Bert Mulder schreef:Hoe wist hij dat zijn gebed werd afgesneden, vraag ik me af? Lezen we dat ooit ergens in de Bijbel? Nee toch? Een gruwelijke en zielsgevaarlijke leer!
Hiermee veroordeel ik niet de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de zondagsrust en zondagsheiliging. Het is zover ik weet een stichting die veel goeds doet. Ook veroordeel ik hiermee niet de stichting GBS, die veel goed werk doen in het drukken van Bijbels. En ook veroordeel ik geen enkel kerkverband.
Alleen vind ik het een gruwelijke en zielsgevaarlijke leer om over iemands hart en eeuwige staat te oordelen, en dan vooral door dat te baseren op een vermeend 'afgesneden' gebed. Er wordt als door de Bijbel geleerd om te bidden zonder ophouden. Hoe vaak bad Elia om regen over Israel? Hoe vaak bad Elisa over de dode jongen? Hoe vaak bad David om zijn jonge zoon?
Ik ken geen enkel kerkverband of dominee die ooit zoiets geleerd heeft. Denk even aan de moordenaar aan het kruis. Zo lang er leven is, is er hoop.
Jakobus:
14 Is iemand krank onder u?47) Dat hij tot zich roepe de ouderlingen48) der Gemeente, en dat zij over hem49) bidden, hem50) zalvende met olie51) in den Naam des Heeren.52)
15 En het gebed des geloofs53) zal den zieke behouden,54) en de Heere zal hem55) oprichten, en zo56) hij zonden gedaan zal57) hebben, het zal hem vergeven worden.58)
16 Belijdt elkander de59) misdaden, en bidt voor elkander,60) opdat gij gezond wordt;61) een krachtig gebed62) des rechtvaardigen63) vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij;64) en hij bad een gebed,65) dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in66) drie jaren en zes maanden.
18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort.
19 Broeders, indien iemand onder u van de waarheid67) is afgedwaald, en hem iemand bekeert,68)
20 Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel69) van den dood zal70) behouden, en71) menigte der zonden zal72) bedekken.73)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.