Zonderling, Je moet wel oppassen niet foutief te oordelen.Zonderling schreef:Dit is juist gesproken.Polemicus schreef:Je wilt een voorwaardelijk aanbod van genade en zegt: “God komt eerst om zijn recht!” Ga dan eens kijken op Golgotha, bij het kruis. Als je wilt zien hoe God om Zijn recht komt, moet je daar zijn. Door het onvoorwaardelijk aanbod van Zijn genade overwint Hij zondaars. Daar, aan de voet van het kruis, komen zij tot bekering. Een moordenaar, mede kruiseling, ziet daar de weergaloze genade van God. Een ruwe Romein roept daar uit: Waarlijk, deze was Gods Zoon.
God komt niet alleen om Zijn recht in de verkondiging van de Wet, maar ook in het Evangelie. JUIST de boodschap dat Christus het recht der wet vervuld heeft, verkondigt ons Gods recht.
NIET de zondaar zal het recht der wet vervullen, maar Christus ALLEEN. In die zin kent het Evangelie geen enkele voorwaarde, maar louter beloften. En deze Evangelie-boodschap ofwel de prediking van de beloften ofwel het aanbod van genade, komt tot allen die onder het Evangelie leven. Niet als aanbod met wettische voorwaarden, maar louter als een boodschap der verzoening.
Wie dat ontkent, ontkent de wezenlijke boodschap van de Bijbel. Ik weet wel dat velen hierin navolgers zijn van sommige theologen die hierin onnauwkeurig gesproken hebben, maar toch is dat geen geldig excuus.
Degene die een voorwaardelijk aanbod leren brengen dit zeker NIET met wettische voorwaarden!
Dit is iedere keer de (bewuste) valkuil die de tegenstanders van een voorwaardelijk aanbod ingaan.
Wij leren geen door de mens te volbrengen voorwaarden door de Wet!
Wij leren dat er een waar schuldbesef door God zelf gewerkt nodig is en dat dit als conditie fungeert bij de aanbieding van genade door een predikant in Gods Naam gedaan.
Dus: God stapt niet over de schuld heen! Eerst wil Hij berouw zien. Dat heeft een predikant in die aanbieding aan te geven!