in werkelijkheid de zonde, maar hij vreest allereerst nog de gevolgen van de zonde. Hij treurt nog niet vanwege een nieuw beginsel waarin de liefde tot God in zijn hart is uitgestort, maar zijn treuren komt voort uit een werking op zijn verstand en geweten, echter zónder dat dit verstand en geweten reeds vernieuwd zijn.
Dus eigenlijk zeg je dat de bekering altijd begint met het zoeken vanuit een verkeerd beginsel. Dat lijkt me op zijn minst een merkwaardige gedachte. Dat er tweeërlei zoeken is, ben ik met je eens: een waarachtig zoeken en een niet-waarachtig zoeken; uit de uitkomst zal blijken wat het ware zoeken was. Maar dat elke bekering begint met een niet-waarachtig zoeken, nee, dat geloof ik niet.
Het woord bekering had ik niet gebruikt, dus dat moet je mij niet in de mond leggen. Ik zou dat woord liever alleen gebruiken in de betekenis waarin de Heidelbergse Catechismus het gebruikt, namelijk als vrucht van geloof en wedergeboorte.

Maar dat het zoeken bij een zondaar begint vanuit een verkeerd en onvernieuwd beginsel, ja, daar ben ik inderdaad van overtuigd. Ik verbaas mij erover dat je dat een merkwaardige gedachte vind, want ik kom dat bij de schrijvers die ik lees (en ik denk dat jij daar ook niet onbekend mee ben) overal tegen.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Wanneer gezegd wordt dat de Geest der genade en der gebeden wordt uitgestort, dan geloof ik niet dat we nog kunnen spreken van onwedergeboren mensen. Dan geloof ik ook niet dat zij dan Christus nog door het geloof moeten aannemen. Je past Zacharia 12 toe op de situatie van de pinksterlingen vóórdat zij Christus leerden kennen, maar waarop baseer je dat eigenlijk?
Wij moeten goed in het oog houden dat de heilsprofetieën in beginsel vervuld zijn op de pinksterdag. Wie dit betwist, zou ik willen wijzen op Hand. 3: 24.
Welnu, zo ik ook de profetie van Zacharia 12:10 in beginsel op de pinksterdag in vervulling gegaan. En zou jij de gebeden, de genadesmekingen, willen plaatsen op het moment dat de pinksterlingen Christus reeds aangenomen hebben?
Zie verder ook de kanttek. bij Zach. 12:10.
Ik maakte geen bezwaar tegen de toepassing op de pinkerlingen zonder meer, maar op de pinksterlingen vóórdat zij Christus leerden kennen. Zacharia 12:10 zegt juist dat zij Christus zullen aanschouwen! En de kanttekening zegt: "Anderdeels door het geloof". De Geest der genade en der gebeden werkt het geloof, dat is waar, maar mogen we zeggen dat deze Geest rééds uitgestort is vóór het geloof? Dat kan ik niet aannemen en het staat ook zeker niet in deze tekst of de kanttekening.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Het beginsel waaruit het roepen voortkomt, kan zo verschillend zijn. Is een mens reeds venieuwd naar Gods Beeld en heeft hij Christus aangedaan? Dán mogen we zeker zeggen dat het roepen om genade reeds genade is. Maar zo iemand kent ook reeds in de grond de genade van Christus.
Wat moet ik me hier concreet bij voorstellen? Het roepen om genade die reeds ontvangen is?
Ja, zie bijvoorbeeld de Psalmen.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest, maar het onderscheid tussen een uitverkorene en niet-uitverkorene komt pas openbaar in de wedergeboorte en het zaligmakend geloof. Daar ligt ook de scheiding.
“Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest.” En toch komt het niet voort uit een vernieuwd beginsel? Hoe kun je dat met elkaar rijmen?
Ja, voor mensen die gehersenspoeld zijn op dit punt is dat onmogelijk, maar er is niets vreemds of onbijbels aan. De Heilige Geest werkt reeds in de ONwedergeborenen, al is dat nog niet zaligmakend. De Heilige Geest werkt zelfs in de verworpenen soms een kennis van zonden die heel ver gaan kan, zonder dat dit ooit leidt tot een ware bekering. Van Saul staat dat hij een ander hart ontving en Hebreeën 6 en 10 zeggen ons ook veel op dit punt. En waarom zou de Heilige Geest dan ook niet in de uitverkorenen vóór hun wedergeboorte kunnen werken?

