Prediking en Zending zonder een Verzwakkend Aanbod

jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Bert, het zou beter zijn op de argumenten van je tegenstanders in te gaan, dan er alleen je eigen zienswijze tegenover te plaatsen.
Graag een bondige reactie op de posts van Polemicus.
Nu bombardeer je ons met lange lappen tekst (ook nog eens in het Engels), waar niemand wat mee kan.
Ook het volledig uitschrijven van de DL lijkt me niet echt zinvol. Kom to the point, s.v.p.
Ik ondersteun deze posting.

In fact was het Polemicus die met jou in dscussie ging.
Beperk je dan ook tot de reactie van Polemicus.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Bert, het zou beter zijn op de argumenten van je tegenstanders in te gaan, dan er alleen je eigen zienswijze tegenover te plaatsen.
Graag een bondige reactie op de posts van Polemicus.
Nu bombardeer je ons met lange lappen tekst (ook nog eens in het Engels), waar niemand wat mee kan.
Ook het volledig uitschrijven van de DL lijkt me niet echt zinvol. Kom to the point, s.v.p.
Ik ondersteun deze posting.

In fact was het Polemicus die met jou in dscussie ging.
Beperk je dan ook tot de reactie van Polemicus.
With all due respect:

WAT EEN STEL OUDE WIJVEN ZIJN JULLIE, JVDG!

Ik zal dit antwoorden, zoals ik beloofd heb, op de manier waar Polemicus en ik accoord gegaan zijn.

En dit zal, helaas, wel enige tijd duren. Moet ook werken af en toe, namelijk, om mijn brood te verdienen. Heb vanmorgen hier 2 uur aan besteed.

En eerst meende ik dat het wenselijk was, mijn visie op het aanbod duidelijk aan iedereen te stellen, en ook eerst de "kleine vragen" te beantwoorden.

Dus, geduld.

Als je daarmee niet accoord kunt gaan,
THAT'S JUST TOO BAD!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef: WAT EEN STEL OUDE WIJVEN ZIJN JULLIE, JVDG!

Ik zal dit antwoorden, zoals ik beloofd heb, op de manier waar Polemicus en ik accoord gegaan zijn.
Dank voor deze kwalificatie, Bert. :cry:

Lange tenen? Kort lontje?

Dat jij en Polemicus akkoord zijn gegaan, wil nog niet zeggen dat wij deze interactie tussen jou en P. maar slaafs moeten volgen.

Gun ons ons commentaar daarop, het is en publiek forum.
memento

Bericht door memento »

Well, ik wacht Berts argumenten tégen een welgemeend en onvoorwaardelijk aanbod met smart af. Volgens mij zijn die namelijk niet te vinden, anders dan in een lange dogmatische - en los van de Schrift staande - denkwijze, die niet zo één twee drie in argumenten te vatten is. Maar als het je lukt, zouden Steenblok en Hoeksma jaloers op je kunnen zijn...

Owja, Bert, zou je je argumenten willen nummeren, dat maakt het puntgewijs reageren makkelijker, en voorkomt langs elkaar heen praten.
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef: Dank voor deze kwalificatie, Bert. :cry:

Lange tenen? Kort lontje?

Dat jij en Polemicus akkoord zijn gegaan, wil nog niet zeggen dat wij deze interactie tussen jou en P. maar slaafs moeten volgen.

Gun ons ons commentaar daarop, het is en publiek forum.
19. Als jij bepaalde vragen hebt, JvdG, zal ik die proberen te antwoorden. Verder ben ik nu met Polemicus bezig
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

memento schreef:Well, ik wacht Berts argumenten tégen een welgemeend en onvoorwaardelijk aanbod met smart af. Volgens mij zijn die namelijk niet te vinden, anders dan in een lange dogmatische - en los van de Schrift staande - denkwijze, die niet zo één twee drie in argumenten te vatten is. Maar als het je lukt, zouden Steenblok en Hoeksma jaloers op je kunnen zijn...

