verhalen in boekje Stichting Zondagsrust
verhalen in boekje Stichting Zondagsrust
Een tijdje geleden werd ik door iemand uit mijn gemeente gebeld of ik lid wilde worden van de Zondagsrust stichting. Koste nix, dus ik dacht, kan wel.
Nu kreeg ik dus via de post een boekje met verhalen van deze stichting. Bij het lezen van enkele verhalen groeide mijn afschuw. Ik zal een voorbeeld noemen:
Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Oh, alsof wij op mogen geven met onze voorbeden? Alsof wij het recht hebben om iemand af te schrijven, voordat de dood de mogelijkheid tot redding wegneemt. Alsof de moordenaar aan het kruis niet geredt werd. Alsof Mozes ophield met zijn voorbede, steeds weer, toen God het volk wilde wegdoen, en uit Mozes een nieuw volk bouwen. Welk een gruwelijke vader heb je dan, die onder de schijn van vroomheid, jouw laatste hoop wegneemt, die je zó makkelijk overheeft voor het verderf?
Nu kreeg ik dus via de post een boekje met verhalen van deze stichting. Bij het lezen van enkele verhalen groeide mijn afschuw. Ik zal een voorbeeld noemen:
Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Oh, alsof wij op mogen geven met onze voorbeden? Alsof wij het recht hebben om iemand af te schrijven, voordat de dood de mogelijkheid tot redding wegneemt. Alsof de moordenaar aan het kruis niet geredt werd. Alsof Mozes ophield met zijn voorbede, steeds weer, toen God het volk wilde wegdoen, en uit Mozes een nieuw volk bouwen. Welk een gruwelijke vader heb je dan, die onder de schijn van vroomheid, jouw laatste hoop wegneemt, die je zó makkelijk overheeft voor het verderf?
Ook David bleef bidden, totdat dat jochie overleden was.
Terwijl hij wist dat de Heere het kind zou wegnemen, omdat Nathan dat gezegd had.
Zelf ben ik ook wel eens lid geweest van deze stichting. Op zich een goede doestelling.
Alleen werden ze op een gegeven moment wel erg radicaal: zelfs predikanten die 's zondags ergens anders preken, werden aangesproken op hun autogebruik.
Toen heb ik mijn lidmaatschap maar beëindigd.
Terwijl hij wist dat de Heere het kind zou wegnemen, omdat Nathan dat gezegd had.
Zelf ben ik ook wel eens lid geweest van deze stichting. Op zich een goede doestelling.
Alleen werden ze op een gegeven moment wel erg radicaal: zelfs predikanten die 's zondags ergens anders preken, werden aangesproken op hun autogebruik.
zo schijnen er ook internetsites te zijn die je zondags niet kunt bezoeken/gebruiken.... :mrgreen:Tiberius schreef:Ook David bleef bidden, totdat dat jochie overleden was.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Re: Gruwelijke verhalen in boekje Stichting Zondagsrust
Ik hoop niet dat dergelijke voorbeelden tot regel verheven worden, maar ook in de Bijbel kun je dit terugvinden bij Jeremia.memento schreef:Een tijdje geleden werd ik door iemand uit mijn gemeente gebeld of ik lid wilde worden van de Zondagsrust stichting. Koste nix, dus ik dacht, kan wel.
Jeremia 14:11, 12:
11 Wijders zeide de HEERE tot mij: Bid niet voor dit volk ten goede.
12 Ofschoon zij vasten, Ik zal naar hun geschrei niet horen, en ofschoon zij brandoffer en spijsoffer offeren, Ik zal aan hen geen welgevallen hebben; maar door het zwaard, en door den honger, en door de pestilentie zal Ik hen verteren.
Kanttekening: 29) ten goede.
Tot hun best, dat Ik hen langer zou verschonen; versta dit ten aanzien van de onbekeerlijken, waardoor God het ganse volk wil vertonen hoezeer Hij op hen vertoornd was, om de bekeerlijken te bewegen tot boetvaardigheid.
Als Jeremia in deze tijd gepredikt had, hadden wij hem waarschijnlijk niet aan kunnen horen??? Hadden we dan gezegd gruwelijk?
Dus menselijkerwijs ben ik het met je eens: blijf bidden zoals ook David, maar het kan dus zijn dat het gebed afgesneden wordt.
De site http://www.zondagsrust.nl is voor €1250,- te koop...plebe schreef:zo schijnen er ook internetsites te zijn die je zondags niet kunt bezoeken/gebruiken.... :mrgreen:Tiberius schreef:Ook David bleef bidden, totdat dat jochie overleden was.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Dat is m.i. altijd een probleem met dergelijke principes: je kunt ze nooit 100% houden, waardoor 'de preciezen' steeds preciezer neigen te worden.Tiberius schreef:Alleen werden ze op een gegeven moment wel erg radicaal: zelfs predikanten die 's zondags ergens anders preken, werden aangesproken op hun autogebruik.
Voor de rest zou ik zeggen: negeren, dat boekje.
Een gebed kan afgesneden worden, dat geloof ik ook zeker. Alleen:Dus menselijkerwijs ben ik het met je eens: blijf bidden zoals ook David, maar het kan dus zijn dat het gebed afgesneden wordt.
1. God spreekt niet meer direct tot Zijn kinderen, zoals Hij dat deed tegen de profeten
2. Gods kinderen vergissen zich maar al te vaak. Soms denken ze dat iets van de Heere is, terwijl het later toch niet zo blijkt te zijn
3. Nérgens lees ik dat onder de nieuwe bedeling er geen genade meer mogelijk is.
Kortom, omwille van bovenstaande punten vindt ik het idd gruwelijk als een kind van God de hoop op behoudt opgeeft, ja, voor zn eigen kind! Het is toch zo, dat wie zichzelf heeft leren kennen, en heeft geleerd dat er zelfs voor hem nog behoudt is, dat die nooit tegen een ander zal zeggen: jij hebt het zo verzondigd, voor jou is geen hoop meer...
PS> Nog iets over dat 'afsnijden': Toen het volk Israël weer eens opstandig was, kwam Mozes tot God, en God zij: Mozses, ik ga dit volk wegvagen. Dat is afsnijdend. Maar toch hield Mozes niet op. En God gebruikte dit tot redding van het volk, Hij liet Zich verbidden...
Ik ben voor 1 euro per jaar ook lid.
En heb het boekje ook gekregen.
Inmiddels 4 verhalen gelezen.
Het gaat vooral over de zondag als dag des Heeren.
Dat is wel goed. Alleen de directe relatie die er soms ligt tussen een sterfgeval en de (vermeende) ontheiliging van de zondag is wel eens een beetje griezelig.
Het zijn eigenlijk van die verhalen die vroeger achterop de blaadjes van een blokkalender stonden. Of misschien nog wel staan.
Ik hoop dat het door memento aangehaalde verhaal verzonnen is. Van Potappel wordt ook wel gezegd dat God hem te kennen gaf niet meer voor een vloeker te bidden.
En heb het boekje ook gekregen.
Inmiddels 4 verhalen gelezen.
Het gaat vooral over de zondag als dag des Heeren.
Dat is wel goed. Alleen de directe relatie die er soms ligt tussen een sterfgeval en de (vermeende) ontheiliging van de zondag is wel eens een beetje griezelig.
Het zijn eigenlijk van die verhalen die vroeger achterop de blaadjes van een blokkalender stonden. Of misschien nog wel staan.
Ik hoop dat het door memento aangehaalde verhaal verzonnen is. Van Potappel wordt ook wel gezegd dat God hem te kennen gaf niet meer voor een vloeker te bidden.
Ik moest bij het voorbeeld denken aan wat er in handelingen 8 staat over Simon de tovenaar.
"8:24 Doch Simon, antwoordende, zeide: Bidt gijlieden voor mij tot den Heere, opdat niets over mij kome van hetgeen gij gezegd hebt"
Dit nav. een preek. Simon bekeerde zich hier niet weer. Hij vroeg aan anderen om te bidden. Zelf wou/kon hij niet.
In dit voorbeeld zou de vrouw zelf ook tot inkeer moeten komen/ zelf bidden om haar verlossing.
Verder klinkt het wat hard dat de vader stopte met bidden. Hij zou toch wel mogen bidden, maar als de vrouw het daar bij zou laten, is het niet de schuld van haar vader.
Nou ja 't is wel duidelijk wat ik ongeveer bedoel.
"8:24 Doch Simon, antwoordende, zeide: Bidt gijlieden voor mij tot den Heere, opdat niets over mij kome van hetgeen gij gezegd hebt"
Dit nav. een preek. Simon bekeerde zich hier niet weer. Hij vroeg aan anderen om te bidden. Zelf wou/kon hij niet.
In dit voorbeeld zou de vrouw zelf ook tot inkeer moeten komen/ zelf bidden om haar verlossing.
Verder klinkt het wat hard dat de vader stopte met bidden. Hij zou toch wel mogen bidden, maar als de vrouw het daar bij zou laten, is het niet de schuld van haar vader.
Nou ja 't is wel duidelijk wat ik ongeveer bedoel.
"En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon. En ziet, een Kananese vrouw, uit dat gebied komende, riep tot Hem, zeggende: "Heere! Gij Zoon van David, ontferm U mijner! Mijn dochter is deerlijk door de duivel bezeten." Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: "Laat haar van U, want zij roept ons na. Maar Hij, antwoordende, zeide: "Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls." En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: "Heere, help mij." Doch Hij antwoordde en zeide: "Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en de hondjes voor te werpen." En zij zeide: "Ja, Heere! doch de hondjes eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren." (Mattheüs 15:21-27)
Deze vrouw blijft aanhouden, ondanks dat de Heere haar gebed voor haar dochter 'afsnijdt'; om het zo maar eens te zeggen
Dan wordt ze geprezen om haar grote geloof, omdat ze niet opgeeft en aan blijft houden in het gebed.
(staat trouwens een mooie preek over dit gedeelte op Prekenweb
van Ds Vergunst die hij onlangs in Ede gehouden heeft)
Deze vrouw blijft aanhouden, ondanks dat de Heere haar gebed voor haar dochter 'afsnijdt'; om het zo maar eens te zeggen
Dan wordt ze geprezen om haar grote geloof, omdat ze niet opgeeft en aan blijft houden in het gebed.
(staat trouwens een mooie preek over dit gedeelte op Prekenweb
van Ds Vergunst die hij onlangs in Ede gehouden heeft)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Hoe wist hij dat zijn gebed werd afgesneden, vraag ik me af? Lezen we dat ooit ergens in de Bijbel? Nee toch? Een gruwelijke en zielsgevaarlijke leer!memento schreef: Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GUPPY schreef:Bert Mulder schreef:Hoe wist hij dat zijn gebed werd afgesneden, vraag ik me af? Lezen we dat ooit ergens in de Bijbel? Nee toch? Een gruwelijke en zielsgevaarlijke leer!memento schreef: Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Ik hoop niet dat dergelijke voorbeelden tot regel verheven worden, maar ook in de Bijbel kun je dit terugvinden bij Jeremia.
12 Ofschoon zij vasten, Ik zal naar hun geschrei niet horen, en ofschoon zij brandoffer en spijsoffer offeren, Ik zal aan hen geen welgevallen hebben; maar door het zwaard, en door den honger, en door de pestilentie zal Ik hen verteren.
Tot hun best, dat Ik hen langer zou verschonen; versta dit ten aanzien van de onbekeerlijken, waardoor God het ganse volk wil vertonen hoezeer Hij op hen vertoornd was, om de bekeerlijken te bewegen tot boetvaardigheid.
Als Jeremia in deze tijd gepredikt had, hadden wij hem waarschijnlijk niet aan kunnen horen??? Hadden we dan gezegd gruwelijk?
Dus menselijkerwijs ben ik het met je eens: blijf bidden zoals ook David, maar het kan dus zijn dat het gebed afgesneden wordt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Het grote verschil is natuurlijk wel, dat wij geen directe revelatie meer krijgen zoals Jeremiah, omdat nu de canon compleet is. De Heilige Geest spreekt alleen tot ons (door) het Woord. Hij zal niet van Zichzelf getuigen, zoals de Schrift ons leert.jvdg schreef: GUPPY schreef:
Ik hoop niet dat dergelijke voorbeelden tot regel verheven worden, maar ook in de Bijbel kun je dit terugvinden bij Jeremia.
Natuurlijk is het zo, dat niet iedereen zalig wordt. Er is geen genade voor de verworpenen. Voor bepaalde mensen is het Woord een reuk van doods ten dode. Maar dat betekend niet dat we daar valselijk op gaan leunen, zoiets van, hoe weet ik of ik uitverkoren ben. Nee, nooit en te nimmer. Het Woord komt tot ons: Bekeert u, en Geloof!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.