verhalen in boekje Stichting Zondagsrust
De catechismus is er zeer helder en positief over.
Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Ik ben het met Refo eens, dat we veel dingen op zondag niet hoeven, om plaats te maken voor andere dingen.
Verder denk ik dat we ons verre moeten houden van een strikt wettische invulling van de sabbat (=rustdag).
Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Ik ben het met Refo eens, dat we veel dingen op zondag niet hoeven, om plaats te maken voor andere dingen.
Verder denk ik dat we ons verre moeten houden van een strikt wettische invulling van de sabbat (=rustdag).
Ik kom uit een gezin waar autorijden en fietsen op zondag taboe is, uitgezonderd bijzondere omstandigheden, waarin we gelukkig absoluut niet beroerd zijn.
Daarom heb ik van de 'nood' een deugd gemaakt door regelmatig een flinke wandeling te maken. En je wil niet weten hoe heerlijk dat is!
Verder vind ik het weldadig dat bij ons in het dorp, behoudens de 'kerkspitsen', de gehele zondag geen auto op de wegen te bekennen is, uizonderingen daargelaten.
Daarom heb ik van de 'nood' een deugd gemaakt door regelmatig een flinke wandeling te maken. En je wil niet weten hoe heerlijk dat is!
Verder vind ik het weldadig dat bij ons in het dorp, behoudens de 'kerkspitsen', de gehele zondag geen auto op de wegen te bekennen is, uizonderingen daargelaten.
- JolandaOudshoorn
Het door mij geaccentueerde deel schijnt apokrief te zijn.Tiberius schreef:De catechismus is er zeer helder en positief over.
Dat vermoedde ik al (dat jij dat dacht).refo schreef:Het door mij geaccentueerde deel schijnt apokrief te zijn.Tiberius schreef:De catechismus is er zeer helder en positief over.
Heb je ook nog argumenten? Mochten dat steekhoudende zijn, dan zal ik nadere informatie hierover opvragen bij dr. Verboom.
Bovendien: wat is apocrief eigenlijk m.b.t. de belijdenisgeschriften?
Laatst gewijzigd door Tiberius op 06 dec 2006, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien staat-ie wel op de nieuwe website http://www.heidelbergerkatechismus.de/index.phpTiberius schreef:Dat laatste betwist ik: wijs het maar aan in de door mij zojuist gequote tekst van de catechismus.refo schreef:De HC in het Nederlands heeft (mogelijk) de NT rustdag besmet met OT regels.
Heeft iemand trouwens de beschikking over originele tekst?
Heb nu geen tijd om uitvoerig te zoeken...
Nog wel een paar mooie citaten van genoemde website:
Wie de getijden verzuimt, wordt door de tijd overspoeld
Jan Wit
Een mens kan zo opgaan in zijn werk, dat hij er in ondergaat
Dr. J. Schoneveld
Zondag is niet een dag om niets te doen, maar een dag om goed te doen
Agnus
De zondag is niet in de plaats van de Sabbat gekomen
Dr. J. Schoneveld
Er moet gezocht worden naar ‘bevrijde tijd’
Okke Jager
De zondag is een oase te midden van de andere dagen van de week
Synode PKN
Meer dan Israël de sabbat bewaarde, heeft de sabbat Israël bewaard.
Achad Ha-am (1856-1927)
Zondag is de dag van de opstanding
Synode PKN
Zondag is een feestdag
Synode PKN
De sabbat is een dag die ‘van ophouden doet weten’
Posthumus Meyjes
Repos Ailleurs
Marnix van Sint Aldegonde
Het vierde gebod is geen ‘eendagsvlinder’
Ds. H. Veldkamp
De Sabbat is een Bruid.
De Sabbat is een Koningin.
Joodse wijsheid
De sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de sabbat.
Jezus in Markus 2:27
Als een mens niet meer de tijd heeft, heeft de tijd hem
Agnus
De een acht wel de ene dag boven de andere dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Romeinen 14:5
Gij onderhoudt dagen, en maanden en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.
Galaten 4:10
Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk van de feestdag, of van de nieuwe maan, of van de sabbatten; welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Kolossenzen 2: 16,17
Wie de getijden verzuimt, wordt door de tijd overspoeld
Jan Wit
Een mens kan zo opgaan in zijn werk, dat hij er in ondergaat
Dr. J. Schoneveld
Zondag is niet een dag om niets te doen, maar een dag om goed te doen
Agnus
De zondag is niet in de plaats van de Sabbat gekomen
Dr. J. Schoneveld
Er moet gezocht worden naar ‘bevrijde tijd’
Okke Jager
De zondag is een oase te midden van de andere dagen van de week
Synode PKN
Meer dan Israël de sabbat bewaarde, heeft de sabbat Israël bewaard.
Achad Ha-am (1856-1927)
Zondag is de dag van de opstanding
Synode PKN
Zondag is een feestdag
Synode PKN
De sabbat is een dag die ‘van ophouden doet weten’
Posthumus Meyjes
Repos Ailleurs
Marnix van Sint Aldegonde
Het vierde gebod is geen ‘eendagsvlinder’
Ds. H. Veldkamp
De Sabbat is een Bruid.
De Sabbat is een Koningin.
Joodse wijsheid
De sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de sabbat.
Jezus in Markus 2:27
Als een mens niet meer de tijd heeft, heeft de tijd hem
Agnus
De een acht wel de ene dag boven de andere dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Romeinen 14:5
Gij onderhoudt dagen, en maanden en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.
Galaten 4:10
Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk van de feestdag, of van de nieuwe maan, of van de sabbatten; welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Kolossenzen 2: 16,17
Nee, daar had ik al gekeken.Hendrikus schreef:Misschien staat-ie wel op de nieuwe website http://www.heidelbergerkatechismus.de/index.phpTiberius schreef:Dat laatste betwist ik: wijs het maar aan in de door mij zojuist gequote tekst van de catechismus.refo schreef:De HC in het Nederlands heeft (mogelijk) de NT rustdag besmet met OT regels.
Maar zelfs al zou het door Datheen bij het vertalen toegevoegd zijn, dan nog staat het wel in 1 van de 3 door de Synode vastgestelde Formulieren van Enigheid.
En is de hele sabbathsheiliging iets typisch Nederlands.Tiberius schreef:Nee, daar had ik al gekeken.Hendrikus schreef:Misschien staat-ie wel op de nieuwe website http://www.heidelbergerkatechismus.de/index.phpTiberius schreef:Dat laatste betwist ik: wijs het maar aan in de door mij zojuist gequote tekst van de catechismus.refo schreef:De HC in het Nederlands heeft (mogelijk) de NT rustdag besmet met OT regels.
Maar zelfs al zou het door Datheen bij het vertalen toegevoegd zijn, dan nog staat het wel in 1 van de 3 door de Synode vastgestelde Formulieren van Enigheid.
De verwijzing naar de OT sabbat in de NL versie komt ook niet terug in het vervolg van het antwoord.