verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daar komt nog wat bij:
Mensen gaan al snel die verhalen gebruiken als maatstaf om het geestelijk leven van henzelf of (wat nog erger is) anderen aan af te meten.

Om die redenen houd ik ook niet zo van bekeringsgeschiedenissen. In de Bijbel staan genoeg bekeringsgeschiedenissen, waar geen mensverheerlijking aan te pas komt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Misschien een beetje water na de wijn, maar ik heb na het (gedeeltelijk) doorlezen van het topic nog wat opmerkingen over. Ik vind Mememto's brief goed.

Mijn schoonouders zijn zelf lid van een aantal uitgaves waarvan ik eerlijk gezegt de titels niet eens meer van weet. Heb ze een periode trouw doorgelezen. Wat me opviel was het grote aantal verhalen over oude vrouwen of jonge kinderen die moesten buigen onder Gods raad. Allemaal een afgesneden leven zoals Job, maar allemaal tot haast het bizarre vasthoudende aan de meest orthodoxe normen en waarden die je kunt verzinnen. Allemaal mochten ze wel eens iets kennen van die verborgen middelaar. Allemaal stierven ze waar zonder woorden gezegt word dat het een getroost sterven was.
Ook sommige dominees halen elke preek 1 van die personen aan in hun prediking. Tot mijn verbazing doen dominees in de HHK dat soms ook elke preek.

Begrijp me niet verkeerd. Een waar Godvrezend leven is te benijden. Daar gaat het hier niet over.

Maar...
Wordt het gebod "gij zult niet liegen" niet regelmatig hierin geschonden? Ik heb verhalen gelezen met dusdanige tegenstrijdigheden dat je zonder veel nadenken je vraagtekens kunt zetten. Sommige verhalen zijn zo bizar van aard dat je ook het idee krijgt dat deze verzonnen is. Je kind is stervende, maar je kunt niet komen omdat het zondag is? Een hoog bevindelijk broodje-aap-gehalte.
Ook dominees die elke preek weer een voorbeeld kunnen noemen van een Godvrezend iemand, krijg ik toch het idee dat ze op een gegeven moment hun duim gaan gebruiken. Het lijkt me stug dat ze een bekeringsgeschiedenisbibliotheek hebben waar ze op preekthema kunnen zoeken naar een mooi verhaal.

En al zou het waar zijn. Wat is je boodschap die je voor ogen wil stellen? Is zoiets ons tot een voorbeeld gegeven?
Ik heb ook eens een dominee horen vertellen dat hij iemand kende die zich er in berust had dat hij brandhout was voor de hel. Verdere uitleg kwam er niet. Het ging over oprechte zondekennis dat zaligmakend is, dus die man zal wel naar de hemel zijn gegaan denk ik dan als luisteraar. Verrijkend voor de prediking?
Ooit eens een verhaal gelezen van een Godvrezend meisje die zo gepest werd dat ze zelfmoord probeerde te plegen en uiteindelijk daar zo'n beetje in slaagt en sterft. Wat moet ik daarmee?
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden aanhalen, maar dat zou niet zinnig zijn. Ik denk dat er een bewustwording moet komen dat sommige verhalen misschien interessant zijn, misschien bizar, maar dat veel van die verhalen niets opbouwen. Ik vind dat een beetje op een SBS6-niveau omgaan met persoonlijke geloofsbeleving. T'is vermakelijk misschien, maar niet meer dan ijdelheid.
Amen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Tiberius schreef:Daar komt nog wat bij:
Mensen gaan al snel die verhalen gebruiken als maatstaf om het geestelijk leven van henzelf of (wat nog erger is) anderen aan af te meten.

Om die redenen houd ik ook niet zo van bekeringsgeschiedenissen. In de Bijbel staan genoeg bekeringsgeschiedenissen, waar geen mensverheerlijking aan te pas komt.
Mensverheerlijking in bekeringsgeschiedenissen? heb je ze dan wel goed gelezen?
Waar de HEERE zijn Volk vind daar is geen heerlijkheid in en aan
dat volk die zijn dood in zonden en misdaden.
Dus Hem alleen de eer vraag het maar eens aan een Kind des HEEREN dan is het "MIjn God u zal ik eeuwig loven omdat gij het hebt gedaan" en niets uit ons alles in en uit Hem.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Daar komt nog wat bij:

Juist. En dat is idd een probleem in onze gez. tegenwoordig.
Preken die vol zitten met de mensverheerlijking en 'wat de mens moet hebben meegemaakt', ipv van dat Jezus Christus dan in het middelpunt staat.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude-Waarheid schreef:Mensverheerlijking in bekeringsgeschiedenissen? heb je ze dan wel goed gelezen?
Dus Hem alleen de eer vraag het maar eens aan een Kind des HEEREN dan is het "MIjn God u zal ik eeuwig loven omdat gij het hebt gedaan" en niets uit ons alles in en uit Hem.
Totdat de mens met naam en toenaam wordt genoemd of zelf zo op de titel staat. Oude paden is ook zo'n tijdschrift waar mensen systematisch bij naam worden genoemd en waar hun goede leven al dan niet gedramatiseerd minitieus wordt weergegeven. T'is misschien allemaal wijlen, maar het zijn geen evenwichtige verhalen en er ontstaat een verkeerd beeld van vroeger, en van God die alleen vroeger nog leek te leven. Je wordt er niet zaliger op met de kennis dat er rond 1890 er een echt Godvrezende vrouw in een dorp naast stad X woonde, die 2 uur per zondag op en neer liep naar de laatste kerk van 1 of andere vrije gemeente waar de enige dominee nog waarheid preekte. Om vervolgens te lezen dat die dominee ook al zo Godvrezend was dat hij (zonder de redenen echt te benoemen) wrijving veroorzaakte in de gemeente en daarom wel de gemeente moest scheuren om het ware woord te bewaren.
Het verhaal wat ik hierboven beschreef heeft echt ergens in gestaan en zette me toen aan het nadenken. Het is goed mogelijk dat die bewuste vrouw een trotse en twistzieke vrouw was die uit een ziekelijke schijnorthodoxie (zoals de farizeers) voor het pronken juist die kerk opzocht, zodat mensen wel van haar moesten zeggen dat ze zo goed bezig was. Die dominee kan ook om een hele foute reden een scheuring hebben veroorzaakt zoals prediking van een verkeerde leer. Al die details zijn verdwenen en alleen die exentrieke vrouw en die sologangerdominee worden herinnerd en de rest wordt ingevuld.
Bert Mulder
Contacteer:

Ik meen zo te weten dat de prediking het officiele Woord van de Koning is, door zijn ambassadeur tot ons gebracht. Daar moet de predikant het wel op houden.

Bepaalde situaties voorbrengen als illustratie is nog 1 ding, maar al gauw worden zo genaamde 'bekeringsgeschiedenissen' gebruikt, door ze aan een tekst te hangen, in plaats van het Woord van Christus aan Zijn gemeente te brengen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Uit de Acta van de Dordtse synode, 1618-1619:
De 164ste ZITTING.

Deszelven daags des namiddags.

De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
rj

Bericht door rj »

Als ik in bekerings of geestelijk levens geschiedenissen de persoon zelf niet aan het woord is, is het vaak prut.

