Prediking en Zending zonder een Verzwakkend Aanbod

geledu

Bericht door geledu »

Bert Mulder schreef: Tja, Lydianne, deze discussie is al bijna zo'n 500 jaar bezig, in elk geval in de kerk van de reformatie. Begon in Frankrijk met Amyraldus. In de moderne vorm is het weer begonnen in Amerika in 1924, toen Dss. Hoeksema, Ophoff en Danhoff uit de CRC gezet werden. In 1953,toen Dr. Steenblok als docent geschorst werd en mischien wat eerder in de GG in Nederland.

Maar het komt neer op een al heel oude dwaling, dat de mens altijd wat aan zijn zaligheid te doen wil hebben. In dit geval een aanbod aannemen. In geval van Kain, zijn eigen werken offeren. In geval van de farizeers, door eigen werken zalig worden. Hetzelfde soort verhaal met de Pelagianen en Arminianen. De mens kan het niet uitstaan dat God soverein is.

Net als een klein kind: "ik kan het zelf wel"
Ik kan het zelf wel, ....

Bert hoe je nu je zaken beargumenteerd en weerlegt getuigd niet van eerbied voor je tegenstander.

Ach we kunnen het juist niet, maar we moeten het wel.
En vandaar het aanbod.

Dat aanbod is wel zo rijk dat een ieder die tot hem komt geenzins uitgeworpen wordt.
Anderzijds is het ook eeuwig waar dat niemand tot Hem komt tenzij de Vader hem trekke.

Probeer het nu eens niet allemaal te beredeneren en in een kloppend systeem te zetten.

Jezus sprak met grote stem tot een dode Lazarus : Kom uit, en wat een wonder, de dode die niet kon horen , die niet kon aannemen , stond op uit de dood en kwam uit het graf.
Op het aanbod ? of door een genade wonder Gods ?
Iedereen zal erkennen dat het het laatste is, maar ondanks dat heeft Jezus toch een roepstem, een aanbod naar de dode uit doen gaan.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Ik stel dat er GEEN aanbod van genade is aan iemand VOOR OF NA de wedergeboorte.
Waarom zeg je dan ook niet dat Calvijn, Olevianus, Ursinus, de Dordtse Synode, de Westminster Synode en de Statenvertalers gedwaald hebben.
Dan zou je tenminste consequent zijn. Want zij hebben allen een aanbod van genade geleerd.

De Statenvertalers gebruiken in hun kanttekeningen zelfs diverse malen letterlijk deze term zoals je weet.

Ik weet dat de discussie zinloos geworden is en ik zal nu ook verder maar stoppen. Toch spijt het mij dat voortdurend argumenten worden gebruikt vanuit de doodstaat van de mens en de particuliere genade alsof de leer van het aanbod daarmee in strijd zou zijn.

Nooit is door Calvijn, Olevianus, de Dordtse Synode, de Statenvertalers of de Marrow-men, enz. geleerd dat een mens bekwaam is om het Evangelie-aanbod te omhelzen dan alleen door de bijzondere werking van de Heilige Geest. En tóch leerden zij dat het Evangelie-aanbod (dat Christus en alle zaligmakende weldaden in Hem omvat) algemeen is. Het algemeen Evangelie-aanbod en particuliere genade gaan dan ook volkomen samen. Diverse afvaardigingen van de Dordtse Synode gaven dit reeds aan en baseerden het algemeen aanbod op de algenoegzaamheid van Christus. Door de Schotten en speciaal de Marrow-men (Boston, de Erskines, enz.) is deze leer nadrukkelijker in het licht gebracht, zij stonden daarin echter geheel in de lijn van de Reformatie.

Ik houd het dan ook liever bij deze 'ouden' dan bij de nieuwe schrijvers, of die nu Hoeksema heten, Steenblok of anders.

Met vriendelijke groet,
Zonderling
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Bert Mulder schreef: Tja, Lydianne, deze discussie is al bijna zo'n 500 jaar bezig, in elk geval in de kerk van de reformatie. Begon in Frankrijk met Amyraldus. In de moderne vorm is het weer begonnen in Amerika in 1924, toen Dss. Hoeksema, Ophoff en Danhoff uit de CRC gezet werden. In 1953,toen Dr. Steenblok als docent geschorst werd en mischien wat eerder in de GG in Nederland.