Owja, Bert, zou je je argumenten willen nummeren, dat maakt het puntgewijs reageren makkelijker, en voorkomt langs elkaar heen praten.
20. Op je wenken bediend, Mhr. Memento. Niet dat ik meen mezelf op een lijn te stellen met Dr. Steenblok of Rev. Hoeksema. Dus hoop ik ook niet maar 1 van jullie te overtuigen. Enige waar ik op mag hopen is begrip van onze positie, en dat de leer onzer kerken in elk geval als gereformeerd mag worden gekenmerkt.

21. Verder heb ik helemaal geen hoop dat men Dr. Calvijn als contra-aanbod zal gaan zien. Hoogstens dat men in gaat zien dat hij zich op dat leerstuk niet direct uitgesproken heeft. En ik heb mijn reservaties, al eerder uitgedrukt, over een citaten oorlog. Mag ik het zelfs? Want is het stichtend?
Bert Mulder
Contacteer:

Hier gaan we dus, Polemicus:

In Boek III, Hoofdstuk 22, Paragr. 10 schrijft Calvijn:

It is objected by some that God will be inconsistent with Himself, if He invites all men universally to come to Him, and receives only a few elect. Thus, according to them, the universality of the promises destroys the discrimination of special grace . . . . How the Scripture reconciles these two facts, that by external preaching all are called to repentance and faith, and yet that the spirit of repentance and faith is not given to all, I have elsewhere stated, and shall soon have occasion partly to repeat. What they assume, I deny as being false in two respects. For he who threatens drought in one city while it rains upon another, and who denounces to another place a famine of doctrine, lays himself under no positive obligation to call all men alike. And he who, forbidding Paul to preach the Word in Asia, and suffering him not to go into Bithynia, calls him into Macedonia, demonstrates his right to distribute this treasure to whom he pleases. In Isaiah, he still more fully declares his destination of the promises of salvation exclusively for the elect; for of them only, and not indiscriminately of all mankind, he declares that they shall be his disciples (Isaiah 8:16). Whence it appears, that when the doctrine of salvation is offered to all for their effectual benefit, it is a corrupt prostitution of that which is declared to be reserved particularly for the children of the church.
22. Dus als een "algemeen aanbod van genade" inderdaad niet tot iedereen komt, hoe kan het dan ooit algemeen genaamd worden?

In Hoofdstuk 24, Paragraaf 1 van hetzelfde boek schrijft hij:

But, in order to a further elucidation of the subject, it is necessary to treat of the calling of the elect, and of the blinding and hardening of the impious. On the former I have already made a few observations, with a view to refute the error of those who propose the generality of the promises to put all mankind on an equality. But the discriminating election of God, which is otherwise concealed within himself, he manifests only by his calling, which may therefore with propriety be termed the testification or evidence of it.
23. Dus God stelt niet iedereen op gelijke voeting. God discrimineert dus, en zodoende zijn de beloften niet algemeen.

In para 8 van hetzelfde hoofdstuk:
The declaration of Christ, that "many are called, and few chosen," is very improperly understood. For there will be no ambiguity in it if we remember what must be clear from the foregoing observations, that there are two kinds of calling. For there is a universal call, by which God, in the external preaching of the Word, invites all, indiscriminately, to come to him, even those to whom he intends it as a savour of deaths and an occasion of heavier condemnation
24. Dus is er 2erlei roeping. De ene algemeen, en uitwendig door de prediking des Woords, waar iedereen uitgenodigt wordt, zelfs degenen voor wie het een ruik doods ten dode, en verzwaring des oordeels is. Dus niet precies een welmenend aanbod van genade, maar liever "Bekeerd u, en geloof, anders gaat je kop eraan!"

In para.12 schrijft hij:
As the Lord by his effectual calling of the elect, completes the salvation to which he predestinated them in his eternal counsel, so he has his judgments against the reprobate, by which he executes his counsel respecting them. Those, therefore, whom he has created to a life of shame and a death of destruction, that they might be instruments of his wrath, and examples of his severity, he causes to reach their appointed end, sometimes depriving them of the opportunity of hearing the Word, sometimes, by the preaching of it, increasing their blindness and stupidity

25. Voor de verworpenen geldt het dus, dat soms hij hen niet het Woord (aanbod) laat horen, en soms horen ze het (Woord) aanbod, met het doel hun blindheid en stommigheid.

In Para.13:
Why, then, in bestowing grace upon some, does he pass over others? Luke assigns a reason for the former, that they "were ordained to eternal life." What conclusion, then, shall we draw respecting the latter, but that they are vessels of wrath to dishonor? . . .. It is a fact not to be doubted that God sends his Word to many whose blindness he determines shall be increased. For with what design does he direct so many commands to be delivered to Pharaoh? Was it from an expectation that his heart would be softened by repeated and frequent messages? Before he began, he knew and foretold the results. He commanded Moses to go and declare his will to Pharaoh, adding at the same time, "But I will harden his heart, that he shall not let the people go" (Exodus 4:21).
26. Verder tot punt 25, dat voor velen het Woord komt tot verharding, niet als een welmenend aanbod.

In para 15:
But as objections are frequently raised from some passages of Scripture, in which God seems to deny that the destruction of the wicked is caused by his decree, but that, in opposition to his remonstrances they voluntarily bring ruin upon themselves, -- let us show by a brief explication that they are not at all inconsistent with the foregoing doctrine. A passage is produced from Ezekiel, where God says, "I have no pleasure in the death of the wicked, but that the wicked turn from his way and live" (Ezekiel 33:11). If this is to be extended to all mankind, why does he not urge many to repentance, whose minds are more flexible to obedience than those of others who grow more and more callous to his daily invitations? Among the inhabitants of Ninevah and Sodom, Christ himself declares that his evangelical preaching and miracles would have brought forth more fruit than in Judea. How is it, then, if God will have all men to be saved, that he opens not the gate of repentance to those miserable men who would be more ready to receive the favor? Hence we perceive it to be a violent perversion of the passage, if the will of God, mentioned by the prophet, be set in opposition to his eternal counsel, by which he has distinguished the elect from the reprobate. Now if we inquire the genuine sense of the prophet: his only meaning is to inspire the penitent with hopes of pardon. And this is the sum that it is beyond a doubt that God is ready to pardon sinners immediately on their conversion. Therefore he wills not their death, in as much as he wills their repentance. But experience teaches, that he does not will the repentance of those whom he externally calls, in such a manner as to effect all their hearts. Nor should he on this account be charged with acting deceitfully; for, though his external call only renders those who hear without obeying it inexcusable, yet it is justly esteemed the testimony of God's grace, by which he reconciles men to himself. Let us observe, therefore, the design of the prophet in saying that God has no pleasure in the death of a sinner; it is to assure the pious of God's readiness to pardon them immediately on their repentance and to show the impious the aggravation of their sin in rejecting such great compassion and kindness of God. Repentance, therefore, will always be met by Divine mercy, but on whom repentance is bestowed, we are clearly taught by Ezekiel himself, as well as by all the prophets and apostles.
27. Dit is verder over het punt, in antwoord op Kaw, en dit keer van de Institutie. Leren we, dat God niet wil de dood van de zondaar, maar dat hij zich bekeerd. Toch wil God niet de bekering van degenen die Hij uitwendig roept in die mate dat het hun hart raakt. Toch veinst God niet, door hun alleen zonder excuus te laten. Het punt van de profeet is dat God altijd klaar staat om de zonden te vergeven van degenen die zich bekeren, en de goddelozen hun zonde aan te wijzen en de verzwaring van hun oordeel in het afwijzen van Gods goedneid en troost. Bekering zal dus altijd geantwoord worden door Gods barmhartigheid.

