Prediking en Zending zonder een Verzwakkend Aanbod

refo

Bericht door refo »

Dit is wat er gebeurt:
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Gelukkig beseffen de dortse vaderen dat ze eigenlijk in Gods heiligdom zijn terechtgekomen. Maar dit is wat een mens moet 'doen'.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Daarom gaat je oproep ook niet werken. je wilt dat we het zien zoals jij. Maar sommige mensen zien dat allemaal niet. Omdat heel veel later door theologen is bedacht.

En wat betreft je opmerkingen over de prediking: het is te hopen dat de Nederlandse predikanten dat ook zo gaan voelen. Ze denken echter dat hun preek maar een lege huls is, zolang de Geest niet meekomt. Onbewust van het feit dat een prediking een kracht Gods IS.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Is er hier op het forum maar 1 van Gods volk, de ware gelovigen, die mij eerlijk kan vertellen dat ze het "algemeen welmenend aanbod van genade aan alle hoorders" aangenomen hebben, en dat voor Christus met Zijn levendmaking in zijn/haar hart gewerkt had?
Niemand kan of mag deze vraag met "ja" beantwoorden, omdat deze vraag een volstrekt onjuiste weergave is van hetgeen hier in het geding is.

Het verschil is niet of er een aanbod van genade AANGENOMEN wordt vóór de levendmaking (dat heeft bij mijn weten niemand hier gezegd), maar of er een aanbod van genade IS vóór de levendmaking.

Wel triest dus dat je je vraag zo formuleert en daarmee de opvatting van je tegenstanders verkeerd voorstelt.

Zonderling
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Is er hier op het forum maar 1 van Gods volk, de ware gelovigen, die mij eerlijk kan vertellen dat ze het "algemeen welmenend aanbod van genade aan alle hoorders" aangenomen hebben, en dat voor Christus met Zijn levendmaking in zijn/haar hart gewerkt had?
Niemand kan of mag deze vraag met "ja" beantwoorden, omdat deze vraag een volstrekt onjuiste weergave is van hetgeen hier in het geding is.

Het verschil is niet of er een aanbod van genade AANGENOMEN wordt vóór de levendmaking (dat heeft bij mijn weten niemand hier gezegd), maar of er een aanbod van genade IS vóór de levendmaking.

Wel triest dus dat je je vraag zo formuleert en daarmee de opvatting van je tegenstanders verkeerd voorstelt.

Zonderling
Geachte Zonderling, deze vraag is precies zo gesteld, om reden dat dit is precies een juiste weergave van waar ik, als beginner van dit onderwerp, en ook waar het geplaatste stuk van Ds. Miersma over gaat.

Dat jij hier beweert dat dit niet is waar het over gaat is juist het probleem dat we hebben. We praten precies langs elkaar op.

Om jouw stelling even beknopt te antwoorden:
Ten eerste: wat is genade?

Genade is 1. De schoonheid Gods
Genade is 2. Een onverdiende gunst of welbehagen van God ten opzichte van de (wedergeboren) mens

Ik stel dat er GEEN aanbod van genade is aan iemand VOOR OF NA de wedergeboorte. Genade is particulier, en nooit in de vorm van een aanbod.
Genade wordt gepredikt, genade wordt voorgesteld, maar genade wordt niet aangeboden, om reden dat de mens in de doodstaat
niks aan kan nemen.
Genade wordt, door God zelf, eenzijdig, door middel van de prediking, in ons hart gewerkt door de Heilige Geest. Komt geen mensenwerk aan te pas.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Oude Paden schreef:Zonderling,

De visies van ons liggen aardig ver uit elkaar weg, .......en het lijkt steeds verder uit elkaar te gaan liggen.....................

Weer even 2 puntjes die mij opvallen:

1.Niet alleen de aanbieding van genade (Evangelie-aanbod) stelt de mens schuldig. De mens eerste verantwoordelijkheid wortelt m.i. in de schepping.
Mee eens. Het woordje "alleen" - door mij hierboven onderstreept - heb ik ook niet gebruikt. Beide is waar.
2. Het Evangelie-aanbod overtuigt niet van zonde! De Wet overtuigd van zonde.
Jij wil het offer van Christus stellen als middel om de mens te overtuigen!
Jazeker, ook het Evangelie overtuigt de mens van zonde. Hoe zou een mens anders overtuigd worden van zijn voornaamste zonde, de zonde van ongeloof? Werkelijk Oude Paden, ik begrijp niet hoe je dat zou kunnen ontkennen - zeker niet met zoveel goede oude schrijvers in de hand.

Tussen haakjes. Ik las gisteren nog eens in "The Marrow" en de aantekeningen van Thomas Boston daarbij. Daarbij ging het juist om de vraag of het aanbod gedaan wordt op voorwaarde van bekering of niet. Het trof mij dat daar PRECIES, maar dan ook PRECIES dezelfde argumenten aan de orde waren als wij in onze discussie aandroegen. Ik heb nu geen tijd hieruit te citeren, mogelijk later eens.

M.vr.gr.,
Zonderling
Zonderling

Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, deze vraag is precies zo gesteld, om reden dat dit is precies een juiste weergave van waar ik, als beginner van dit onderwerp, en ook waar het geplaatste stuk van Ds. Miersma over gaat.
Kun je een quote geven van één van je tegenstanders waar die beweert dat het aanbod van genade wordt AANGENOMEN vóór de levendmaking?
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, deze vraag is precies zo gesteld, om reden dat dit is precies een juiste weergave van waar ik, als beginner van dit onderwerp, en ook waar het geplaatste stuk van Ds. Miersma over gaat.
Kun je een quote geven van één van je tegenstanders waar die beweert dat het aanbod van genade wordt AANGENOMEN vóór de levendmaking?
Natuurlijk niet!