Maar het komt neer op een al heel oude dwaling, dat de mens altijd wat aan zijn zaligheid te doen wil hebben. In dit geval een aanbod aannemen. In geval van Kain, zijn eigen werken offeren. In geval van de farizeers, door eigen werken zalig worden. Hetzelfde soort verhaal met de Pelagianen en Arminianen. De mens kan het niet uitstaan dat God soverein is.

Ik kan het zelf wel, ....

Bert hoe je nu je zaken beargumenteerd en weerlegt getuigd niet van eerbied voor je tegenstander.

Ach we kunnen het juist niet, maar we moeten het wel.
En vandaar het aanbod.

Dat aanbod is wel zo rijk dat een ieder die tot hem komt geenzins uitgeworpen wordt.
Anderzijds is het ook eeuwig waar dat niemand tot Hem komt tenzij de Vader hem trekke.

Probeer het nu eens niet allemaal te beredeneren en in een kloppend systeem te zetten.

Jezus sprak met grote stem tot een dode Lazarus : Kom uit, en wat een wonder, de dode die niet kon horen , die niet kon aannemen , stond op uit de dood en kwam uit het graf.
Iedereen zal erkennen dat het het laatste is, maar ondanks dat heeft Jezus toch een roepstem, een aanbod naar de dode uit doen gaan.
Dat is dus weer een voorbeeld, niet van een aanbod, maar van een krachtdadige roeping.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Lydianne schreef:
jvdg schreef:Discussies gevoerd "on the edge".
Een arme zondaar kan er nix mee.
Alle discutanten hebben min of meer gelijk.

Mijn vrees is dat in deze discussie wordt voorbijgegaan aan de souvereine Genade van God waarin hij vijanden tot kinderen des Lichts maakt.
Door Hem, door Hem alleen.......

Die buigende in eigen oog verloren zondaar redeneert niet (meer), hij geeft zich over, laat Hèm werken.

Èn........., wordt "onverwacht" en ongedacht zalig verklaard.

En daarom wil ik weer oproepen: Smeek om Zijn Genade, begin in het verstand opdat Hij het in de Geest mocht eindigen (=beginnen).
'k Heb ook de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt en een ieder zijn gelijk wil hebben. Hierdoor wordt deze discussie oneindig.
Tja, Lydianne, deze discussie is al bijna zo'n 500 jaar bezig, in elk geval in de kerk van de reformatie. Begon in Frankrijk met Amyraldus. In de moderne vorm is het weer begonnen in Amerika in 1924, toen Dss. Hoeksema, Ophoff en Danhoff uit de CRC gezet werden. In 1953,toen Dr. Steenblok als docent geschorst werd en mischien wat eerder in de GG in Nederland.

Misschien begon deze discussie inderdaad bij de reformatie (jou uitleg begon echter pas bij de nadere reformatie) maar de reformatoren hadden wel een heel ander verhaal dan jij. Ze noemden beiden: De soevereiniteit van God, en tegelijkertijd ook de oproep aan mensen tot geloof en bekering. Jij gaat nu het eerste tegen het tweede uitspelen, proberen die oproep tot geloof en bekering af te zwakken en tegen Gods soevereiniteit weg te strepen. Jij stelt dat mensen het niet kunnen uitstaan dat God soeverein is. Dat klopt, die mensen zijn er. Maar net zo zijn er ook mensen die het niet kunnen uitstaan dat God mensen verantwoordelijkheid geeft... met consequenties.

Zonder Gods genade kan de mens niets. Als Hij er niet was zouden we allemaal verloren gaan. Maar Hij wil dat niet, daarom kwam Christus.

God kiest ons uit. En tegelijkertijd roept Hij de mensen op tot bekering... Het is niet zo dat het een automatisme is, waarbij wij niks kunnen doen. We kunnen niets bijdragen aan onze verlossing, maar dat is wat anders. Die twee dingen moeten we wel gescheiden houden. En ook als we geloven houden we verantwoordelijkheid. Dan kan het niet niet meer mis gaan omdat je toch bent uitverkoren.