Voor mij persoonlijk geldt in iedergeval met zulk soort boekjes dat ze lekker aansluiten op het vlees, en ik ze dus mijden moet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

rj schreef:Als ik in bekerings of geestelijk levens geschiedenissen de persoon zelf niet aan het woord is, is het vaak prut.
Ze worden goed verkocht, er is markt voor, dus er verschijnen nog steeds nieuwe.
Prut verkoopt goed, dat zie je op veel terreinen, ook in refoland :?
rj schreef:Voor mij persoonlijk geldt in iedergeval met zulk soort boekjes dat ze lekker aansluiten op het vlees, en ik ze dus mijden moet.
Gezond standpunt!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Kaw schreef:
Oude-Waarheid schreef:Mensverheerlijking in bekeringsgeschiedenissen? heb je ze dan wel goed gelezen?
Oude paden is ook zo'n tijdschrift

Ik ben geen tijdschrift hoor :)
Oude Paden

Kaw schreef:
Totdat de mens met naam en toenaam wordt genoemd of zelf zo op de titel staat. Oude paden is ook zo'n tijdschrift waar mensen systematisch bij naam worden genoemd en waar hun goede leven al dan niet gedramatiseerd minitieus wordt weergegeven. T'is misschien allemaal wijlen, maar het zijn geen evenwichtige verhalen en er ontstaat een verkeerd beeld van vroeger, en van God die alleen vroeger nog leek te leven. Je wordt er niet zaliger op met de kennis dat er rond 1890 er een echt Godvrezende vrouw in een dorp naast stad X woonde, die 2 uur per zondag op en neer liep naar de laatste kerk van 1 of andere vrije gemeente waar de enige dominee nog waarheid preekte. Om vervolgens te lezen dat die dominee ook al zo Godvrezend was dat hij (zonder de redenen echt te benoemen) wrijving veroorzaakte in de gemeente en daarom wel de gemeente moest scheuren om het ware woord te bewaren.
Het verhaal wat ik hierboven beschreef heeft echt ergens in gestaan en zette me toen aan het nadenken. Het is goed mogelijk dat die bewuste vrouw een trotse en twistzieke vrouw was die uit een ziekelijke schijnorthodoxie (zoals de farizeers) voor het pronken juist die kerk opzocht, zodat mensen wel van haar moesten zeggen dat ze zo goed bezig was. Die dominee kan ook om een hele foute reden een scheuring hebben veroorzaakt zoals prediking van een verkeerde leer. Al die details zijn verdwenen en alleen die exentrieke vrouw en die sologangerdominee worden herinnerd en de rest wordt ingevuld.
Je bent wel wat gebeten op deze "oudjes" hoor.

Ik lees het blad ook. Je kunt er zeker veel van leren.

In dit blad lees ik nl. nog regelmatig bekeringsgeschiedenissen waar God zijn volk arm maakt in zichzelf om rijkdom in God te vinden.

Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude Paden schreef:In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Dit is een stereotyp en heeft veel te maken met de manier waarop jij naar mensen kijkt en de Bijbel leest. Jezus heeft zich vernederd en is nu uitermate verhoogd en Hem zijn alle dingen onderworpen. Het is pasen en hemelvaart geweest OP!
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef: In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Hoe bedoel je dit in de praktijk OP?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude Paden

Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef:In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Dit is een stereotyp en heeft veel te maken met de manier waarop jij naar mensen kijkt en de Bijbel leest. Jezus heeft zich vernederd en is nu uitermate verhoogd en Hem zijn alle dingen onderworpen. Het is pasen en hemelvaart geweest OP!
Naar mijn bescheiden mening kun je geen recht Pasen vieren als je niets hebt beleeft wat het de Zoon gekost heeft om te lijden en te sterven. En m.i. wordt er door velen juichend geroemd in een God die voor het bid als Hogepriester zonder eigen zonden (en dus de smarten van de Middelaar) recht te hebben leren zien!

Met Hem de dood in en met Hem opstaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:En m.i. wordt er door velen juichend geroemd in een God die voor het bid als Hogepriester zonder eigen zonden (en dus de smarten van de Middelaar) recht te hebben leren zien!
Oordelen, oordelen, oordelen...

Pas daar toch mee op. Het is niet aan ons om over het hart te oordelen!
Plaats reactie