Laten we het hier dus bij voor vandaag. Tot de volgende keer!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beste BErt, misschien wil je zo goed de posts van Polemicus punt voor punt te bespreken?
Dit is voor mij niet meer te volgen.
Bert Mulder
Contacteer:

Tja, Afgewezen, als je even een nummertje wil trekken, en afwachten.

Of als je hier op kantoor mijn werk wil doen....

Wacht even, ik meende dat ik zijn vragen beantwoord had....

Welke heb ik gemist dan? Kun je hier even een lijstje zetten?
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Tja, Afgewezen, als je even een nummertje wil trekken, en afwachten.

Bert, lees even terug, en dan met name de postings van de eenvoudige formmers (zoals ik).
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, Afgewezen, als je even een nummertje wil trekken, en afwachten.

Bert, lees even terug, en dan met name de postings van de eenvoudige formmers (zoals ik).
Kun je niet gewoon de vraag weer stellen, JvdG? Meen dat ik alle vragen beantwoord hebt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:

Kun je niet gewoon de vraag weer stellen, JvdG? Meen dat ik alle vragen beantwoord hebt.
Bert, het gaat mij over die énige vraag, hoe wordt een goddeloze zondaar met een rechtvaardige God verzoend.
Dan mag je alle godgeleerden ter wereld citeren, maar mijn vraag blijft staan. Hoewel ik niet wil, maar God wil het wel?

Hoe verklaar je dat?
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:

Bert, het gaat mij over die énige vraag, hoe wordt een goddeloze zondaar met een rechtvaardige God verzoend.
Dan mag je alle godgeleerden ter wereld citeren, maar mijn vraag blijft staan. Hoewel ik niet wil, maar God wil het wel?

Hoe verklaar je dat?
Bert, voor nu:

Ik ga slapen ik ben moe
Ik sluit mijn beide ogen toe
Schoon mijn zonden vele zijn.
Maak om Jezus wil mij rein.

Boze daan ik heb gedaan,
Zie ze om Jezus wil niet aan.
Maak om Jezus wil mij rein,
..............................
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:

Hoe verklaar je dat?
28. Doordat God zelf het geloof in onze harten werkt, door het gebruik der middelen, en ons willend maakt, natuurlijk. Lees hierover Rom. 9:16, en ook Fil. 2:12,13
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil,46) noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.47)

12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt,43) niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs44) zaligheid met vreze en beven;45)
13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Bert Mulder schreef:Hier gaan we dus, Polemicus:

In Boek III, Hoofdstuk 22, Paragr. 10 schrijft Calvijn:

It is objected by some that God will be inconsistent with Himself, if He invites all men universally to come to Him, and receives only a few elect.

22. Dus als een "algemeen aanbod van genade" inderdaad niet tot iedereen komt, hoe kan het dan ooit algemeen genaamd worden?
Bert, je zit klem in je eigen definities. Ik heb je gezegd, dat niemand hier op het forum een mogelijkheid in de mens veronderstelt of de predestinatie loochent, als hij/zij spreekt van een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade. En ik heb je ook gezegd dat Calvijn dat aan Melanchton heeft uitgelegd, zoals hij ook hier doet. Hij handhaaft juist het algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade, maar speelt de predestinatie daar niet tegen uit. Aan Melanchton schreef Calvijn: voor een ieder die slechts middelmatig thuis is in de Schrift, is het toch openbaar dat de beloften algemeen zijn, maar dat God niet aan allen Zijn arm openbaart.
Bert Mulder schreef: In Hoofdstuk 24, Paragraaf 1 van hetzelfde boek schrijft hij:

But, in order to a further elucidation of the subject, it is necessary to treat of the calling of the elect, and of the blinding and hardening of the impious. On the former I have already made a few observations, with a view to refute the error of those who propose the generality of the promises to put all mankind on an equality.

