verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef:Wie heeft, in het jaarverslag van deze stichting, de inleiding van dhr J. Mastenbroek gelezen, gehouden op een soort contactmiddag?
Scan even in en post het hier. Dan weten we waar we over praten.
Dat zal overtypen worden...

Zal het vanmiddag ff doen.
Het was slechts een verzoek voor als je kan scannen.:wink:
Ik voel me bezwaard om je een hele middag werk te bezorgen. :oops:
freek

Bericht door freek »

Het gaat me om de inleiding.
J. Mastenbroek schreef:Ze heeft de zondag voor Pasen belijdenis gedaan in de eeuwenoude Dorpskerk. Op Palmpasen, zoals men dat daar noemt. Zij, een jonge vrouw van 22 jaar. Waarom? Ze was er aan toe, ze wilde haar geloof een plaats geven. In een overvolle dienst gaf zij met nog zo’n dertig jongeren haar jawoord. De Gereformeerde Bondsdienst waarin zij haar belijdenis aflegde, werd omlijst met evangelische gezangen, liederen uit het Liedboek voor de kerken, en ook nog een enkele psalm uit de berijming van 1773. Niet teveel, want je moet met je tijd meegaan, nietwaar? Onze jonge mensen begrijpen termen als ‘wars van het kwaad’ en ‘ik loof eerlan U in een grote schaar’, en nog veel meer andere uitdrukkingen, natuurlijk al lang niet meer. Van computers, msn, sms en wat er op dit gebied allemaal niet te koop is weten ze alles en begrijpen ze ook alles. Maar oude woorden met een bevindelijke klank, de ‘tale Kanaans’, nee, dat is achterhaald. Daar moet je anno 2006 niet meer mee aankomen. De dominee (natuurlijk ook een ‘bonder’) nodigde hen alle twaalf uit om aan de bediening van het Heilig Avondmaal te komen. En dat gebeurde kort daarna. Sommige meisjes kwamen aan in spijkerbroek. Waarom niet? ’t Zit ‘m toch niet in de kleding? En bijna de hele gemeente gaat toch aan het Avondmaal? Ze had haar keus gemaakt, is volwaardig lid van de kerk geworden. Verheugend, zei iedereen. Van harte gefeliciteerd, zeiden velen na afloop van de dienst. De zegenliederen klonken en de dienst was afgelopen, na ruim twee uur. Ditzelfde meisje had juist een leuke vakantiereis naar California geboekt. Samen met haar vriend. Moet kunnen. Wat ook moest kunnen: de retourvlucht zou op zondagochtend op Schiphol aankomen. Zo was het met het reisgezelschap nu eenmaal geregeld. Je kunt toch moeilijk achterblijven in Amerika, vindt u ook niet? Dat Gods dag… ‘nou ja, zeg. Zó krap moet je niet kijken. Als ik weer in Nederland terugben, ga ik eerst even naar bed. En dan kan ik zondagmiddag nog naar de kerk.’ Vrienden, wat denkt u: zou dit een uitzondering zijn, of niet? Haar grootouders behoorden tot de Gereformeerde Gemeenten. Haar ouders konden het daar niet meer vinden en sloten zich aan bij de Hervormde Gemeente, werden lid van de PKN. Niets te nadelen van deze kerk, begrijpt u met goed alstublieft. De Heere heeft er Zijn knechten en kinderen nog. En op veel plaatsen is niets veranderd vergeleken met een paar jaar terug. Maar ziet u de afglijding? En als deze jonge vrouw straks trouwt en kinderen krijgt… dan zullen ze naar de mens gesproken niet terugkeren naar de kerk van de overgrootouders. Dat is een gepasseerd station. En dat zij met haar aanstaande man –óók een belijdend lid – op zondag aankomt op onze nationale luchthaven, er is niemand van de hele kerkenraad die daar iets van zegt. Dat moet zij toch zelf weten? Ze is oud en wijs genoeg? Dat is privé, daar bemoeien wij ons niet mee, zo hoort men dan. Vermaning? Dan kun je wel aan de gang blijven. We hebben het over de volkskerk hoor. Tucht? Kom zeg. We leven in 2006.
Het vervelende is dat het bol staat van de karikaturen.

- Ik herken dit wel, maar eerlijk gezegd niet in de GB (hoewel daar ter linkerkant wel iets van 'afglijding' merkbaar is, daar kom ik verder niet aan).
- Alsof de kinderen van dit vrouwtje terug zouden moeten naar de kerk van de overgrootouders (ger. gem).
- Alsof die kinderen per definitie de kerk zullen verlaten
- Alsof het zo belangrijk is dat we de 18e eeuwse taal uit ons hoofd leren

En over het Avondmaal. Onlangs nog een boekje gelezen over belijdenis doen in de 17e en 18e eeuw. De catechisanten werden eveneens aangemaand om het H. A. niet te verzuimen...

Ik kreeg echt een onaangenaam gevoel toen ik dit las :(
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef:Wie heeft, in het jaarverslag van deze stichting, de inleiding van dhr J. Mastenbroek gelezen, gehouden op een soort contactmiddag?
Scan even in en post het hier. Dan weten we waar we over praten.
Dat zal overtypen worden...

Zal het vanmiddag ff doen.
Het was slechts een verzoek voor als je kan scannen.:wink:
Ik voel me bezwaard om je een hele middag werk te bezorgen. :oops:
Geen hele middag, vijf minuten. :D
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J. Mastenbroek schreef:De Gereformeerde Bondsdienst waarin zij haar belijdenis aflegde, werd omlijst met evangelische gezangen,
Da's een zéér behoudende GB-gemeente geweest: de Evangelische Gezangen dateren van 1807 :mrgreen:

Waarschijnlijk bedoelde de karikaturist de Evangelische Liedbundel.
Maar als je dan toch een karikatuur wilt neerzetten, gebruik dan wel de goede termen, anders ga je een beetje af :?

Brr, wat een sfeertje :(
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een tendentieus stukje, jammer genoeg.
Is het dhr. Mastenbroek uit Gouda of uit Sommelsdijk?
memento

Bericht door memento »

Zonder te willen oordelen, heb ik ook mn bedenkingen bij het meisje wat hij als voorbeeld noemt: op zondag onnodig reizen en daardoor niet naar de kerk kunnen, in spijkerbroek aan t avondmaal, etc.

Anderszins snap ik niet waarom dit voorbeeld aangehaald moet worden? Wat wil de spreker ermee bereiken?
freek

Bericht door freek »

memento schreef:Zonder te willen oordelen, heb ik ook mn bedenkingen bij het meisje wat hij als voorbeeld noemt: op zondag onnodig reizen en daardoor niet naar de kerk kunnen, in spijkerbroek aan t avondmaal, etc.

Anderszins snap ik niet waarom dit voorbeeld aangehaald moet worden? Wat wil de spreker ermee bereiken?
Tuurlijk, vind ik dit soort zaken ook uiterst dubieus, maar hij stelt het voor als zou dat gemeengoed zijn in de Gereformeerde Bond. En dat is echt onzin.

@Tiberius, het betreft Mastenbroek uit Gouda
refo

Bericht door refo »

Is dat stukje goed overgenomen?
Eerst doen er ongeveer 30 jonge mensen belijdenis en even verder nog maar 12.
freek

Bericht door freek »

refo schreef:Is dat stukje goed overgenomen?
Zo staat het er echt :? Viel mij ook op
Vincent

Bericht door Vincent »

20 jaar van mijn leven heb ik in wat weleens genoemd wordt "GB-gemeenten" versleten en eerlijk gezegd herken ik er wel wat van (al gaat het niet eens om de GB in dit stukje). Zoals ik dat ook herken uit bepaalde christelijk-gereformeerde kerken. Alles moet kunnen en van een separerende prediking wil men niets meer weten. Maar ik denk dat deze man zcih beter niet had kunnen richten op de GB, want die is nu eenmaal heel breed geworden, met ondermeer een bevindelijke, evangelsiche en crypto-vrijzinnige stroming.

Dat wil niet zeggen dat ik het met het stukje helemaal eens ben, al begrijp ik de bezorgdheid. De opmerking over de 'volkskerk' vind ik nogal tendentieus. Was er maar meer verlangen onder afgescheidenen naar 1 ongedeelde kerk. En wat er tegen is op het gebruik van de term 'palmpasen' begrijp ik ook niet. Ook vind ik het niet per definitie onjuist om gezangen te zingen.
Vincent

Bericht door Vincent »

refo schreef:Is dat stukje goed overgenomen?
dat is symboliek, naar de twaalf afvallige stammen Israëls. :D
refo

Bericht door refo »

Dat zijn er altijd nog 18 dan.
Misschien is de 12 later veranderd in 30, dat klinkt wat 'lichter'.

Een contactmiddag van de vereniging en dan zo'n inleiding. Wat ga je daar dan doen?
memento

Bericht door memento »

Ach, het is zo makkelijk om te oordelen over anderen, om ze lekker zwart te maken, en levensgrote vraagtekens te zetten bij hun eeuwige staat. Maar wat wil men bereiken? Welk nut heeft het?

En, als wij werkelijk zo bezorgt zijn over het zieleheil van onze naaste, dan ga je dat toch niet zó aan iedereen vertellen met droge ogen? Dan ga je toch naar hem toe, en spreek je je bezorgdheid toch onder 4 ogen uit, in de hoop dat je je naaste van zijn zondige weg kan bekeren?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Een contactmiddag van de vereniging en dan zo'n inleiding. Wat ga je daar dan doen?
Precies. Wat is dat voor een klimaat, waar dit soort nare verhalen de ruimte krijgt?
Jezelf kietelen, och och, wat zijn wij toch goed, ten koste van een ander :(
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

J. Mastenbroek schreef:Ze heeft de zondag voor Pasen belijdenis gedaan in de eeuwenoude Dorpskerk. Op Palmpasen, zoals men dat daar noemt. Zij, een jonge vrouw van 22 jaar. Waarom? Ze was er aan toe, ze wilde haar geloof een plaats geven. In een overvolle dienst gaf zij met nog zo’n dertig jongeren haar jawoord. De Gereformeerde Bondsdienst waarin zij haar belijdenis aflegde, werd omlijst met evangelische gezangen, liederen uit het Liedboek voor de kerken, en ook nog een enkele psalm uit de berijming van 1773. Niet teveel, want je moet met je tijd meegaan, nietwaar? Onze jonge mensen begrijpen termen als ‘wars van het kwaad’ en ‘ik loof eerlan U in een grote schaar’, en nog veel meer andere uitdrukkingen, natuurlijk al lang niet meer. Van computers, msn, sms en wat er op dit gebied allemaal niet te koop is weten ze alles en begrijpen ze ook alles. Maar oude woorden met een bevindelijke klank, de ‘tale Kanaans’, nee, dat is achterhaald. Daar moet je anno 2006 niet meer mee aankomen. De dominee (natuurlijk ook een ‘bonder’) nodigde hen alle twaalf uit om aan de bediening van het Heilig Avondmaal te komen. En dat gebeurde kort daarna. Sommige meisjes kwamen aan in spijkerbroek. Waarom niet? ’t Zit ‘m toch niet in de kleding? En bijna de hele gemeente gaat toch aan het Avondmaal? Ze had haar keus gemaakt, is volwaardig lid van de kerk geworden. Verheugend, zei iedereen. Van harte gefeliciteerd, zeiden velen na afloop van de dienst. De zegenliederen klonken en de dienst was afgelopen, na ruim twee uur. Ditzelfde meisje had juist een leuke vakantiereis naar California geboekt. Samen met haar vriend. Moet kunnen. Wat ook moest kunnen: de retourvlucht zou op zondagochtend op Schiphol aankomen. Zo was het met het reisgezelschap nu eenmaal geregeld. Je kunt toch moeilijk achterblijven in Amerika, vindt u ook niet? Dat Gods dag… ‘nou ja, zeg. Zó krap moet je niet kijken. Als ik weer in Nederland terugben, ga ik eerst even naar bed. En dan kan ik zondagmiddag nog naar de kerk.’ Vrienden, wat denkt u: zou dit een uitzondering zijn, of niet? Haar grootouders behoorden tot de Gereformeerde Gemeenten. Haar ouders konden het daar niet meer vinden en sloten zich aan bij de Hervormde Gemeente, werden lid van de PKN. Niets te nadelen van deze kerk, begrijpt u met goed alstublieft. De Heere heeft er Zijn knechten en kinderen nog. En op veel plaatsen is niets veranderd vergeleken met een paar jaar terug. Maar ziet u de afglijding? En als deze jonge vrouw straks trouwt en kinderen krijgt… dan zullen ze naar de mens gesproken niet terugkeren naar de kerk van de overgrootouders. Dat is een gepasseerd station. En dat zij met haar aanstaande man –óók een belijdend lid – op zondag aankomt op onze nationale luchthaven, er is niemand van de hele kerkenraad die daar iets van zegt. Dat moet zij toch zelf weten? Ze is oud en wijs genoeg? Dat is privé, daar bemoeien wij ons niet mee, zo hoort men dan. Vermaning? Dan kun je wel aan de gang blijven. We hebben het over de volkskerk hoor. Tucht? Kom zeg. We leven in 2006.
Wat is er blijkbaar mis in deze (model voor andere???) gemeente volgens de heer Mastenbroek:

1. Palmpasen lijkt een verkeerd woord te zijn
2. 'Toe zijn aan je belijdenis' kan dus blijkbaar niet
3. Er zijn Evangelische Gezangen ( :shock: ) en een liedboek
4. De tale Kanaäns wordt node gemist
5. De nodiging tot het kerkelijk recht van de Avondmaalsviering schijnt dubieus te zijn.
6. Het aangaan eveneens
7. De spijkerbroek is een misser
8. Retourvlucht op zondag
9. Er is een afglijding gaande
10. De tucht ontbreekt

Ik wordt hier een beetje misselijk van.

Het ergste vind ik nog de opmerking dat God er Zijn knechten en kinderen nog heeft. Blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend... :?
Plaats reactie