Er zijn al bijbelteksten aangehaald die dat onderstrepen en er zijn nog veel meer voorbeelden van. De Bijbel is glashelder hierin, en ik hoop niet dat je een deel van de Bijbel naspreekt maar vervolgens een ander deel verzwijgt, omdat je dit niet kan rijmen. Zolang jij blijft denken dat die eigen verantwoordelijkheid inhoudt dat je iets moet bijdragen zal dat wel zo blijven.... want dan heeft niemand gezegd, maar jij maakt dat er vervolgens wel van.

Om maar weer even bij de gelijkenis van de talenten uit te komen, de mannen met de 5, 2 en 1 talenten hadden die niet zelf verdiend maar gekregen zonder dat zej die verdiend hadden. Toch krijgen ze de opdracht om hun talenten te gaan gebruiken om er winst mee te maken. Ook daarmee droegen ze voor zichzelf nergens aan bij, enkel aan het vermogen van hun heer. Desondanks hadden ze wel verantwoordelijkheid. Dat zie je als de heer des huizes terugkomt. De mannen die hun talenten hebben ingezet worden geprezen en beloond omdat ze hun talenten hebben ingezet. De man met het ene talent wordt gestraft omdat hij zijn talent niet heeft ingezet. En Hij kon niet zeggen: Ja maar ik kan toch niets bijdragen? Of: Ja maar ik was niet uitverkoren en aangezien niet-uitverkorenen niets goeds kunnen doen kon ik dus mijn talenten niet inzetten? Als hij het talent had ingezet of zelfs maar op de bank had gezet, was hij niet verloren gegaan. Maar hij gaat verlorenen omdat hij dat niet deed. Niet omdat de heer in al zijn soevereiniteit wilde dat die man verloren zou gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Bert Mulder schreef:
Geledu schreef: Jezus sprak met grote stem tot een dode Lazarus : Kom uit, en wat een wonder, de dode die niet kon horen , die niet kon aannemen , stond op uit de dood en kwam uit het graf.
Dat is dus weer een voorbeeld, niet van een aanbod, maar van een krachtdadige roeping.
Er is al veel over dit onderwerp gesproken en telkens blijkt maar weer dat dit een onderwerp blijft waar veel aandacht voor is.
Ons verduisterd verstand wil zo graag alles begrijpen en alles kloppend krijgen.
Maar hoe menigmaal moeten we niet de hand op de mond leggen om zwijgend de voor ons onverklaarbare zaken in Gods Woord te bewonderen.
Zijn wijsheid is voor ons niet te bevatten.
Hij is De Wijsheid.
Als we in dat licht denken over een onvoorwaardelijke en algemene aanbieding van genade tegenover een beperkte verzoening, dan rest ons maar een ding en dat is een eerbiedig zwijgen.

Wat hadden de Marrow Men dat ook goed begrepen, in alle eerlijkheid lieten ze zaken staan zoals ze in Gods Woord aan ons geopenbaard worden.
Ter verduidelijking heb ik hier een gedeelte gequotte uit het boekje van Ds C Harinck : “Om het hart van het Evangelie”
In dit boekje beschrijft hij de strijd in het “Marrow conflict”

Wat is dat heden ten dage nog hoogstens actueel .
De commissie van het assemblee had de twaalf Marrow- men gevraagd om een aantal vragen te beantwoorden naar aanleiding van “dwalingen”die volgens deze commissie in het boekje : “Het Merg van het Evangelie” van Fisher zouden staan.
Hier volgt de beschrijving van zowel het antwoord van de Marrow men aan de commissie als aantekeningen later door Thomas Boston bij het bovengenoemde boekje uitgegeven :
Ds C. Harinck: Om het hart van het Evangelie blz 135/136 ; 140t/m142 schreef:
Answers to the Queries
De tiende vraag van de Commissie van de Generale Assemblee aan de twaalf broeders luidde: “Of de openbaring van de Goddelijke wil in het Woord, die een volmacht verleent om Christus aan allen aan te bieden, en een volmacht aan allen geeft om Hem aan te nemen, gezegd kan worden een daad van gift en schenking van de Vader van Christus te zijn aan het gehele menselijke geslacht?
Wordt deze schenking door soevereine genade aan het gehele menselijke geslacht gedaan? En is deze schenking absoluut of voorwaardelijk?”