23. Dus God stelt niet iedereen op gelijke voet. God discrimineert dus, en zodoende zijn de beloften niet algemeen.
De eerste stelling klopt, de tweede niet. Want het gaat niet om de beloften, maar om het effect of de bestemming van de beloften. De beloften zijn algemeen, maar het effect of de bestemming is particulier.
Bert Mulder schreef: In par 8 van hetzelfde hoofdstuk:

The declaration of Christ, that "many are called, and few chosen," is very improperly understood. For there will be no ambiguity in it if we remember what must be clear from the foregoing observations, that there are two kinds of calling. For there is a universal call, by which God, in the external preaching of the Word, invites all, indiscriminately, to come to him, even those to whom he intends it as a savour of deaths and an occasion of heavier condemnation

24. Dus is er 2erlei roeping. De ene algemeen, en uitwendig door de prediking des Woords, waar iedereen uitgenodigt wordt, zelfs degenen voor wie het een ruik doods ten dode, en verzwaring des oordeels is. Dus niet precies een welmenend aanbod van genade, maar liever "Bekeerd u, en geloof, anders gaat je kop eraan!"
Volgens mij dus wel precies een welmenend aanbod van genade, zonder onderscheid.
Bert Mulder schreef: ...

25. Voor de verworpenen geldt het dus, dat soms hij hen niet het Woord (aanbod) laat horen, en soms horen ze het (Woord) aanbod, met het doel hun blindheid en stommigheid.
Hier spreek je zelf van een ineffectief aanbod. Dat lijkt me hoewel juist, toch inconsequent.

26. Verder tot punt 25, dat voor velen het Woord komt tot verharding, niet als een welmenend aanbod.
Dat klopt, maar vergeet niet dat God door het goede het kwade kan werken. Bij de bespreking van de zonde gebruikt Calvijn het voorbeeld van de zon. Die is in al haar aspecten goed: warmte, licht, straling. Maar als zij een lijk beschijnt en verwarmt, ik zeg dit met eerbied, gaat het stinken. Het probleem zit niet in de zon. Zo ook met Gods beloften.

27. Dit is verder over het punt, in antwoord op Kaw, en dit keer van de Institutie. Leren we, dat God niet wil de dood van de zondaar, maar dat hij zich bekeerd. Toch wil God niet de bekering van degenen die Hij uitwendig roept in die mate dat het hun hart raakt. Toch veinst God niet, door hun alleen zonder excuus te laten. Het punt van de profeet is dat God altijd klaar staat om de zonden te vergeven van degenen die zich bekeren, en de goddelozen hun zonde aan te wijzen en de verzwaring van hun oordeel in het afwijzen van Gods goedneid en troost. Bekering zal dus altijd geantwoord worden door Gods barmhartigheid.
Calvijn exegetiseert hier Ezech. 33:11 vanuit de predestinatie, althans, tegen degenen die deze plaats exegetiseren alsof daarmee de predestinatie zou zijn ontkend.

Hier zal een onderscheid van dienst zijn. Men kan spreken van aanbiedingsvoorwaarden en vervullingsvoorwaarden. Dr Steenblok had het altijd over aanbiedingsvoorwaarden. Voordat de beloften aangeboden mogen worden, moet er eerst sprake zijn van een inwendige vernieuwing, waardoor een zondaar overtuigd is van zijn zonde. Calvijn heeft het echter over vervullingsvoorwaarden. Om de beloften aan te bieden, geldt geen enkele voorwaarde. De boodschap van het Evangelie is juist, dat God alles schenkt, ook de vervulling van de voorwaarden. En ook de genade van de levendmaking door de Heilige Geest wordt aangeboden. Er is niets, waaraan een zondaar éérst moet voldoen, voordat het Evangelie tot hem komt en de beloften hem worden aangeboden.
Plaats reactie