M.vr.gr.,
Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Het woord bekering had ik niet gebruikt, dus dat moet je mij niet in de mond leggen. Ik zou dat woord liever alleen gebruiken in de betekenis waarin de Heidelbergse Catechismus het gebruikt, namelijk als vrucht van geloof en wedergeboorte.
Er is een bekering vóór het geloof en een bekering dóór het geloof. Met die eerste bekering weet jij kennelijk niet zo goed raad.
Zonderling schreef:Maar dat het zoeken bij een zondaar begint vanuit een verkeerd en onvernieuwd beginsel, ja, daar ben ik inderdaad van overtuigd. Ik verbaas mij erover dat je dat een merkwaardige gedachte vind, want ik kom dat bij de schrijvers die ik lees (en ik denk dat jij daar ook niet onbekend mee ben) overal tegen.
Dat zou betekenen dat het proces van de bekering altijd begint met iets 'fouts'. De schrijvers die jij leest, weten er ook niet precies raad mee. Calvijn heeft het over een beginsel van bekering, Boston over het geloof van de wet. Niemand komt hier precies uit.
Zonderling schreef:Ik maakte geen bezwaar tegen de toepassing op de pinkerlingen zonder meer, maar op de pinksterlingen vóórdat zij Christus leerden kennen. Zacharia 12:10 zegt juist dat zij Christus zullen aanschouwen! En de kanttekening zegt: "Anderdeels door het geloof". De Geest der genade en der gebeden werkt het geloof, dat is waar, maar mogen we zeggen dat deze Geest rééds uitgestort is vóór het geloof? Dat kan ik niet aannemen en het staat ook zeker niet in deze tekst of de kanttekening.
De kantt. verwijst (terecht) naar Hand. 2:37. Dáár gaat het over boetvaardigen die om genade smeken. Maar dan moet het gebeuren zoals beschreven in vs. 38 e.v., nog volgen!
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Wat moet ik me hier concreet bij voorstellen? Het roepen om genade die reeds ontvangen is?

Nee, Zonderling, het gaat hier over het begin van de bekering. In de Psalmen gaat het over gelovigen.
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:“Het missen en zoeken wordt wel reeds gewerkt door de Heilige Geest.” En toch komt het niet voort uit een vernieuwd beginsel? Hoe kun je dat met elkaar rijmen?
Ja, voor mensen die gehersenspoeld zijn op dit punt is dat onmogelijk, maar er is niets vreemds of onbijbels aan.
Op dat punt ben ik niet gehersenspoeld, eerder het tegenovergestelde.
Zonderling schreef:De Heilige Geest werkt reeds in de ONwedergeborenen, al is dat nog niet zaligmakend. De Heilige Geest werkt zelfs in de verworpenen soms een kennis van zonden die heel ver gaan kan, zonder dat dit ooit leidt tot een ware bekering. Van Saul staat dat hij een ander hart ontving en Hebreeën 6 en 10 zeggen ons ook veel op dit punt. En waarom zou de Heilige Geest dan ook niet in de uitverkorenen vóór hun wedergeboorte kunnen werken?
Omdat het werk der bekering één is. De vergelijking met Saul en de personen van Hebr. 6 en 10 gaat niet op. Alsof iedere bekeerde eerst een stadium van 'onecht' werk moet doormaken!
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Ja, zie bijvoorbeeld de Psalmen.
Nee, Zonderling, het gaat hier over het begin van de bekering. In de Psalmen gaat het over gelovigen.
Nu vraag ik me af of hier wel een tegenstelling in ligt.
Als de psalmist om genade smeekt, dan is het geloof toch niet weg? Evenwel mist hij genade, anders bad hij er niet om.
Bij de eerste bekering is de situatie toch ook zo? Maar dan weet de zondaar nog niet wat het is, om om genade te KUNNEN smeken, ook al doet hij dat als vanzelfsprekend!
Een zondaar die roept, die met heel zijn hart oprecht roept, kan in zijn nood juist blijk geven van geloof, omdat daarin de erkenning ligt van schuld (genade is vrijspreken van schuld) en de erkenning van Christus als Bron van de genade.
Is dat niet wat Gods Woord bekering en geloof noemt?
Bekering als belijden van de zonden, erkennen van schuld, het onbewust inzichzelf openlijk 'bewijzen' van een geschikt voorwerp van genade te zijn? En anderzijds Jezus te belijden als de Messias, Gods Eniggeboren Zoon?
Volgens mij zeggen jullie gewoon hetzelfde...
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Zonderling

Afgewezen,

Een laatste reactie op enkele punten waar je mij m.i. onrecht doet.
Het wordt namelijk nogal gehakketak en daar heb ik geen zin in.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Wat moet ik me hier concreet bij voorstellen? Het roepen om genade die reeds ontvangen is?

Ik had het ook over gelovigen en daar stelde je mij een vraag over.
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:De Heilige Geest werkt reeds in de ONwedergeborenen, al is dat nog niet zaligmakend. De Heilige Geest werkt zelfs in de verworpenen soms een kennis van zonden die heel ver gaan kan, zonder dat dit ooit leidt tot een ware bekering. Van Saul staat dat hij een ander hart ontving en Hebreeën 6 en 10 zeggen ons ook veel op dit punt. En waarom zou de Heilige Geest dan ook niet in de uitverkorenen vóór hun wedergeboorte kunnen werken?
Omdat het werk der bekering één is. De vergelijking met Saul en de personen van Hebr. 6 en 10 gaat niet op. Alsof iedere bekeerde eerst een stadium van 'onecht' werk moet doormaken!
Mijn vergelijking ging niet verder dan de constatering dat de Heilige Geest zowel werkt in uitverkorenen als niet-uitverkorenen. Ik zeg dus niet dat het werk in de uitverkorenen vergelijkbaar is, zeker niet. Wél zeg ik dat de Heilige Geest ook vóór de wedergeboorte in de uitverkorenen werkt.

Wanneer het geen Saulus-bekering is begint het werk niet als een waar werk, hoor! God begint vaak reeds in iemands vroege jeugd te werken. Maar noem dat (in de meeste gevallen) nog geen ware bekering. Van Gods zijde is het wel één werk, maar wel met een duidelijke markering wanneer iemand tot geloof komt (en dán ook gerechtvaardigd en wedergeboren wordt).

Gelukkig leerden onze vaderen niet zo iets als een levendmaking die in tijd vóór het geloof plaatsvindt, en ik weiger in die gedachtegang mee te gaan. Luther leerde dat het waar christen-zijn begint bij de rechtvaardigmaking door het geloof en het lijkt mij buitengewoon gevaarlijk op dit punt een andere leer toe te vallen.

Zonderling
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Gelukkig leerden onze vaderen niet zo iets als een levendmaking die in tijd vóór het geloof plaatsvindt, en ik weiger in die gedachtegang mee te gaan. Luther leerde dat het waar christen-zijn begint bij de rechtvaardigmaking door het geloof en het lijkt mij buitengewoon gevaarlijk op dit punt een andere leer toe te vallen.

Zonderling
Geachte broeder Zonderling, heb je Witsius op dit punt gelezen?
Plaats reactie