In hun antwoord verklaren de broeders, dat door “de daad van gift of schenking” aan alle mensen niets anders verstaan moet worden dan de openbaring van de wil van God in Zijn Woord.

Hoewel zij belijden dat de koping en de verzoening alleen de uitverkorenen betreft, zo geloven zij dat het Evangelie opdracht en volmacht geeft om Christus en de zaligheid alle zondaren aan te bieden.
Het “geven of schenken” van Christus in de evangelie-aanbieding is geen geven of schenken in bezit, maar een geven en schenken in het aanbod.
De ernst en welmenendheid van het aanbod wordt er door uitgedrukt. Zo wensten zij het geven van Christus in de teksten Johannes 3:16 en Johannes 6:32 uit te leggen.
Zij keren zich tegen rector Hadow’s uitleg van 1 Johannes 5:11: “En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft en dit leven is in Zijn Zoon.”
Hadow leerde, dat dit betekende dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft.
Maar zij betoogden, dat dit niet overeenstemt met het voorafgaande vers, waar van dit getuigenis gezegd wordt: “Die niet gelooft, heeft God tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.”
De grote zonde van ongeloof is niet, dat men niet gelooft dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft, maar dat God getuigd heeft dat er voor zondaren leven is in Zijn Zoon.
Ongeloof is Gods getuigenis een leugen noemen waarin Hij ernstig en welmenend Christus en het leven in Christus zondaren aanbiedt.
In het antwoord op deze 10e vraag tonen de broeders hun grote bezorgdheid voor de handhaving van een vrij, welmenend en onverdiend aanbod van genade.
Terwijl zij vasthielden aan een beperkte verzoening, was het hun overtuiging dat God Zijn knechten toch de opdracht en de volmacht gegeven heeft om Christus allen aan te bieden.

Opmerkelijk is, dat zij zich niet inspannen om een passende verklaring te vinden tussen het feit dat Christus alleen de uitverkorenen met God verzoend heeft en het gegeven dat het evangelie-aanbod tot alle mensen komt.
Beide zaken worden in de Schrift geleerd. Dat is hun genoeg.
Zij weigeren naar een oplossing te zoeken, die het verstand bevredigt.
De opdracht van God aan Zijn dienaren gegeven is voldoende waarborg om Christus en Zijn goederen aan alle mensen aan te bieden. De dienaar heeft slechts Gods opdracht uit te voeren en het Evangelie alle creaturen te verkondigen

