verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Klaio

Bericht door Klaio »

Gian schreef:Dus je meent echt dat ik niet op een mooie zondag een uurtje mag fietsen met vrouw en kind omdat fietsen bij een vacantiedag hoort?

In het kader van je eerder genoemde eenheidsstreven maak je je nu wel heel ongeloofwaardig.
En een ijsje koopt... :wink:
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:Dus je meent echt dat ik niet op een mooie zondag een uurtje mag fietsen met vrouw en kind omdat fietsen bij een vacantiedag hoort?

In het kader van je eerder genoemde eenheidsstreven maak je je nu wel heel ongeloofwaardig.
Je kan toch van maandag 0.01 t/m zaterdag 23.00 fietsen als je
vakantie hebt medunkt zeg :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

23:59 zelfs
JolandaOudshoorn

Re: zondagsrust

Bericht door JolandaOudshoorn »

limosa schreef:
Shaul schreef:
limosa schreef:
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Dat je geen gebruik wilt maken van het openbaar vervoer, daar kan ik nog wel inkomen. Maar wat je tegen hebt op het bezoeken van familie of een stukje fietsen ontgaat mij geheel.
wat is dan eigenlijk het verschil tussen een vakantiedag en een zondag?
bezoek van kerkdienst(en) en extra tijd om met z'n allen over God te praten. familiebezoek en een stukje fietsen vind ik typisch iets voor de zondag!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Duuk

Bericht door Duuk »

limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef: .....familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag.
Dit zal je waarschijnlijk vanuit traditionele gewoonte's moeten menen. Dat je je daarom aan dergelijke regles houd is je goed recht, maar geef asjeblieft niet de maat aan voor een ander, zeker niet als daarvoor geen bijbelse grond is.
tja, ik vind dat die regels voor mij gelden maar ook voor een ander, als je had willen horen dat het me geen *** uitmaakt wat een ander op zondag doet moet ik je teleurstellen
Zoals je het eerst verwoordde was het duidelijk dat het voor jezelf betreft. Nu geldt het ineens ook voor een ander.
Vincent

Bericht door Vincent »

Bedankt voor het doorgeven van die informatie mbt Stichting Zondagsrust. Dit is niet fraai. Misschien is het wel wijs om hiertegen ook bezwaar aan te tekenen bij de Stichting zelf?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

JolandaOudshoorn schreef:
limosa schreef:
Shaul schreef:
limosa schreef:
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Dat je geen gebruik wilt maken van het openbaar vervoer, daar kan ik nog wel inkomen. Maar wat je tegen hebt op het bezoeken van familie of een stukje fietsen ontgaat mij geheel.
bezoek van kerkdienst(en) en extra tijd om met z'n allen over God te praten. familiebezoek en een stukje fietsen vind ik typisch iets voor de zondag!!
Tja bij je ouders in het dorp een kopje koffie dinken na de kerkdienst zou ik ook wel doen denk ik geen uren reizen ervoor :wink:
limosa

Bericht door limosa »

Ja, dat vind ik. Je kunt de hele verdere week fietsen, nergens voor nodig om op de dag des Heeren tijdverdrijf op de fiets te zoeken.

Eenheidsstreven heeft hier niks mee te maken. Deze discussie gaat over hoe we over de invulling van de zondag denken. Of we elkaar ook gelijk niet meer kunnen accepteren als de meningen wat uit elkaar lopen is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door limosa op 06 dec 2006, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

JolandaOudshoorn schreef:bezoek van kerkdienst(en) en extra tijd om met z'n allen over God te praten. familiebezoek en een stukje fietsen vind ik typisch iets voor de zondag!!
bezoek van kerkdiensten is typisch voor de zondag, familiebezoek en stukjes fietsen kan verder de hele week . . .
limosa

Bericht door limosa »

Oude-Waarheid schreef:Tja bij je ouders in het dorp een kopje koffie dinken na de kerkdienst zou ik ook wel doen denk ik geen uren reizen ervoor :wink:
eens
limosa

Bericht door limosa »

Duuk schreef:Zoals je het eerst verwoordde was het duidelijk dat het voor jezelf betreft. Nu geldt het ineens ook voor een ander.
ja natuurlijk, die ander hoeft het er niet mee eens te zijn maar zo denk ik erover
Adorote

Bericht door Adorote »

De Zondag een feestdag we vieren de Verrijzenis van Jezus Christus, een dag van naar de Kerk, rust en ontspanning , en geen dag van angstig thuis zitten en niks doen , ,dat doen de joden , de Christen is vrij, laat de Christen dan ook de Christelijk Zondag vieren .
memento

Bericht door memento »

limosa schreef:
Oude-Waarheid schreef:Tja bij je ouders in het dorp een kopje koffie dinken na de kerkdienst zou ik ook wel doen denk ik geen uren reizen ervoor :wink:
eens
Ben ik het ook mee eens. Niet zozeer omdat een christen dat niet zou mogen (een waar gelovig christen is vrij), maar omdat het ten koste gaat van de rust, waar de rustdag voor gegeven is.

Wat betreft predikanten echter gaat dat m.i. niet op: voor een predikant is de zondag de werkdag bij uitstek. Indien hij een 3e keer een gemeente dienen kan op de zondag, juich ik dat zeer toe, ook al zou hij er lang voor moeten rijden.
refo

Bericht door refo »

Ik heb het boekje gisteravond gelezen. Zoals ik al dacht heeft het een hoog 'achterkant van het kalenderblaadje' gehalte.

Om ze nou meteen gruwelijk te noemen gaat wel ver. De man in het gewraakte verhaal handelt wel vreemd. Ofwel het verhaal is gewoon verzonnen om het motto 'buigen onder Gods rechtvaardigheid' te vertolken. Ofwel de man heeft bepaalde indrukken verkeerd geduid.
Gezien andere verhalen is het voor die man zelf ooit een 'afgesneden zaak' geworden. Als God het gebed voor z'n dochter zogenaamd afsnijdt had dat toch eerder meer dan minder gebed op moeten leveren.
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Shaul schreef:
limosa schreef:
Dat de dag er tot Gods eer is, en dat je dan ook gewoon een stuk kan fietsen. Maar nee, dat gaat er bij sommigen niet in. Je mag gerust de hele middag een beetje in je luie stoel zitten niksen, maar waag het niet om te gaan fietsen! : )
limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef: .....familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag.
Dit zal je waarschijnlijk vanuit traditionele gewoonte's moeten menen. Dat je je daarom aan dergelijke regles houd is je goed recht, maar geef asjeblieft niet de maat aan voor een ander, zeker niet als daarvoor geen bijbelse grond is.
tja, ik vind dat die regels voor mij gelden maar ook voor een ander, als je had willen horen dat het me geen *** uitmaakt wat een ander op zondag doet moet ik je teleurstellen
Ja, dat vind ik. Je kunt de hele verdere week fietsen, nergens voor nodig om op de dag des Heeren tijdverdrijf op de fiets te zoeken.
Tja, dat is je eigen probleem. De farizeers hadden er ook moeite mee dat de verlamde man met een matras sjouwde, Jezus zieken genas en hij met izjn discipelen een lange wandeling door korenvelden ging maken waar ze nota bene ook nog aren gingen plukken. Ik heb heel hard geprobeerd verschillen te ontdekken, want ik wil je niet voor farizeeer uitmaken, maar op dit punt zie ik echt niet wat het verschil is tussen dat gedrag en wat jij hier noemt. Daarom noem ik het ook maar gewoon eerlijk, omdat ik het wel zorgwekkend vind en ik hoop dat je inziet dat je manier van met de zondag omgaan niet juist is. (geen afkraken dus, maar opbouwend kritisch, het is dus goed bedoeld). Jezus maakt duidelijk dat je ook mag ontspannen op de rustdag, die is er om God te dienen... en om te ontspannen (rust). Overigens, als ik een dag voor God afzonder en ik ga een stukje fietsen wil dat niet zeggen dat ik die tijd niet met Hem bezig ben. Je moest eens weten wat je allemaal tijdens het fietsen kan doen. Zelfde geldt voor familiebezoek, dat hoeft helemaal niet ten koste van het bijzondere karakter van de zondag te gaan, je kan na de kerk met elkaar doorpraten enzo en zo veel met God bezig zijn. Ik snap dus niet hoe je dit kan afkeuren.

Ik vind dat je afbreuk doet aan de zondag met een voor mij hele rare manier van redeneren, namelijk deze: Dat en dat kan je door de week ook doen... dus moet je het op zondag maar niet doen. Dat is een vreemde manier van naar de zondag kijken. Jezus kon door de week ook een lange wandeling maken, Hij kon door de week ook zieken genezen. Het idee van: Alles wat je door de week kan doen moet je op zondag maar niet doen is geen goede reden. Natuurlijk kan ik door de week een stukje fietsen, hoewel het met werk enzo erbij niet altijd lukt qua tijd. Maar waarom zou ik dan op zondag niet mogen ontspannen door te bewegen en te genieten van Gods prachtige natuur? Dat is geen tijdsverdrijf, het is volgens mij nuttige tijdsbesteding. Wat moet ik dan doen? De sabbat is er voor de mens en niet andersom, volgens mij valt er op dat punt nog wel wat voor je te leren. Maak toch niet zo'n karikatuur van die prachtige zondag!
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 dec 2006, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie