RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

Luther schreef:Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
Ik begrijp de houding van ds Egas, maar vraag me wel af of dat nog haalbaar is in onze tijd?!

Hij heeft wel een punt wanneer we nadenken over het pelgrimleven hier ...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
Ik begrijp de houding van ds Egas, maar vraag me wel af of dat nog haalbaar is in onze tijd?!

Hij heeft wel een punt wanneer we nadenken over het pelgrimleven hier ...
Voor een standpunt is haalbaarheid in eerste instantie nooit een argument geweest.
Als ds. Egas een punt heeft vanuit het oogpunt van pelgrimsleven, dan heeft hij ook een punt als we dat pelgrimsleven niet kennen.

(De vraag is wel of een pelgrim wel op de Wegwijsbeurs thuis hoort, maar dat is off-topic...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
Ik begrijp de houding van ds Egas, maar vraag me wel af of dat nog haalbaar is in onze tijd?!

Hij heeft wel een punt wanneer we nadenken over het pelgrimleven hier ...
Voor een standpunt is haalbaarheid in eerste instantie nooit een argument geweest.
Als ds. Egas een punt heeft vanuit het oogpunt van pelgrimsleven, dan heeft hij ook een punt als we dat pelgrimsleven niet kennen.

(De vraag is wel of een pelgrim wel op de Wegwijsbeurs thuis hoort, maar dat is off-topic...)
'
Als christen moet je je waar je je begeeft kunnen verantwoorden voor de Heere, ik zie niet in dat dat op de wegwijs niet zou kunnen. Of ik nu bij Simons in de winkel iets koop, of op de beurs.
Of ik nou in een zaaltje op Urk ga luisteren naar v d Staay of op de beurs..
Maar goed, ik ben de wegwijs discussie zooo zat.
Ik ben blij dat ik met de kinderen naar een speeltuin kan,waar ze geen popmuziek hebben, waar gewoon nog leuk gespeeld kan worden zonder waltdisney films, enz enz.
Maar goed, zet je je hart op mooie dingen die je daar zou kunnen kopen (waar niet) of ga je naar de beurs om mensen te ontmoeten, om goede dingen te horen, om te kopen wat je nodig hebt...
Ok, dat was offtopic.
Dus nu weer ontopic.

Idd, haalbaarheid moet niet het eerste argument zijn. Maar hoe dan nu verder in onze ger gez. Dat zou ik dan graag ingevuld willen zien, dus educatieve lessen op school. Geen video meer enz enz.
Ik ben het wel eens t het volgende citaat van ds Egas:
" Een christen moet offers willen brengen, kruisdrager achter Jezus willen zijn. In feite is er voor de christen geen plaats in deze wereld. Hij is op reis naar een ander vaderland. Dat besef zou onze houding meer moeten stempelen. Dan hebben we geen behoefte om de deur naar de zonde op een kier te zetten, want dan is een zachte duw genoeg om hem helemaal open te krijgen.”
Maar ik zeg er meteen bij, dat ik het een worsteling vind.. uit mezelf kan ik het niet..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door huisman »

Ds Egas heeft gelijk!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ds Egas heeft gelijk!!!
En hoe je dat in de praktijk, in het onderwijs bijvoorbeeld?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Ds Egas heeft gelijk!!!
En hoe je dat in de praktijk, in het onderwijs bijvoorbeeld?
En in mijn gezin.....maar ondanks al die vragen heeft Ds Egas gelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ds Egas heeft gelijk!!!
En hoe je dat in de praktijk, in het onderwijs bijvoorbeeld?
En in mijn gezin.....maar ondanks al die vragen heeft Ds Egas gelijk.
Ja.. dat kunnen we zo met elkaar constateren..
maar nu verder..
hoe gaan we daar als ouders/ kerkelijkwerkers of wie dan ook mee om..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

henriët schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ds Egas heeft gelijk!!!
En hoe je dat in de praktijk, in het onderwijs bijvoorbeeld?
En in mijn gezin.....maar ondanks al die vragen heeft Ds Egas gelijk.
Ja.. dat kunnen we zo met elkaar constateren..
maar nu verder..
hoe gaan we daar als ouders/ kerkelijkwerkers of wie dan ook mee om..
Precies, want daar zou ik met ds. Egas nog weleens over door willen praten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Ik kan het begrijpen als het gaat over uitzendinggemist.nl meerdere programma's.
Maar wat is er mis met de live stream van de 2e kamer of een programma als Nederland zingt?
Of een live stream via http://www.kerkonline.nl/kerken.html?

Hetzelfde geld voor Internet, vroeger werd er streng voor gewaarschuwd, tegenwoordig is het min of meer geaccepteerd.
Ik denk dat standpunt niet houdbaar is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Erasmiaan »

Ik was het zeer met ds. Egas eens. Gaan we nu de verzuiling compleet maken met ook een reformatorische (tv)omroep? Bizar! Het mijden van de tv heeft de reformatorische gezindte geen schade berokkend, integendeel. Jarenlang heeft het onderwijs geen video/tv/bewegende beelden gebruikt. Ik geloof er niets van dat we in de problemen komen als we die lijn doortrekken.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door dennis »

Ds. Egas heeft ook volgens mij gelijk..
En wordt je er nu slechter van om simpelweg de tv/ beeldcultuur te mijden. Ik geloof er niets van. Als we meer zouden beseffen dat onze tijd - ook onze 'vrije' tijd - van de Heere is, zouden we er bewuster mee omgaan. Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf.

Wat me vroeger erg getroffen heeft in dit verband: Het bekende boekje uit de evangelische (!!) hoek: het Kruis in de Asfaltjungle.

De evangelische dominee waarover het in dit boek gaat, is gewend om elke avond na een drukke werkdag een aantal uren achter de tv te gaan zitten. Hij heeft immers recht op ontspanning. Maar als de Heere hem duidelijk maakt dat dit niet goed is, en hij die tijd met vallen en opstaan gaat besteden aan bijbellezen en gebed, merkt hij dat heel zijn leven verandert.
Een les ook voor ons reformatorische christenen. En dan gaat het nog niet eens alleen over de tv, maar over heel onze tijdsbesteding.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door refo »

Ds Egas heeft ongelijk.

Er is vanaf de jaren 50 altijd gezegd: die TV heeft wel een knop, maar ben ik bij machte om hem op uit te zetten als dat zou moeten? Om die vraag te omzeilen is gekozen voor radicale drooglegging.
Sommige gemeenten gingen daarin (te) ver en ontnamen mensen met TV hun kerkelijke meerderjarigheid.

TV via internet werkt gans anders. Er is iets interessants (geweest) en daar wil ik toch even kennis van nemen. Daar heb je de knop, maar toch anders. Bij de ouderwetse TV moet je maar afwachten wat men wanneer te bieden heeft. Internet is flexibeler.
Prinsjesdag: ik kijk even.
AJAX-Zagreb: ik kijk niet.
Jij ook of komdaar: je kunt kijken

Droogleggen is een gepasseerd station. Dat gaat niet meer.
Dat zie je aan al die degelijke mensen die toch hun dagelijkse portie refoforum niet meer kunnen missen. Dat krek 't zelfde.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Maar wat is er mis met de live stream van de 2e kamer....
Dat is geen tv, dat is een publieke tribune aan huis. Volgens mij bedoelde ds. Egas dat niet, want dat gaat helemaal buiten Uitzendinggemist om.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Politiek 24 via NOS.nl is ook een TV stream.
Ik vind het wel interessant om daar naar te kijken af en toe.

Maar TV is wel wat anders als TV via internet.
Maar hoe gaan we om met Youtube? Of het videofilter van Kliksafe? Of de programma's van de EO?
Plaats reactie