In elk geval, niet zonder dat ze remonstrants zouden zijn.

En dat is nu net het probleem.

Neem de Christian Reformed Churches, bijvoorbeeld, in hun 3 leerstellingen over algemene genade, in de synode van 1924, waar algemene genade gesteld wordt te zijn dat door middel daarvan de mens WEL aannemen kan. Daarom zijn de PRCA van de CRC afgescheiden.

Je vroeg om 1 voorbeeld. Kan er meer geven. Je zegt maar of je er meer nodig hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Discussies gevoerd "on the edge".
Een arme zondaar kan er nix mee.
Alle discutanten hebben min of meer gelijk.

Mijn vrees is dat in deze discussie wordt voorbijgegaan aan de souvereine Genade van God waarin hij vijanden tot kinderen des Lichts maakt.
Door Hem, door Hem alleen.......

Die buigende in eigen oog verloren zondaar redeneert niet (meer), hij geeft zich over, laat Hèm werken.

Èn........., wordt "onverwacht" en ongedacht zalig verklaard.

En daarom wil ik weer oproepen: Smeek om Zijn Genade, begin in het verstand opdat Hij het in de Geest mocht eindigen (=beginnen).
Lydianne

Bericht door Lydianne »

jvdg schreef:Discussies gevoerd "on the edge".

Mijn vrees is dat in deze discussie wordt voorbijgegaan aan de souvereine Genade van God waarin hij vijanden tot kinderen des Lichts maakt.

Die buigende in eigen oog verloren zondaar redeneert niet (meer), hij geeft zich over, laat Hèm werken.

En daarom wil ik weer oproepen: Smeek om Zijn Genade, begin in het verstand opdat Hij het in de Geest mocht eindigen (=beginnen).
'k Heb ook de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt en een ieder zijn gelijk wil hebben. Hierdoor wordt deze discussie oneindig.
jvdg

Bericht door jvdg »

Lydianne schreef:

'k Heb ook de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt en een ieder zijn gelijk wil hebben. Hierdoor wordt deze discussie oneindig.
Ja, deze discussies waren in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus hier op aarde vreemd.
Ook in de eerste christengemeenten werd over de hier aangevoerde discussiepunten niet gerept.

En wij, maken hier vaak een halszaak van, in die zin dat.....als, dan....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zolang dingen vanzelfsprekend zijn en niet bestreden worden, wordt er niet over gesproken.
Op het moment dat er onenigheid over komt, worden zaken gespreksitems. Dat houd je nu eenmaal niet tegen.
En op een forum als dit worden de zaken soms op scherp gezet. Daar is het een forum voor. 8)
Bert Mulder
Contacteer:

Lydianne schreef:

Tja, Lydianne, deze discussie is al bijna zo'n 500 jaar bezig, in elk geval in de kerk van de reformatie. Begon in Frankrijk met Amyraldus. In de moderne vorm is het weer begonnen in Amerika in 1924, toen Dss. Hoeksema, Ophoff en Danhoff uit de CRC gezet werden. In 1953,toen Dr. Steenblok als docent geschorst werd en mischien wat eerder in de GG in Nederland.

Maar het komt neer op een al heel oude dwaling, dat de mens altijd wat aan zijn zaligheid te doen wil hebben. In dit geval een aanbod aannemen. In geval van Kain, zijn eigen werken offeren. In geval van de farizeers, door eigen werken zalig worden. Hetzelfde soort verhaal met de Pelagianen en Arminianen. De mens kan het niet uitstaan dat God soverein is.

Net als een klein kind: "ik kan het zelf wel"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef: Genade wordt gepredikt, genade wordt voorgesteld, maar genade wordt niet aangeboden, om reden dat de mens in de doodstaat
niks aan kan nemen.
Gevaar bij deze redenering is dat je het makkelijk kunt misbruiken om je onwil goed te praten als zijnde onmacht.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Maar het komt neer op een al heel oude dwaling, dat de mens altijd wat aan zijn zaligheid te doen wil hebben. In dit geval een aanbod aannemen. In geval van Kain, zijn eigen werken offeren.
Jammer, dat je zo je opponenten beschouwt. :?
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Maar het komt neer op een al heel oude dwaling, dat de mens altijd wat aan zijn zaligheid te doen wil hebben. In dit geval een aanbod aannemen. In geval van Kain, zijn eigen werken offeren.
Jammer, dat je zo je opponenten beschouwt. :?
Inleeskunde dus, zuster Afgewezen?

Of mij woorden in de mond leggen?
refo

Bericht door refo »

Een heer ging op reis. Hij gaf zijn knechten zakken met geld in bewaring. Eén gaf hij er vijf, een ander drie. Weer een ander één. Let erop dat ze allemaal wat kregen.

Toen die heer terugkwam vroeg hij aan zijn knechten wat zij met dat geld gedaan hadden. Die met vijf en drie talenten toonden wat ze gedaan hadden: handel gedreven en nu hadden ze tien respectievelijk zes zakken geld. De heer prees hen.

De derde knecht had niets gedaan. Hij zei: ik ken u. Als er iets mis zou gaan tijdens mijn beheer zou ik het haasje zijn. Want dan zou ik moeten betalen en ik heb verder niets. Ik heb het in een handdoek gerold en begraven. Alstublieft, hier is uw geld weer.

Waarom was die heer nou boos?

Moraal van het verhaal. Iedere hoorder krijgt iets aangeboden. Sterker nog, het wordt in zijn of haar bezit gesteld. De bedoeling is dat er iets mee gedaan wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie