Seksualiteit - waar ligt de grens?

Madtice

Seksualiteit - waar ligt de grens?

Bericht door Madtice »

Even een gevoelig onderwerp, omdat ik er op andere forums (heavenlyquality, one way, etc.) wel 's wat over lees, maar ik ben er benieuwd naar hoe er in Gereformeerde kringen over gedacht wordt.

Tussen handjes vasthouden en daadwerkelijk gemeenschap hebben zit een enorm grijs gebied van toenemende seksuele handelingen (ik probeer het zo netjes mogelijk te verworden :)). Als je zegt dat je geen seks voor het huwelijk moet hebben, waar ligt dan de grens van je pre-maritale seksualiteits uiting?
Robert

Bericht door Robert »

Waar de grens ligt?
De grens ligt bij de geslachtsgemeenschap.
Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je elkaar in de huwelijksnacht voor het eerst naakt ziet.

Dan moet je het hele sexuele traject in 1 nacht uitvoeren!

Ik denk dat er een sexuele toenadering is vanaf je verkering tot je huwelijk waarin je ook lichamelijk naar elkaar toegroeit.

Maar daar is wel beleid bij nodig!
Als je jezelf niet in de hand hebt kun je het beste de kleren maar aanhouden tot je huwelijksnacht. Maar het jezelf niet in de hand houden suggereerd bijna dat liefde wordt overmeesterd door lust. Dat is denk ik nooit de bedoeling, ook na je trouwen niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Robert:
Dan moet je het hele sexuele traject in 1 nacht uitvoeren!
Je hoeft het niet in een nacht te doen hoor.:,:,:,:,:,:,:, Hoipelijk komen er nog vele daarna.
Madtice

Bericht door Madtice »

Dus seksualiteit is een organisch proces dat groeit vanaf het moment dat je elkaar ontmoet, en dat je moet proberen in de hand te houden zodat het geleidelijk, gezond en gezellig (die laatste om er 3 g's van te maken) toe werkt naar je huwelijk? En de echte seksuale gemeenschap is dan voor binnen het huwelijk, zodat je huwelijksnacht een soort 'climax' is van je verkeringstijd? Hoe reëel is dat?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

sex voor het huwelijk mag niet volgens de bijbel. Maar wees eens eerlijk lukt je dat ?
De spits afbijtend...mij is het niet gelukt maar het is niet zo dat ik nu iets heb van okay het is al keer "fout" gegaan dus nu maakt het niet meer uit !

Ik blijf het moeilijk vinden en de grens .... tja heel moeilijk
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Is inderdaad moeilijk. Denk dat er daarom ook maar weinig zijn die geen sex voor het huwelijk hebben gehad.

tukkertje
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Denk dat voor iedereen "de grens" ergens anders ligt.

De een vindt een tongzoen al over de streep, voor de ander is dat bij wijze van spreke dagelijks werk.

Een 'breekje' van Breekijzertje
WSO

Bericht door WSO »

De Bijbel is behoorlijk mild in dit verband. Maar wat wel belangrijk is: één man, één vrouw. Dus: gemeenschap betekent meteen dat deze man en vrouw een onlosmakelijke band hebben gesmeed. Dat betekent dus dat verkering niet een proeftijd is om te kijken of alles wel 'past'. Als je niet weet of je in figuurlijke zin bij elkaar past, mag je dus niet nagaan of je lichamelijk past. Wanneer je dat gedaan hebt is trouwen op korte of lange termijn geboden en is een breuk 'echtscheiding' volgens het 7e gebod.
Doortje

Bericht door Doortje »

Maar ja, dan kom je toch weer bij die term geslachtsgemeenschap.... Alles er omheen dan wel? Dat staat verder nergens aangegeven. Wat gaan we dan nog een hoop lol hebben voor t trouwen....
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Doortje
Maar ja, dan kom je toch weer bij die term geslachtsgemeenschap.... Alles er omheen dan wel? Dat staat verder nergens aangegeven. Wat gaan we dan nog een hoop lol hebben voor t trouwen....
Vertel!:,

Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Doortje
Vertel!:,

Dat is censuur vrees ik......
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Laten we het wel even bij het onderwerp houden mensen

deze discussie is al meerder keren opgestart en meestal enigt het er in dat ik hem toch moet verwijderen omdat men het dan niet kan laten om dubbelzinnige opmerkingen en of seksuel geaarde opmerking gaat maken.

ik wijs naar niemand (voordat iemand zich aangevallen voelt) maar het blijk nogal moeilijk om over een dergelijk onderwerp serieus te blijven praten.
Sexueel geaarde opmerkingen lijkt mij logisch gezien het topic. Waarom overal een taboe opleggen?
Robert

Bericht door Robert »

Ik ben het volledig met Admin eens.
We kunnen hier toch ook over praten zonder lollig te doen.

Ik heb zelf geen gemeenschap gehad voor het huwelijk. Dat was helemaal niet moeilijk omdat we daar duidelijke afspraken over gemaakt hadden.

Ik denk dat je je niet door lust moet laten leiden.

We zijn er wel geleidelijk naartoe gegaan.
Wat betreft de opmerking dat het niet allemaal in 1 nacht hoeft, dat klopt.

Je kan er ook voor kiezen de sexualiteit na het huwelijk op te bouwen (en dus niet tijdens de huwelijksnacht het hele traject af leggen)

ik denk dat dit niet reeel is,
maar wel dat het verstandiger is om het op te bouwen.

Maar mensen die dit met mij oneens zijn,
bedoelen jullie inderdaad dat 'bloot' bijvoorbeeld niet toegestaan is voor het huwelijk? Dat wat dat betreft idd alles tijdens de huwelijksnacht (of dus idd erna) moet gebeuren?
Robert

Bericht door Robert »

Misschien is het zo dat juist het absoluut tegengaan van elke vorm van lichamelijk naar elkaar toegroeien juist sneller kan leiden tot het volledig losgaan van de remmen op een moment van lust / onoplettendheid.

ik zeg 'misschien' omdat ik het zelf zo dus niet heb meegemaakt. misschien kunnen mensen hierop reageren die bv. wel hebben gewacht tot het huwelijk maar idd geen enkele activiteit voor het huwelijk hebben ontplooid.
Plaats reactie