Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

denkertje21

Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door denkertje21 »

Volgens een bericht in het Nederlands Dagblad heeft de Gereformeerde Bondsgemeente van de Jacobikerk in Utrecht besloten vrouwen toe te laten tot de ambten van ouderling, diaken en ouderling-kerkrentmeester.
De vrouwelijke voorganger is bewust buiten beschouwing gelaten, ,,om de discussie niet te zwaar te belasten'', vertelt ds. A. Zoutendijk. ,,We willen niet alles tegelijk doen, maar kleine stapjes zetten.''
Het besluit van de Jacobikerk is opvallend omdat de officiële lijn van de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk is dat ,,de vrouw niet is geroepen tot leer- en regeertaken''.

De aanleiding voor de discussie was een brief van enkele mannen en vrouwen uit de gemeente. Daarnaast kreeg men van belijdeniscatechisanten geregeld de vraag waarom vrouwen in allerlei functies binnen de gemeente leiding mogen geven, maar niet als ambtsdrager.

De officiële lijn ten aanzien van de vrouw en het ambt binnen de Gereformeerde Bond is verwoord in een rapport uit 1985, dat later werd uitgegeven onder de titel Man en vrouw in bijbels perspectief . Het boek, onder redactie van ds. C. den Boer, beleefde in 2007 een ongewijzigde herdruk. Ondanks oproepen de discussie over deze 'vrouwenkwestie' gaande te houden, heeft het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond herhaaldelijk laten weten zijn standpunt niet te willen herzien.

Lees hier het volledige artikel.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Reformer

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Reformer »

denkertje21 schreef:Volgens een bericht in het Nederlands Dagblad heeft de Gereformeerde Bondsgemeente van de Jacobikerk in Utrecht besloten vrouwen toe te laten tot de ambten van ouderling, diaken en ouderling-kerkrentmeester.
De vrouwelijke voorganger is bewust buiten beschouwing gelaten, ,,om de discussie niet te zwaar te belasten'', vertelt ds. A. Zoutendijk. ,,We willen niet alles tegelijk doen, maar kleine stapjes zetten.''
Het besluit van de Jacobikerk is opvallend omdat de officiële lijn van de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk is dat ,,de vrouw niet is geroepen tot leer- en regeertaken''.

De aanleiding voor de discussie was een brief van enkele mannen en vrouwen uit de gemeente. Daarnaast kreeg men van belijdeniscatechisanten geregeld de vraag waarom vrouwen in allerlei functies binnen de gemeente leiding mogen geven, maar niet als ambtsdrager.

De officiële lijn ten aanzien van de vrouw en het ambt binnen de Gereformeerde Bond is verwoord in een rapport uit 1985, dat later werd uitgegeven onder de titel Man en vrouw in bijbels perspectief . Het boek, onder redactie van ds. C. den Boer, beleefde in 2007 een ongewijzigde herdruk. Ondanks oproepen de discussie over deze 'vrouwenkwestie' gaande te houden, heeft het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond herhaaldelijk laten weten zijn standpunt niet te willen herzien.

Een treurige stap van de Jacobikerk. Ik ben benieuwd hoeveel GB-gemeenten dit, in mijn ogen slechte, voorbeeld gaan volgen en hoelang het hoofdbestuur van de GB standvastig is in het afwijzen van deze beslissing.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Reformer schreef:Ik ben benieuwd (...) hoelang het hoofdbestuur van de GB standvastig is in het afwijzen van deze beslissing.
Wat denk je zelf?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Reformer schreef:Ik ben benieuwd (...) hoelang het hoofdbestuur van de GB standvastig is in het afwijzen van deze beslissing.
Wat denk je zelf?
Helaas bestaat er veel onduidelijkheid over het lidmaatschap. Elk gemeentelid binnen de Protestantse Kerk kan lid van de Gereformeerde Bond worden, wanneer hij grondslag en doelstelling onderschrijft. Een gemeente zelf heeft formeel gezien geen relatie tot de Gereformeerde Bond.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Reformer schreef:
denkertje21 schreef:Volgens een bericht in het Nederlands Dagblad heeft de Gereformeerde Bondsgemeente van de Jacobikerk in Utrecht besloten vrouwen toe te laten tot de ambten van ouderling, diaken en ouderling-kerkrentmeester.

Een treurige stap van de Jacobikerk. Ik ben benieuwd hoeveel GB-gemeenten dit, in mijn ogen slechte, voorbeeld gaan volgen en hoelang het hoofdbestuur van de GB standvastig is in het afwijzen van deze beslissing.
Inderdaad een treurige stap. Het is gewoon het moderne denken, wat links of rechts een heilloze weg zal blijken te zijn.
Vaak komt het wel uit dat de echt Bijbelse denk en van de echte refo's het beste is.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

De tijden veranderen natuurlijk, ik heb altijd al veel moeite gehad met de zogenaamde zwijgteksten en vind het een moedig besluit.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Eppo Gremdaat schreef:De tijden veranderen natuurlijk, ik heb altijd al veel moeite gehad met de zogenaamde zwijgteksten en vind het een moedig besluit.
Ik ben heel benieuwd naar je argumentatie bij deze stelling...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Eppo Gremdaat schreef:De tijden veranderen natuurlijk, ik heb altijd al veel moeite gehad met de zogenaamde zwijgteksten en vind het een moedig besluit.
Moeite met het woord van God? :nonnon
Reformer

Bericht door Reformer »

Tiberius schreef:
Wat denk je zelf?
Eigenlijk heb ik geen idee. In het verleden heeft de GB ook verschuivingen in denken laten zien, maar ik hoop dat de GB op dit terrein standvastig blijft en de vrouw in het ambt af blijft wijzen.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Reformer schreef:
Tiberius schreef:
Wat denk je zelf?
Eigenlijk heb ik geen idee. In het verleden heeft de GB ook verschuivingen in denken laten zien, maar ik hoop dat de GB op dit terrein standvastig blijft en de vrouw in het ambt af blijft wijzen.
Ik denk zelf dat ze op dit punt wel bijbelvast blijven.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Dit nieuws spreekt mij zeer aan, eindelijk eens vooruitgang.
Reformer

Bericht door Reformer »

Marie-Henriëtte schreef:Dit nieuws spreekt mij zeer aan, eindelijk eens vooruitgang.
Leg eens uit in welk opzicht je dit een vooruitgang vind. Zelf zie ik dit namelijk als een afgang.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:Dit nieuws spreekt mij zeer aan, eindelijk eens vooruitgang.
Je bedoelt, dat je blij bent dat nu eindelijk ook delen van de GB de Bijbel als Gods Woord los laten?
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Even een vraag tussen alle bijvallen en treurzangen door... Blijft 't bij dit soort postings?
Of krijgen we nog een grondige argumentatie te horen van de voorstanders van dit besluit?
scape

Bericht door scape »

@ Jean, ik kan je voorlopig geen grondiger antwoord geven dan dat ook in mijn kerk veel mensen heel oprecht nadenken over deze kwestie. Een kleine gemeente in een grote stad waar participatie van ieder meelevend lid gevraagd wordt. Voor mij is dit een werkelijkheid waarbij een kwestie in een heel ander daglicht komt te staan.

Ik zou het interessant vinden om grondige argumenten tegen vrouwen in het ambt van ouderling / diaken te lezen. Ik hoop dan ook dat ze zo verwoord zijn dat een ieder in mijn wijk dit begrijpt. Want dat is een ander deel van mijn realiteit. Mensen uit de buurt komen namelijk met regelmaat over de drempel.
Plaats reactie