Thomas Boston
In zijn aantekeningen legt Boston “de daad van gift en schenking”, die in de evangelieprediking geschiedt op dezelfde wijze uit als Riccaltoun.
Hij zegt: “De daad van gift of schenking is het oorspronkelijke evangelie-aanbod. Waar het Evangelie komt, wordt deze schenking bekend gemaakt door middel van de prediking.”26
Boston wijst er voorts op, dat deze woorden afkomstig zijn van de bekende en rechtzinnige puritein Culverwell.
Het is eigenlijk een antwoord op de vraag wat er geloofd moet worden. Culverwell zegt dan: “De zaak, die geloofd moet worden is dit, dat God de Vader, door niets anders bewogen dan door Zijn vrije liefde tot het verloren mensdom in Zijn Zoon een daad van gift of geschenk voor allen gesteld heeft, dat ieder van het verloren mensdom, die deze gift met een levend geloof zal aannemen niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben. 27
De zaak, die de zondaar moet geloven is niet de verborgen verkiezing, maar de geopenbaarde boodschap van het Evangelie.
De andere aangevallen uitdrukking “Christ is dead for him” is van Preston afkomstig.
De rechtzinnigheid en godzaligheid van deze vroege puritein is boven alle twijfel verheven. Wat bedoelde Preston met dit gezegde?
Boston zegt: “Niet: vertel ieder mens dat Christus voor hem gestorven is, maar: vertel ieder mens dat er een gekruisigde Christus voor hem is, dat is: voor hem om tot Hem te komen en in Hem te geloven; er is in een Zaligmaker voor hem voorzien; er is een gekruisigde Christus voor hem beschikbaar, namelijk in de hemelse aanstelling tot zaligheid van een verloren mens, en dat hij door van Hem het gebruik te maken zalig zal worden. Zoals van ouds gezegd is:
Vertel ieder mens, die zijn naaste onmoedwillig gedood heeft, dat er een vrijstad voor hem is bereid, namelijk om er heen te vluchten, zodat hij veilig mag zijn.
Vertel ieder, die gebeten is van de slangen, dat de koperen slang opgeheven is voor hem, namelijk, om er op te zien, zodat hij genezen mag worden.”28
Hier wordt niet gezegd, dat Christus voor alle mensen is gestorven, maar dat er een Zaligmaker beschikbaar is, namelijk om tot Hem te komen, te vluchten en te zien zoals de niet-moedwillige doodslager tot de vrijstad vluchtte en de gebetenen op de koperen slang zagen.
Boston zegt dat het betekent: Er is in een Zaligmaker voorzien. Voor de gevallen engelen is geen Zaligmaker, maar voor verloren mensen wel.
Boston haalt veel schrijvers aan om zijn standpunt te verdedigen. Zo haalt hij Melville aan, die zegt: “Wat is uw geloof? Mijn zeker geloof dat God mij wil en zal zalig maken?
Vertel mij de belofte waarop u leunt?” Het is: “opdat een iegelijk, die in Hem gelooft niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben.”29
Hij wijst ook op de Dordtse Leerregels: “Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.”30
En hij haalt vooral de Schriften aan, zoals Markus 16:15, Kolossenzen 1:23, Openbaring 22:17, Mattheüs 22:4, Lukas 2:30, 31, Spreuken 9:2-4 en Jesaja 55:6.
Om te bewijzen, dat het algemeen aanbod door de apostel Paulus zelf zeer persoonlijk is gemaakt, haalt hij Handelingen 13:26 aan: “Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.”
Het is een breed en krachtig pleidooi voor een algemeen en welmenend aanbod van genade.

26. Th. Boston, Notes, blz. 126.
27. a.w. blz. 126.
28. a.w. blz. 127, 128.
29. a.w. blz. 126.
30. DL. Hoofdstuk 2-5.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ook ik besef steeds weer dat we er niet ui komen.
Waarom ik steeds mee blijf reageren is gelegen in het feit dat het wel een van de belangsrijkste onderwerpen is!

Het betreft nl. het gebruik van de sleutelen des hemelrijks!
Het is insluiten of uitsluiten. Van levensbelang dus om een juiste visie te krijgen op de vraag: Wat voor boodschap heb ik voor onbekeerden.
Ik zal dus af en toe wel blijven reageren om hierin mee te blijven denken!
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:Ook ik besef steeds weer dat we er niet ui komen.
Waarom ik steeds mee blijf reageren is gelegen in het feit dat het wel een van de belangsrijkste onderwerpen is!

Het betreft nl. het gebruik van de sleutelen des hemelrijks!
Het is insluiten of uitsluiten. Van levensbelang dus om een juiste visie te krijgen op de vraag: Wat voor boodschap heb ik voor onbekeerden.
Ik zal dus af en toe wel blijven reageren om hierin mee te blijven denken!
Tja, welke boodschap had Jezus? Was dat niet die van: Komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn? Bekeer u want het koninkrijk is nabij gekomen? etc. En welke brachten zijn leerlingen de wereld in? De Bijbel geeft genoeg informatie over dit onderwerp. We kunnen er zwart op wit lezen welke boodschap aan ongelovigen gebracht werd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

De reformatorische visie (=de visie van de reformatie) is dat tijdens de Woordbediening God en mens elkaar ontmoeten. Het Sola Scriptura is daar werkelijkheid en verder nergens. Als God zijn genade aanbiedt is het alleen daar. Een dode zondaar kan daar levend worden. Alleen door geloof (Sola Fide) als antwoord op het Woord. En niet door een voorafgaande ingestorte, Roomse genade. Het is onzin om dan daarin enig vermogen in de mens op te merken. Het is behalve Sola Scriptura ook Sola Gratia. En hoe dat gaat? Niet zien en nochtans geloven. God zorgt dat alles precies past.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

De Puriteinen getuigen er ook van:

U zegt: ik kan niet geloven, ik kan mij niet bekeren. Maar Christus is verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker om bekering en vergeving van zonden te geven (Hand 5 vers 31) Hebt u dan niets dan zonde en ellende? Ga tot Christus met al uw onboetvaardigheid en ongeloof, om van Hem geloof en bekering te ontvangen. Dit zal Hem heel welkom zijn.

David Wilcox

of ook zo:
Bedrieg uzelf niet: het is geen onbelangrijke zaak of u in antwoord op Christus´nodiging tot Hem wilt komen of niet, het is geen zaak die u keer op keer kunt uitstellen.
Uw huidige afwijzing is de grootst mogelijke daad van vijandschap tegen God waartoe uw natuur in staat is.

John Owen

God zoeken is onze opdracht, God vinden is genade!
Waarna we ook zullen zien dat wij Hem niet gevonden hebben maar Hij ons.
Tot Christus komen is onze opdracht en ook aan de nodiging van Christus gehoor geven, wanneer we Hem gevonden zullen hebben zullen we belijden dat Hij eerst tot onze is gekomen!
Daarom kan een predikant nooit te veel nodigen te veel aansporen. Alle schatten van Gods Woord en Zijn koninkrijk uitstallen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Zonderling

Het AANBOD VAN GENADE in de KANTTEKENINGEN van de STATENVERTALING

Tegen degenen die komen tot een totale ontkenning van het aanbod van genade (zie de openingsposting in dit topic) wil ik nog enkele citaten geven uit de kanttekeningen bij de Statenvertaling.

De eerste twee had ik al eerder genoemd in dit topic, de andere citaten voeg ik nu toe.

Lukas 19:44 bij de woorden "daarom dat gij den tijd uwer bezoeking niet bekend hebt". De kanttekening luidt:
kanttekening SV schreef:Namelijk in welke u door de predikatie des Evangelies de genade Gods nu wordt aangeboden.
Jesaja 7:13 wordt van koning Achaz in kanttekening 38 gezegd:
kanttekening SV schreef:...maar nu zijt gij God den Heere Zelven lastig of moeilijk, dewijl gij de genade, die Hij u aanbiedt, veracht".
2 Korinthe 6:1 luidt: "En wij als medearbeidende, bidden u ook, dat gij de genade Gods niet tevergeefs moogt ontvangen hebben."
kanttekening SV schreef:Namelijk die [=de genade Gods] u door het Evangelie en onzen dienst is aangeboden en van u ontvangen.
Jesaja 8:15 luidt: "En velen onder hen zullen struikelen, en vallen en verbroken worden, en zullen verstrikt en gevangen worden." Bij de woorden "vallen en verbroken worden":
kanttekening SV schreef:Te weten, aanlopende en zich stotende aan den Steen. Want dewijl zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zou hun dezelve tot grotere verdoemenis strekken.
N.B. Hieruit zien we dat de Statenvertalers leerden dat ook degenen die verloren gaan de genade wordt aangeboden (wanneer zij leven onder de prediking van het Evangelie).

Jesaja 50:2a: "Waarom kwam Ik, en er was niemand? Waarom riep Ik, en niemand antwoordde?"
Volgens de kanttekening gaat het hier om het aanbieden van genade. Bij de woorden "er was niemand" zeggen zij:
kanttekening SV schreef:Te weten die Mijn Woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik ulieden door de profeten, Mijn dienaars, liet tot boete roepen en Mijn genade aanbieden.
Hieruit zien we trouwens dat het bevel van bekering vergezeld gaat van het aanbod van genade. Beide worden gepredikt en ook hen die zich niet bekeren, hebben dit aanbod welmenend ontvangen (zoals ook heel duidelijk uit deze Bijbeltekst blijkt, trouwens).

Er zijn nog vele andere voorbeelden te geven, maar hier wil ik het wat de kanttekeningen betreft voor dit moment bij laten. Ik hoop dat met name hij die hier gezegd heeft:
"Ik stel dat er GEEN aanbod van genade is aan iemand VOOR OF NA de wedergeboorte"
bij zichzelf te rade mag gaan of hij zo'n boude stelling die geheel ingaat tegen Gods Woord en de leer van de Reformatie, kán en mág handhaven.

Zonderling
Laatst gewijzigd door Zonderling op 21 aug 2007, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het Sola Scriptura is daar werkelijkheid en verder nergens.
Rom. 10: 8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken.
Het woord van het Evangelie kan dus door de werking van de Heilige Geest altijd kracht doen. Daarvoor hoeven we niet speciaal onder de prediking te zitten. Al hebben we de boodschap van het Evangelie maar één keer in ons leven gehoord, als we het Evangelie maar kennen.
Zonderling

AANGEBODEN GENADE / "THE GRACE OFFERED" volgens de grote WESTMINSTER CATECHISMUS
Westminster Larger Catechism schreef:Question 63: What are the special privileges of the visible church?

Answer: The visible church has the privilege of being under God's special care and government; of being protected and preserved in all ages, not withstanding the opposition of all enemies; and of enjoying the communion of saints, the ordinary means of salvation, and offers of grace by Christ to all the members of it in the ministry of the gospel, testifying, that whosoever believes in him shall be saved, and excluding none that will come unto him.
Westminster Larger Catechism schreef:Question 67: What is effectual calling?

Answer: Effectual calling is the work of God's almighty power and grace, whereby (out of his free and special love to his elect, and from nothing in them moving him thereunto) he does, in his accepted time, invite and draw them to Jesus Christ, by his Word and Spirit; savingly enlightening their minds, renewing and powerfully determining their wills, so as they (although in themselves dead in sin) are hereby made willing and able freely to his call, and to accept and embrace the grace offered and conveyed therein.
Westminster Larger Catechism schreef:Question 68: Are the elect only effectually called?

Answer: All the elect, and they only, are effectually called; although others may be, and often are, outwardly called by the ministry of the Word, and have some common operations of the Spirit; who, for their wilful neglect and contempt of the grace offered to them, being justly left in their unbelief, do never truly come to Jesus Christ.
De stelling dat er GEEN aanbod van genade is, is dus een zeer duidelijke afwijking van de Westminster Grote Catechismus, evenals het een afwijking is van vele Gereformeerde belijdenisgeschriften uit de 16e eeuw.

Zonderling
refo

Bericht door refo »

Afgewezen schreef:
Rom. 10: 8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken.
Het woord van het Evangelie kan dus door de werking van de Heilige Geest altijd kracht doen. Daarvoor hoeven we niet speciaal onder de prediking te zitten. Al hebben we de boodschap van het Evangelie maar één keer in ons leven gehoord, als we het Evangelie maar kennen.
Theoretisch zou het kunnen. Zoals God het licht kan geven zonder zon, doet Hij het nu door de zon. Zo zou Hij rechtstreeks kunnen werken, maar gebruikt de dwaasheid der prediking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Afgewezen schreef:
Theoretisch zou het kunnen. Zoals God het licht kan geven zonder zon, doet Hij het nu door de zon. Zo zou Hij rechtstreeks kunnen werken, maar gebruikt de dwaasheid der prediking.
Je leest niet goed, refo. Wie zegt er nu dat God zonder de prediking zaligmaakt??
Punt is dat de prediking horen en tot geloof komen qua tijd niet samen behoeven te vallen. En het Evangelie horen, al is het maar één keer in je leven, ís toch de prediking?
Marnix

Bericht door Marnix »

Goed verhaal Zonderling.

Afgewezen en Refo, jullie lijken het aardig eens te zijn, alleen is er wat misverstand over het woord "prediking". Ik ben het met Afgewezen eens, we moeten die prediking ruim zien. Het gaat natuurlijk niet slechts om de woordbediening in de kerk. Prediking is zo ruim als het maar kan zijn: Als iemand het evangelie hoort. Dat kan in de kerk (bij ongelovigen is die kans echter niet zo groot want hoeveel ongelovigen komen er nou bij ons in de kerk) maar dat kan net zo goed op het werk, op de sportvereniging in de trein, in het cafe, via een poster op het station, via een programma op radio of televisie en ga zo maar door.
Plaats reactie